کد خبر: ۴۳۶۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۰

نقش پررنگ VAR در بقای پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

کمک داور ویدیویی VAR در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۳ نقش پررنگی در دیدار های تیم فوتبال پرسپولیس داشته است.
به گزارش خبرنگار مهر، طبق اعلام کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی VAR در تمامی مسابقات لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ الزامی است و با کمک این نهاد دو ورزشگاه آزادی تهران و نقش جهان اصفهان برای میزبانی ۳ تیم پرسپولیس، سپاهان و نساجی به سیستم VAR مجهز شد تا تیم‌های کشورمان برای میزبانی از حریفان خود مجبور به انتخاب کشور ثالث نباشند.

پرسپولیس یکی از تیم‌هایی است که در حضور VAR بیشترین سود را از سیستم کمک داور ویدئویی برده است. در دیدار تیم‌های پرسپولیس و استقلال تاجیکستان و روی گل دوم این تیم که توسط سعید صادقی به ثمر رسید، داور ابتدا گل را آفساید تشخیص داد اما پس از بازبینی صحنه گل صادقی را درست اعلام کرد تا سرخ‌ها آن بازی با برتری دو بر صفر به اتمام برسانند.

در دیدار شب گذشته دوشنبه ۶ آذر مقابل النصر هم VAR در دو صحنه به کمک پرسپولیس آمد. ابتدا در دقیقه دو و روی صحنه‌ای که کریستیانو رونالدو در محوطه جریمه پرسپولیس سرنگون شد داور با اینکه رونالدو به او اعلام کرد که خطایی صورت نگرفته نقطه پنالتی را نشان داد اما پس از بازبینی صحنه تصمیم خود را اصلاح و به نفع پرسپولیس سوت زد. در دقیقه ۱۷ و در برخورد علی لاجامی و میلاد سرلک، هافبک پرسپولیس به شدت از ناحیه مچ پا مصدوم شد که داور تنها خطای بازیکن النصر را اعلام کرد اما پس از بازبینی صحنه، تصمیم به اخراج مدافع نماینده عربستان گرفت و الهلال بیش از ۶۰ دقیقه ۱۰ نفره بازی را دنبال کند.

اگر VAR در این مرحله همانند دوره‌های گذشته لیگ قهرمانان آسیا استفاده نمی‌شد با توجه به قانون جدید AFC مبنی بر صعود ۳ تیم برتر رده‌های دوم مرحله گروهی، امکان اینکه پرسپولیس نتیجه بازی را به النصر واگذار می‌کرد بسیار بالا بود و در آن صورت سرخ‌ها شانس خود را برای حضور در جمع تیم‌های مرحله حذفی از دست می‌دادند.

پرسپولیس روز سه شنبه ۱۴ آذر و از ساعت ۱۹:۳۰ در ورزشگاه آزادی بازی سرنوشت سازی را مقابل الدحیل قطر خواهد داشت و شاگردان یحیی گل محمدی محکوم به پیروزی در این دیدار هستند تا بتوانند به مرحله بالاتر صعود کنند.

در جدول تیم‌های دوم برتر مرحله گروهی در منطقه غرب آسیا و تا پیش از برگزاری دیدار نوبهار ازبکستان و الهلال عربستان، تیم سپاهان با ۱۰ امتیاز و تفاضل بهتر نسبت به نوبهار در صدر قرار دارد، نماینده ازبکستان دوم است و تیم پرسپولیس هم امتیاز با نسف قارشی (۸ امتیاز) و به دلیل تفاضل گل بهتر نسبت به این تیم در جایگاه سوم قرار گرفته است.
نظرات بینندگان