کد خبر: ۵۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
نظر آصفی درباره پیشنهاد گفت‌وگوی حقوق بشری رییس قوه قضاییه با غرب

پیشقدم شدن ایران برای مذاکره حقوق بشری نشانه اعتماد نفس است

سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: پیشقدم شدن ایران برای انجام مذاکرات حقوق بشری نشان از ابتکار عمل و اعتماد به نفس جمهوری اسلامی است.

حمیدرضا آصفی  با اشاره به درخواست رئیس قوه قضاییه برای آماده‌سازی گفت‌وگوهای حقوق‌بشری با اروپا توسط وزارت امور خارجه اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که همواره مورد توجه جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده، بحث حقوق شهروندی و مسایل حقوق بشری است.

او ادامه داد: مسئله حقوق بشر از ابتدا در دستور کار نظام بوده و از سویی، اروپایی‌ها نیز همواره به این مسئله توجه داشته‌اند و به این موضوع علاقه نشان داده‌اند و در موقعیت‌های مختلف درباره آن اظهارنظر کرده‌اند.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با اشاره به رشد فناوری‌های ارتباطاتی و گسترش فضای مجازی اظهار داشت: با گسترش فضای مجازی و اینترنت و همچنین رشد فناوری‌های ارتباطاتی مسئله حقوق بشر هم مرزها در نوردیده و رعایت آن مورد توجه جهانیان قرار گرفته است.

پیشقدم شدن ایران برای مذاکرات حقوق بشری، نشانه ابتکار عمل و اعتماد به نفس ایران  است

آصفی با بیان اینکه پیشقدم شدن ایران برای انجام مذاکرات حقوق بشری نشان از ابتکار عمل و اعتماد به نفس جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: در صورتی که در گفت‌وگوهای حقوق بشری طرف مقابل صداقت داشته باشد و از خود حسن نیت نشان بدهد و از سویی، به مسائل به صورت ریشه‌ای نگریسته شود و گفت‌وگوها در یک فضای برابر و احترام‌آمیز صورت بگیرد، آنگاه می‌توان انتظار داشت گفت‌وگوهای حقوق بشری ایران و غرب هم نتیجه‌د‌ار خواهد شد.

اختلافات حقوق بشری ایران و اروپا ناشی از سوءتفاهم است

او با بیان اینکه نفس گفت‌وگو مفید است و ما در همه زمینه‌ها گفت‌وگو می‌کنیم، خاطرنشان کرد: درباره حقوق بشر، برخی اختلافات ایران و اروپا ناشی از سوءتفاهم است که با گفت‌وگو قابل حل هستند. یک دسته از اختلافات، موضوعاتی هستند که طرفین نقصان دارند. کسی نمی‌تواند درباره حقوق بشر مدعی باشد که صد در‌صد کامل عمل می‌کند. ما می‌توانیم از آنها یاد بگیریم و آنها هم می‌توانند از تجارب ما استفاده کنند. دسته سوم اختلافات، موضوعاتی هستند که طرفین از نظر مبنایی با یکدیگر اختلاف دارند.

غرب در زمینه حقوق بشر، گزینشی و غیرصادقانه رفتار می‌کنند

سفیر اسبق ایران در فرانسه با اشاره به گفت‌وگوهای پیشین ایران و اروپا درباره مسائل مختلف از جمله مسائل حقوق بشر ابراز داشت: ما در گذشته گفت‌وگوهای چالشی در خصوص مسائل مختلف مانند حقوق بشر با اروپایی‌ها داشته‌ایم که البته بی‌نتیجه پایان یافت. دلیل بی‌نتیجه بودن آن مذاکرات هم این بود که اروپایی‌ها در این زمینه گزینشی و با برخوردی غیرصادقانه و تبعیض‌آمیز رفتار می‌کردند.

آصفی افزود: موضوع فشار استرالیا به بومیان، خود مسئله‌ای است که داد غربی‌ها را هم درآورده است ولی آنها یک قطعنامه در این‌باره برای استرالیا صادر نکرده‌اند در حالی که همین استرالیا یکی از بانیان قطعنامه‌های حقوق بشری علیه ایران است و کشورهای غربی نیز به این قطعنامه رای مثبت می‌دهند.

دست ایران در مذاکرات حقوق بشری با اروپا بسته نیست

وی با بیان اینکه دست ایران در مذاکرات حقوق بشری با اروپا بسته نیست، یادآور شد: نباید فکر کنیم که در مذاکرات حقوق بشری، ایران تنها می‌شنود و پاسخگوی سوالات آنها است. ایران هم درباره نقض حقوق بشر در اروپا حرف‌های جدی دارد. هم‌اینک اروپا به خاطر گروه‌ تروریستی داعش – که خودشان درستش کرده و از آن علیه بشار اسد حمایت کرده‌اند – مسلمانان را تحت فشار قرار داده‌اند.

ترکیب احتمالی تیم گفت‌وگوی حقوق بشری با غرب

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه درباره ترکیب تیم مذاکراتی احتمالی بیان کرد: ترکیب این هیات حتما تلفیقی است. کارشناسان وزارت امور خارجه درباره موضوعات مختلف از تجربیات بسیار خوبی برای انجام مذاکرات برخودار هستند و توانایی پیشبرد امور را دارند. از سویی کارشناسان ستاد حقوق بشر قوه قضاییه هم از تجربیات خوبی برخودار هستند. با این حال، گفت‌وگوهای حقوق بشری مسئله‌ای فرابخشی است.

در موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات حقوق بشری با غرب تردید دارم

آصفی در پاسخ به این سوال که موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات تا چه اندازه زمینه‌ساز گفت‌وگوهای دیگر ایران با اروپا در خصوص مسائل دیگر می‌شود، عنوان کرد: در موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات تردید دارم، اما اگر اروپایی‌ها واقع‌بین باشند و خود را از چنبره امریکا خارج کنند و در محیطی برابر با ایران گفت‌وگو کنند، می‌توان انتظار موفقیت را هم داشت و دستیابی به نتیجه هم زمینه را برای گفت‌وگوهای مستقیم در خصوص مسائل دیگری همچون تروریسم مهیا خواهد کرد.

نظرات بینندگان