کد خبر: ۶۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۴ - ۲۸ آذر ۱۳۹۵
بررسی عملکرد آزادکاران در مسابقات جهانی بوداپست
در حالیکه کشتی آزاد ایران می توانست با استفاده از یک فرصت استثنایی حداقل یک مدال طلای جهان را در بوداپست مجارستان از آن خود کند اما در نهایت تنها یک مدال برنز ره آورد ایران از این مسابقات بود.
 رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان 2016 در اوزان غیرالمپیکی 61 و 70 کیلوگرم به پایان رسید و در پایان تک مدال برنز مصطفی حسین‌خانی تنها ره آورد ایران از این رقابت ها بود تا به این ترتیب حسرت طلای کشتی آزاد ایران از مسابقات جهانی 3 ساله شود.

طلایی که در مشت بهنام بود!

بهنام احسان‌پور نماینده وزن 61 کیلوگرم ایران در حالی برای دومین مرتبه پا به این رقابت‌ها گذاشت که باز هم نتوانست انتظارات را برآورده کند و در نهایت به عنوان پنجمی این رقابت‌ها بسنده کرد.

آزادکار 24 ساله ایران علی رغم اینکه بواسطه قهرمانی جوانان جهان در سال 2012 ، نایب قهرمانی بزرگسالان آسیا در سال های 2015 و 2016 و همچنین حضور در 3 دوره جام جهانی و تورنمنت‌های مختلف داخلی و خارجی از نفرات باتجربه کشتی ایران محسوب می‌شود اما نتوانست از این تجربیات استفاده و مدال طلای جهان را بر سینه بزند.

احسان پور در این رقابت ها ابتدا والودیا فرانگولین ارمنستانی را از پیش رو برداشت که بهترین عنوانش قهرمانی زیر 23 سال اروپا در سال 2015 بود. وی سپس شینجو آریموتو حریف نه چندان مطرح ژاپنی را شکست داد و بدون پیمودن مسیری سخت و پرپیچ و خم راهی نیمه نهایی شد.

احسان‌پور در نیمه نهایی به مصاف لوگان استیبر آمریکایی رفت که برای نخستین بار در این رقابت‌ها حاضر شده بود و تجربه احسان‌پور به مراتب بالاتر از او بود.این حریف 24 ساله آمریکایی در سال 2011 نقره جوانان جهان را بر گردن آویخت. وی تا 5 سال به عنوان قابل توجهی دست نیافت تا اینکه در سال 2016 در جام یاریگین در جایگاه 12 قرار گرفت سپس 15 روز بعد در تورنمنت اوکراین نایب قهرمان شد و یک هفته پس از این تورنمنت در جام مدوید برنز گرفت.

احسان‌پور در حالی بازنده این مبارزه نام گرفت که تا 3 ثانیه مانده به پایان مبارزه از حریف خود پیش بود اما بر اثر یک اشتباه در نهایت 9 بر 8 شکست خورد تا این فرصت استثنایی برای رسیدن به فینال قهرمانی جهان را خیلی راحت از دست بدهد.

احسان‌پور در دیدار رده‌بندی نیز به مصاف احمد چاکایف روس رفت.بر خلاف گفته‌های برخی مربیان تیم ملی که کشتی‌گیر روس را صاحب تجربه‌ای به مراتب بیشتر از نماینده ایران می‌دانند اما چاکایف بر خلاف احسان‌پور برای نخستین بار بود که در این رقابت‌ها حاضر می‌شد و به غیر از جام جهانی 2015 این مسابقات نخستین مرتبه‌ای بود که چاکایف در یک رویداد رسمی و نه تورنمنت به روی تشک می‌رفت.

احسان‌پور در این مبارزه نیز به راحتی و با حساب 7 بر 4 شکست خورد تا در نهایت به عنوان پنجمی جهان بسنده کند. البته احسانپور باید بداند همیشه فرصت پوشیدن دوبنده تیم ملی ایران وجود نخواهد داشت و نباید در این دوباری که در مسابقات جهانی حاضر شده، فرصت کسب مدال را اینگونه از دست بدهد.

