کد خبر: ۶۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

تشکیل تیمی برای رفع نواقص «معمای شاه»

رییس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صداوسیما، بخشی از انتقادهایی را که درباره سریال «معمای شاه» مطرح می‌شود، قابل پیش‌بینی خواند.
تشکیل تیمی برای رفع نواقص «معمای شاه»
امین صدیقی در حاشیه نشست سریال «غیرعلنی»، درباره انتقادهایی که از سوی رسانه‌ها متوجه سریال «معمای شاه» است، توضیح داد: در این سریال به یک موضوع حساس پرداخته شده است. در جبهه مقابل هم رسانه‌هایی هستند که بیشتر به پروژه تطهیر پهلوی‌ها می‌پردازند؛ این در حالی است که وقتی کاری را نقد می‌کنیم باید جهت مثبت و منفی آن را در نظر بگیریم.

او گفت: «معمای شاه» کاری است که امتیازات مثبت هم دارد؛ البته ضعف‌هایی هم داشته و ما آن را مطرح می‌کنیم. در حال حاضر هم تیمی به مدیریت آقای پورحسین (قائم مقام معاون سیما) تشکیل شده است که کار را بازبینی می‌کند تا اگر نواقص قابل رفع باشد، رفع شود. در ادامه کار هم اصلاحاتی بر روی فیلمنامه انجام شده است.

صدیقی با اشاره به اینکه طبق نظرسنجی‌ها «معمای شاه» مخاطب داشته است، یادآور شد:‌ دو نوع برخورد با مجموعه «معمای شاه» شده است؛ یک نوع برخوردی که نقد منصفانه است و از روی دلسوزی است اما برخورد دیگر درباره محتوای کار نیست. در خیلی از موارد اصل موضوع زیر سوال برده شده است. اینکه پهلوی‌ها این طور بودند و شما در «معمای شاه» چیز دیگری گفته‌اید.

صدیقی با بیان اینکه برخی از نقدها پیش از این قابل پیش‌بینی بود، درباره برخی انتقاداتی که قابل پیش‌بینی نبوده است، مطرح کرد: بخشی از انتقادها از طرف دوستان تعجب برانگیز بود. ما از دشمن انتظاری جز دشمنی کردن نداریم. نقد دوستان هم می‌توانست با ذکر ایرادات و حرفه‌ای انجام شود که این اتفاق کمتر رخ داده است. اگر خود آقای ورزی، محور نقد است، پس چرا مجموعه «تبریز در مه» او مورد هجمه قرار نگرفت؛ بنابراین این‌ها واقعیتی است که نباید آن را نادیده بگیریم. نمی‌خواهیم سیاسی کاری کنیم ولی انتظار داشتیم با «معمای شاه» منصفانه برخورد شود. حتی از طرفی تیم کار هم باید در قبال نقدهای سازنده رفتار منطقی تری انجام بشود.

صدیقی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در جمع اهالی رسانه درباره رویکرد مرکز گسترش فیلمنامه نویسی در ساخت مجموعه‌های تلویزیونی که آیا تداوم و استقلال بیشتری خواهد داشت؟ بیان کرد: در شرایط فعلی ما در چارچوب فعالیت‌هایی که داریم تولیدمان محدود است و خیلی تولید گسترده نخواهیم داشت؛ بنابراین یکی از واحدهای ما که گروه فیلم و سریال است، به صورت محدود تولید خواهد داشت. اینکه در آینده آیا عناوین عوض می‌شود و اتفاقات دیگری می‌افتد، بهتر است در آینده ببینیم.

رییس مرکز گسترش فیلمنامه‌نویسی صدا و سیما درباره اینکه مطرح می‌شود محمد سرافراز (رییس صداوسیما) فیلمنامه ها را می‌خواند، بیان کرد: اگر رییس سازمان صداوسیما این وقت را داشته باشد که فیلمنامه بخواند، یک اتفاق خوب است و حسن است؛ بنابراین این اهمیت دادن چیز بدی نیست. آقای سرافراز در شورای عالی فیلمنامه که به ریاست خود ایشان تشکیل می‌شود، حضور منظمی داشته‌اند. اما چون کارها حجم زیادی دارند طبیعی است که خود ما هم نمی توانیم همه کارها را بخوانیم؛ بنابراین آن‌ها را دسته بندی می‌کنیم تا اتفاق درستی شکل بگیرد.

او درباره‌ی اینکه مرکز گسترش فیلم‌نامه نویسی صداوسیما در کدام بخش‌ها برای تولید سریال می‌شود؟ توضیح داد:‌ بیش از هر چیزی دوستان در گروه‌های فیلم و سریال شبکه‌های سیما برای تولید کار پیش قدم می‌شوند و ما اولویت را به آن‌ها می‌دهیم؛ بنابراین حضور ما در این بخش بیشتر جبرانی است و در این دوره گذار برای هم‌افزایی و کمک به سیماست که این فعالیت را انجام می‌دهیم. شاید هم این کمک در مقطعی منتفی شود و اصلا نیازی به آن نباشد چون در خود سیما هنوز ساختار جدید تثبیت نشده و عمده گروه‌ها در مرکز امور نمایشی سیما متمرکز هستند و بیشتر گروه‌ها نقش هماهنگ‌کننده را دارند. حال ممکن است در آینده احتمال بازنگری در ساختارها و ماموریت‌های سازمان صداوسیما پیش بیاید.

صدیقی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با تاکید بر اینکه اولویت ساخت کارهای نمایشی با مرکز امور نمایشی سیماست، یادآور شد:‌ ما فعلا در حوزه متن و فیلم نامه کارهای بسیاری داریم که باید اجرا شود. اما هنوز قطعی نیست. ما در بخش‌های مختلف ماموریت‌های مختلفی داریم. بحث خانواده جزو موضوعاتی است که باید به آن‌ها اهمیت دهیم،‌ از مباحث روز مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است که ماموریت شبکه پنج است و سفارش ها و نیازهایی است که باید به آن عمل کنیم، درباره دفاع انقلاب اسلامی داستان های قرآنی و تاریخ انبیاء نیز به صورت مستند کارهایی خواهیم داشت ولی به نظر می‌رسد بیشتر کارهای تلویزیون به صورت کارهای اجتماعی، خانوادگی و طنز است.

صدیقی سپس گفت:‌ به دنبال یکسری کارهای زودبازده و تعداد قسمت‌های بالا هستیم که هم به مسائل روز در حوزه اجتماعی و هم طنز بپردازند. این نوع کارها جایشان واقعا در تلویزیون خالی است؛ آنتن تلویزیون را نمی‌توان فقط با کارهای فاخر پر کرد.

رییس مرکز گسترش فیلم نامه نویسی در ادامه گفت‌وگوی خود با اعتقاد بر اینکه نظام تولید در تلویزیون باید متحول شود، یادآور شد: فقط بحث فیلمنامه‌نویسی مطرح نیست. ما خیلی از کارهای نمایشی را می بینیم که با هزینه های پایین و تولید سبک‌تر در کشورهای همسایه تولید می‌شود. اما ما در تلویزیون معمولا کارها را بزرگ و سنگین می‌کنیم که یا انجام نمی‌شود یا دیر هنگام انجام می‌شود و یا زمانی هم که پخش می‌شود اثرگذاری‌اش را از دست می‌دهد.

صدیقی در پایان گفت:‌ سعی می‌کنیم در آینده در این زمینه تلویزیونی تر عمل کنیم.
نظرات بینندگان