کد خبر: ۴۴۰۸۶
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴

از سرگیری سوآپ گاز با رایزنی‌های ترکمنستان و آذربایجان

رایزنی ترکمنستان و آذربایجان برای برقراری مجدد سوآپ گاز،علت کم‌بارشی‌ها تغییر اقلیم است و آغاز جایگزینی بخاری‌های پر بازده از استان‌های سرد سیر از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، ضرورت توجه به سرمایه گذاری در صنعت برق، رایزنی ترکمنستان و آذربایجان برای برقراری مجدد سوآپ گاز، عوامل مؤثر در میزان واردات بنزین در سال آینده، آغاز جایگزینی بخاری‌های پر بازده از استان‌های سردسیرو خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد از مهمترین اخبار آب و انرژی در هفته جاری بودند.

ضرورت توجه به سرمایه گذاری در صنعت برق

آرش کردی مدیر عامل توانیر با اشاره به افزایش تعداد مشترکان برق و افزایش میزان مصرف برق در دو سال اخیر گفت: با وجود افزایش تعداد مشترکان برق و افزایش میزان مصرف برق در دو سال اخیر شاهد پایداری شبکه برق و بهبود شاخص‌های کنترلی شبکه بوده‌ایم.

وی افزود: فرهنگ سازی و اجرای برنامه‌های گسترده مدیریت بار باعث شد تا شدت رشد مصرف انرژی کندتر شود، اما با این حال سرمایه گذاری همچنان مهمترین ضرورت صنعت برق به شمار می‌رود.

بهره‌مندی ۹۰ درصد روستاهای ایران از گاز طبیعی تا پایان ۱۴۰۲

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: به لطف خداوند متعال و با مساعی ارزشمند همه همکاران ارزشمندم در بخش‌های پالایش، انتقال و توزیع گاز طی دو سال گذشته و از زمان آغاز به‌کار دولت سیزدهم، طرح‌های گازرسانی روستایی در کشور شتاب چشمگیری داشته است و کارکنان شرکت ملی گاز ایران به‌منظور برخورداری مردم میهن‌مان گام‌های مؤثری برداشته‌اند و برای استمرار جریان گاز شبانه‌روز در تلاش هستند.

چگنی در ادامه با ارائه آماری از گازرسانی شهری و روستایی در کشور تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی اکنون بیش از ۹۸.۵ درصد شهرهای کشور از نعمت گاز برخوردارند و تا پایان امسال با تکمیل طرح‌های جاری، آمار روستاهای بهره‌مند از گاز طبیعی در کشور به بیش از ۹۰ درصد خواهد رسید.

حجم سدهای تهران به ۲۷۳ میلیون متر مکعب رسید

میزان حجم کل مخازن سدهای استان تهران در حال حاضر ۲۷۳ میلیون متر مکعب می‌باشد که این میزان در سال گذشته ۲۶۲ میلیون متر مکعب بود. بنا بر گزارش این شرکت هم اکنون حجم آب موجود در مخزن سد امیرکبیر و سد طالقان به ترتیب ۵۳ و ۱۶۶ میلیون متر مکعب است.

حجم ذخیره آب سد لار سال گذشته ۱۴ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با موجودی ۱۲ میلیون مترمکعبی فعلی، ۲ میلیون مترمکعب کاهش را نشان می‌دهد و حجم آب سد ماملو نیز از ۴۶ میلیون مترمکعب سال گذشته، به ۲۷ میلیون مترمکعب رسیده و این درحالی است که حجم ذخیره آب سد لتیان در مقایسه با روز مشابه سال گذشته با ۱ میلیون متر مکعب کاهش به ۱۵ میلیون مترمکعب رسیده است.

رایزنی ترکمنستان و آذربایجان برای برقراری مجدد سوآپ گاز

سوآپ گاز ترکمنستان که بین این کشور، ایران و آذربایجان اجرا می‌شود، موقتاً قطع و در حال حاضر، دو کشور ترکمنستان و آذربایجان در حال مذاکره پیرامون رفع مشکل و برقراری مجدد سوآپ گاز هستند.

بنا بر این گزارش، ایران روزانه گاز وارداتی از کشور ترکمنستان را به آذربایجان سوآپ می‌کند که در حال حاضر، تا حصول نتیجه بین دو کشور یادشده، این جریان به طور موقت متوقف شده و پس از توافق دو کشور بر سر این مساله، سوآپ گاز بار دیگر از سر گرفته خواهد شد.

علت کم‌بارشی‌ها تغییر اقلیم است / کسری بارش پاییز جبران نخواهد شد

فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب با اشاره به هشدارهای بارندگی در روزهای پیش رو اظهار داشت: دو سامانه طی این هفته مناطق شمال و شمال غرب کشور را تحت تأثیر قرار خواهند داد که هرچند بارش برف خوبی به همراه دارد ولی کسری بارش‌های پاییزی را جبران نخواهد کرد.

وی افزود: البته سامانه‌های پیش رو در مقایسه با سامانه‌های بارشی مورد انتظار در فصل زمستان، قوی نیستند و احتمالاً به جز چند استان نظیر آذربایجان غربی و مازندران که بارش خوبی دریافت خواهند کرد، سهم بارشی جدی برای سایر استان‌های کشور مطرح نیست.

قاسم‌زاده دلیل تداوم کم‌بارشی‌ها در پاییز به زمستان سال جاری را تغییرات اقلیمی دانست و گفت: تغییرات اقلیمی باعث ناهنجاری‌های جدی در سامانه‌های بارشی گردیده است و نتیجه آن در سال جاری برای ایران خشکسالی بوده است و ایران برای چهارمین سال پیاپی خشکسالی را تجربه می‌کند.

تعویض ۲۰ میلیون بخاری در دستور کار شرکت ملی گاز

مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: با توجه به این‌که در دوره سرد سال، ۷۰ درصد گاز کشور در بخش خانگی مصرف می‌شود و با در نظر گرفتن حجم بالای تجهیزات گازسوز بازده پایین در بخش خانگی، راهکار جایگزینی بخاری‌های گازسوز بازده بالا رده انرژی B و A با بخاری‌های گازی بازده پایین به‌عنوان یک طرح ملی و زود بازده به مراجع بالادستی ارائه و از سوی شورای اقتصاد تصویب شد.

چگنی تصریح کرد: برنامه ما این است که در مرحله نخست اجرای این طرح در یک بازه زمانی حداکثر ۵ ساله، ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بخاری بازده بالا، جایگزین بخاری‌های فرسوده شود. البته چشم‌انداز کلان این طرح، تعویض ۲۰ میلیون بخاری است که در مراحل بعد و با طی شدن روال قانونی، قابل اجرا خواهد بود.

عوامل مؤثر در میزان واردات بنزین در سال آینده

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: متوسط مصرف بنزین از ابتدای سال تا امروز بالغ بر ۱۱۶ میلیون لیتر بوده، البته این رقم در زمستان کاهش یافته و متوسط مصرف بنزین در ماه جاری به ۱۱۳ میلیون لیتر در روز رسیده است.

وی افزود: با تکمیل بخشی از طرح‌های توسعه کیفی پالایشگاه آبادان حدود یک تا ۲ میلیون لیتر به تولید بنزین کشور تا پایان سال افزوده خواهد شد، همچنین با به‌مدار آمدن بخشی از افزایش ظرفیت پالایشگاه اصفهان ۲ تا ۳ میلیون لیتر به ظرفیت تولید بنزین کشور افزوده خواهد شد.

معاون وزیر نفت در خصوص میزان واردات بنزین در سال آینده گفت: واردات بنزین بستگی به میزان مصرف بنزین دارد و همچنین بستگی به این دارد که چه‌مقدار خودرو به ناوگان حمل‌و نقل کشور افزوده شود و در حالی که ۵۵ درصد خودروهای در حال تردد در کلانشهرها فرسوده هستند، به این بستگی دارد که چقدر در زمینه از مدار خارج شدن خودروهای فرسوده اقدام شود و ناوگان حمل‌و نقل نوسازی شود که تمامی این مسائل به میزان مصرف بنزین مرتبط است.

پیشرفت ۴۷ درصدی تعمیرات اساسی نیروگاه‌های حرارتی

ناصر اسکندری معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی به اجرای برنامه تعمیرات و آماده‌سازی نیروگاه‌های حرارتی اشاره کرد و افزود: شرکت برق حرارتی در کنار بهره‌برداری از واحدهای جدید نیروگاهی، هر ساله برنامه مدونی را به منظور آماده‌سازی واحدهای موجود برای تولید انرژی حداکثری در دوره اوج بار در دستور کار قرار می‌دهد. در همین راستا از ابتدای مهرماه برنامه ۱۱۰ هزار مگاواتی تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی برای افزایش آمادگی تولید این واحدها و تولید برق پایدار در تابستان سال آینده در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون بیش از ۵۱ هزار مگاوات از فعالیت‌های تعمیراتی یاد شده آغاز شده و ۴۳ هزار مگاوات از برنامه شروع شده در این بخش به پایان رسیده است.

معاون راهبری تولید شرکت مادر تخصصی برق حرارتی با اشاره به پیشرفت ۴۷ درصدی اجرای برنامه تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در تلاشیم تا نیمه اردیبهشت‌ماه سال آینده برنامه‌های پیش‌بینی شده در این بخش به پایان برسد تا تمامی نیروگاه‌های حرارتی کشور با حداکثر آمادگی آماده تولید برق پایدار در تابستان سال ۱۴۰۳ باشند.

ذخیره سازی گاز توسط صنایع مقرون به صرفه نیست

رضا پدیدار عضو اتاق بازرگانی با اشاره به مقرون به صرفه نبودن ذخیره سازی گاز خاطر نشان کرد: صنایع نمی‌توانند ذخیره سازی انجام دهند. باید مخازن ذخیره سازی ال ان جی و ال پی جی را تهیه کنند که چنین چیزی عرف نیست. ذخیره سازی گاز را باید شرکت ملی گاز در مخازن زیر زمینی خود انجام دهد اتفاقی که در جای جای دنیا می‌افتد.

به گفته عضو اتاق بازرگانی، صنایع ظرفیت ذخیره سازی گاز را ندارند و زیرا در صورت چنین اقدامی نیاز به مخازن بزرگ و پر هزینه ال پی جی و سی ان جی نیاز دارند که بسیار هزینه بر است. همچنین لازم به ذکر است که صنایع در حال حاضر از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

نصب ۷۳۶ کنتور حجمی هوشمند روی چاه‌های مجاز

بهزاد پارسا مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: با توجه به وضعیت بحرانی افت سطح آب زیرزمینی و برداشت‌های بی رویه و بدون برنامه از آبخوان‌ها و همچنین به منظور امکان مدیریت منابع آب و کنترل میزان بهره برداری از چاه‌های پروانه دار و کمک به تعادل بخشی منابع آب‌های زیرزمینی دشت‌ها، ضروری است کلیه چاه‌های پروانه دار به کنتور حجمی و هوشمند مجهز گردند.

وی در ادامه افزود: امورهای منابع آب شرکت آب منطقه‌ای تهران در راستای انجام تکالیف قانونی و با پیگیری‌های به عمل آمده نسبت به نصب ۷۳۶ دستگاه کنتور حجمی و هوشمند توسط مالکین با مصارف صنعت، خدمات، کشاورزی و خانگی حوزه عملکرد اقدام و این گام مهمی در جهت مدیریت مصرف بر منابع آب زیرزمینی است.

واردات موقت گاز پس از مذاکرات ترکمنستان و آذربایجان احیا می‌شود

چکنی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: واردات به صورت موقت و توافقی که بین ترکمنستان و آذربایجان وجود داشت این توافق ادامه پیدا نکرد و سوآپ گاز قطع شد. احتمالاً این سواپ مجدداً بر قرار می‌شود و میزان واردات موقت ما به صورت سوآپ ۵ میلیون متر مکعب بود که پس از توافق ترکمنستان و آذربایجان مجدداً برقرار می‌شود.

هوشمندسازی نظام توزیع گاز در ۶ استان

مجید چگنی مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران گفت: قانون جهش تولید، تکالیف و نقشه راه را مشخص کرده است و کشور می‌تواند با استفاده از ظرفیت‌های این قانون به‌عنوان کشور مترقی معرفی شود.

چگنی اضافه کرد: مهم‌ترین پروژه صنعت گاز را پروژه ملی هوشمندسازی نظام توزیع گاز است و این پروژه به‌صورت پایلوت در ۶ استان انجام می‌شود که شامل ساخت کنتورهای هوشمند، سکوهای نرم‌افزار و انتقال اطلاعات است.

به گفته این مقام مسؤول این پروژه در این ۶ استان امسال آغاز می‌شود و پس از آن، این پروژه ملی به صورت سراسری در کل کشور اجرایی می‌شود و اولویت ما استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی است.

خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد

عیسی بزرگ زاده سخنگوی صنعت آب اضافه کرد: خط انتقال آب از دریای عمان تا پایان سال آینده به زاهدان می‌رسد و به فاصله چند ماه آب شیرین کن وارد این استان می‌شود.

وی اضافه کرد: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن سیستان ساخته شده و به زودی وارد ایران می‌شود. با نصب کامل این دستگاه‌ها در روز یکصد هزار مترمکعب آب‌شیرین خواهد شد که در مرحله اول این میزان، ۳۵ هزار مترمکعب خواهد بود و با اختلاف یک ماهه، مرحله دوم نصب و شیرین‌سازی آب به میزان ۶۵ هزار مترمکعب در روز انجام خواهد شد.

بزرگ‌زاده تأکید کرد: وزارت نیرو تأمین آب شرب، خدمات، بهداشت و صنعت مردم سیستان و بلوچستان را به منابع برون مرزی وابسته نساخته اما اجرای طرح‌های اضطراری منافی پیگیری حق‌آبه جمهوری اسلامی ایران و مردم سیستان و بلوچستان نیست.

آغاز جایگزینی بخاری‌های پر بازده از استان‌های سردسیر

مسلم رحمانی مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به افزایش تعداد مشترکان گاز گفت: نزدیک به دو میلیون مشترک در بخش خانگی و تجاری افزایش یافته است.

وی در پاسخ به این سوال که طرح جایگزینی بخاری‌های پر بازده به کجا رسید، خاطر نشان کرد: این طرح در حال اجراست و ۴.۱ میلیون بخاری را در برنامه و سنوات آینده داریم و فراخوان سرمایه گذاری در مرحله اجرایی قرار دارد البته این طرح در تعدادی از استان‌ها به صورت پایلوت توسط شرکت ملی گاز آغاز شده و نزدیک به ۱۰ هزار بخاری در استان‌های غربی و شمال غربی جایگزین شده است.

تأمین ۲۰ درصد برق دستگاه‌های اجرایی از تجدیدپذیرها تا ۴ سال آینده

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، در راستای اجرای وظایف قانونی وزارت نیرو در زمینه توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر و پاک و با هدف اجرای ماده ۸ مصوبات شورای عالی انرژی کشور، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون خدمات کشوری مکلفند سالانه پنج درصد مصرف انرژی الکتریکی خود را تا رسیدن به سهم ۲۰ درصد مصرف سال از طریق انرژی‌های تجدید پذیر و پاک تأمین کنند. به منظور اجرایی شدن مصوبه فوق، رویه اجرایی تأمین حداقل ۲۰ درصد برق مصرفی مشترکان مشمول از طریق انرژی‌های تجدید پذیر و پاک توسط وزیر نیرو ابلاغ شد.

مشترکان مشمول از ابتدای سال ۱۴۰۳، پنج درصد از برق مصرفی خود را باید از طریق انرژی‌های تجدید پذیر و پاک تأمین و در طول مدت چهار سال تا بیست درصد (سالانه ۵ واحد درصد) افزایش دهند. در صورت رعایت نشدن این موضوع، انرژی مازاد مصرفی بر اساس حداکثر نرخ تابلوی برق سبز بورس انرژی در ماه قبل از صدور صورتحساب مشترکان مشمول، در قبض برق این مشترکان محاسبه خواهد شد.

برنامه‌ریزی تأمین برق اوج بار سال آینده برای شرایط کم بارشی

مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق با اشاره به تداوم خشکسالی کشور و شرایط کم بارشی کنونی خاطرنشان کرد: با توجه به میزان اندک بارش‌ها یکی از برنامه‌های تأمین برق ما این است که با همین شرایط کم بارشی هم بتوانیم برق بخش‌های مختلف را تأمین کنیم.

سخنگوی صنعت برق تاکید کرد: ما بر اساس الگوهای اطمینان بخش در سناریوهای مختلف برای تأمین برق برنامه ریزی کرده‌ایم که شرایط کم بارشی نیز یکی از همان سناریوهاست.

رجبی مشهدی در پایان افزود: هم اکنون شبکه برق کشور پایدار است و مشکلی در تأمین برق پایدار مشترکان وجود ندارد. وی در عین حال از هموطنان درخواست کرد برای تأمین پایدار سوخت نیروگاه‌ها در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند.
نظرات بینندگان