در این وزن لوگان استیبر آمریکایی که برای نخستین بار پای به این رقابت‌ها گذاشته بود به مدال طلای جهان رسید. مدال نقره نیز به بکالومتادزه گرج رسید.لومتادزه 25 ساله برای سومین مرتبه در مسابقات جهانی حضور داشت. بهترین عنوان این کشتی گیر تا این مسابقات، نایب قهرمانی بازی‌های اروپا در سال 2015 بود.

حسین‌خانی و برنزی با یک چشم!

حسین‌خانی کشتی گیر با تجربه ایران پس از سیزدهمی در مسابقات جهانی 2014 برای دومین مرتبه بود که عازم این رقابت‌ها شد.حسین‌خانی پس از شکست مقابل حسن یزدانی در انتخابی وزن 74 کیلوگرم المپیک و ناکامی در رسیدن به این رقابت‌ها، دست از تمرینات نکشید و در نهایت با اعزام به مجارستان و کسب مدال برنز جهان در وزن 70 کیلوگرم به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد.

حسین‌خانی که 5 طلای آسیا در رده‌های مختلف سنی را در کارنامه خود داشت اینبار آمده بود تا بر بام کشتی جهان بایستد اما در نهایت با توجه به آسیب‌دیدگی شدید از ناحیه چشم چپ به برنزی رسید که ارزش آن کمتر از طلا نبود.

وی ابتدا در دیداری آسان آمیت کومار هندی را 9 بر صفر برد سپس در دیداری سخت از سد یاکوب گور دارنده مدال های نقره و برنز جهان با نتیجه 2 بر صفر گذشت و راهی یک چهارم نهایی شد.این حریف ترک در جریان مبارزه با ضربه سر به چشم حسین‌خانی باعث شد تا زیر ابروی چپ این کشتی‌گیر شدیدا کبود و متورم شود تا کار برای حسین خانی در ادامه رقابت ها بسیار سخت شود.

حسین‌خانی سپس مقابل ماگومد قربان‌علی‌یف روس که در نهایت مدال طلای این وزن را بر سینه زد به روی تشک رفت و در پایان 8 بر صفر شکست خورد. قطعا آسیب‌دیدگی شدید حسین‌خانی از ناحیه چشم در باخت مقابل حریف روس اثرگذار بود، هر چند نمی توان هم گفت که اگر حسین‌خانی مصدوم نبود حتما پیروز می‌شد.

قربان‌علی‌یف 24 ساله طلای جوانان جهان در سال 2015 را در کارنامه خود داشت. وی از سال 2010 در مجموع 27 مسابقه و تورنمنتی که حاضر شده بود آماری خیره کننده داشت چرا که 25 مرتبه صاحب مدال شده  که  از این تعداد 15 طلا به همراه داشته است و همین امر حاکی از جنگندگی، جسارت و میل به پیروزی این حریف سرسخت بود. از این 27 مسابقه 25 رویداد در رده بزرگسالان بوده است.

قربان علی‌یف برای نخستین بار در مسابقات جهانی 2013 کشتی گرفت که به مدال برنز رسید و در ادامه مسیر پیشرفت خود امسال با شکست تمامی رقبا مقتدرانه قهرمان جهان شد.

حسین‌خانی با این شکست و با توجه به صعود رقیبش به دیدار فینال راهی گروه بازنده‌ها شد. وی ابتدا میروسلاو کایروف بلغار و نفر پنجم جهان در سال 2015 را 4 بر 2 برد و در دیدار رده بندی نیز رشید قربان اف با تجربه و دارنده مدال برنز جهان در سال 2013 را در دیداری سخت با حساب یک بر یک شکست داد و صاحب گردن‌آویز برنز شد تا کشتی آزاد ایران بر خلاف کشتی فرنگی با دست خالی به ایران بازنگردد.

در این وزن مدال نقره نیز به  نورلان بکژانوف قزاق رسید که در دیدار نهایی 10 بر 4 مغلوب حریف روس شد. این کشتی‌گیر 29 ساله قزاق نیز از سال 2006 هیچ‌گاه نتوانست نتایج قابل قبولی به غیر از یکی دو تورنمنت بدست بیاورد. وی در جهانی سال گذشته در رده هشتم جهان ایستاد و در قهرمانی آسیا 2015 نیز دوم شد.در جام زیلکوفسکی مجارستان که امسال برگزار شد به عنوانی بهتر از یازدهمی نرسید اما در نهایت با پیشرفتی خیره کننده در جهانی مجارستان به عنوان نایب قهرمانی دست یافت.

طلایی و بهانه‌ای که قابل قبول نیست

محمد طلایی سرمربی جدید تیم ملی در اولین آزمون جدی خود نتوانست طلسم طلا در کشتی آزاد ایران را بشکند تا حسرت کشتی آزاد ایران از طلای جهان 3 ساله شود.البته امسال مسابقات در شرایط رکود پس از المپیک برگزار شد و اتحادیه جهانی کشتی برای نخستین بار مسابقات دو وزن غیر المپیکی را در سال المپیک برگزار کرد.

نگاهی به گفته‌های کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد ایران پس از این رقابت‌ها نشان می‌دهد که مهمترین عامل این نتیجه، تجربه بالای حریفان عنوان شده است در حالیکه با نگاهی به آمار بالا به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که دو نماینده ایران تجربه‌ای به مراتب بیشتر و یا نزدیک نسبت به رقبای خود داشتند و این میدان بهترین و آسان‌ترین فرصت برای کسب خوشرنگ ترین مدال جهان برای نمایندگان ایران بود.

محمد طلایی در حالی تجربه احسان‌پور و حسین‌خانی را کمتر از چهره‌های اصلی کشتی ایران می‌داند که این دو کشتی‌گیر سال‌هاست در اردوهای تیم ملی حضور داشته‌اند و در رویدادهای زیادی به میدان رفته‌اند بنابراین کمبود تجربه نمی‌تواند توجیه قابل قبولی برای کسب این نتیجه باشد ضمن اینکه این موضوع مخصوصا در وزن 61 کیلوگرم با نگاهی به عناوین و تجربیات کشتی گیران برتر این وزن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

جنگندگی، جسارت، میل به پیروزی تا آخرین لحظه و تبحر در اجرای فنون مختلف مواردی است که باید مورد توجه جدی کادر فنی تیم ملی قرار بگیرد. اینکه یک کشتی گیر با تجربه مانند احسان‌پور در ثانیه های پایانی مقابل حریف نه چندان مطرح آمریکایی آن هم در این سطح از مسابقات شکست می خورد  نشان دهنده بسیاری از کمبودهاست که هم خود کشتی‌گیر و هم کادر فنی باید پاسخگوی آن باشند و در جهت رفع آن ها اقدام کنند. البته تنها حدود سه ماه از انتخاب محمد طلایی به عنوان سرمربی تیم ملی می گذرد و باید به او فرصت داد اما اینها مواردی هستند که این مربی با اخلاق باید به آنها توجه کند و راه را برای کشتی‌گیرانی باز کند که قدر فرصت ها و لحظه ها را به خوبی می‌دانند و نمی‌خواهند به باختن عادت کنند.

لزوم حضور یک روانشناس در کنار کشتی‌گیران

علاوه بر مشکلات فنی و لزوم تلاش برای رفع آن‌ها، به نظر می‌رسد حضور یک روانشناس ورزشی کارکشته در کنار کشتی‌گیران آزاد و فرنگی‌کار چه در اردوهای تیم ملی و چه در مسابقات مختلف می‌تواند در مواقع سخت به کمک کشتی‌گیران ایرانی بیاید تا با اعتماد به نفس بالاتری به مصاف حریفان خود بروند. سابقه نشان داده هرچند مربیان تیم ملی از جمله رسول خادم در این سالها کمک زیادی به ارتقا سطح روانی کشتی‌گیران کرده اند اما اگر یک روانشناس هم در کنار کادر فنی قرار می‌گرفت، شاید الان نفراتی مانند مهدی تقوی با عناوین بسیار چشمگیرتری از جمله در المپیک، با عرصه کشتی خداحافظی می ‌کردند.

اگر می‌خواهیم در مسابقات جهانی پاریس برای چهارمین سال پیاپی از قافله عقب نمانیم و شاهد اهتزاز پرچم مقدس ایران باشیم باید از هم اینک نسبت به بررسی اساسی نقاط ضعف و تلاش برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: