کد خبر: ۴۳۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۱

تشکیل کارگروه ویژه برای حل مشکلات حریم تهران

فرماندار تهران با اشاره به لزوم نگهداشت حریم های شهر تهران و اهتمام ویژه‌ فرمانداری تهران برای حفاظت از حریم شهر تهران از تشکیل کارگروهی ویژه حریم تهران برای حل مشکلات حوزه حریم خبر داد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از ایسنا, احمد قیومی درباره موضوع حریم شهر تهران و حل مشکلات این حوزه گفت: حریم یکی از موضوعات خاص و قابل توجه در تهران است لذا در دو سال گذشته حریم شهر تهران مورد توجه ویژه فرمانداری تهران بوده و نسبت به نگهداشت و حفظ آن اهتمام ویژه ای شده است ولی مجوزهایی که قبلا در حریم‌ها صادر شده، حقوق مکتسبه برای افراد ایجاد کرده است و این موضوع ما را هنگام وقوع بحران‌ها دچار مشکلات دو چندان می‌کند.

وی افزود: با توسعه شهر تهران متأسفانه حریم آن هنوز مطابق با طرح جامع آنچنان که باید به تصویب نرسیده و بر همین اساس نیازمند بازنگری است، ضمن اینکه اجازه رشد بیشتر دیگر به تهران داده نمی‌شود.

قیومی ادامه داد: متأسفانه عده ای سودجو در مناطق ممنوعه با تغییر کاربری ها، نسبت به ساخت و سازهای غیرمجاز مانند ویلاها و آلاچیق اقدام می کنند که علاوه بر تخریب کالبد شهری و محیط زیست، موجب بروز مشکلات امنیتی، فرهنگی و اجتماعی می شود. سازمان‌ها را نیز دچار مشکلات عدیده ای می کند. اگر تخطی یا کوتاهی توسط سازندگان، مهندسان ناظر و ارگان های کنترل کننده ساخت و ساز غیرمجاز مشاهده شود، نباید تعللی صورت پذیرد چراکه ساخت وساز غیرمجاز به معنی تهدیدی آشکار برای محیط شهری و سلامت جامعه است و آینده ای مبهم را پیش روی شهر قرار می دهد.

فرماندار تهران تاکید کرد: اگر در برابر زیاده خواهان کوتاهی شود، تخلف و زیر پا گذاشتن حقوق مادی و معنوی شهروندان به حقی برای آنان تبدیل می شود و روزبه روز شاهد افزایش اقدامات متخلفانه آنان خواهیم بود. در شکل تخلف عموما افراد بدون مجوز ساخت وساز یا خلاف مجوز صادرشده، مبادرت به ساخت وســـاز می‌کنند لذا در شکل جرم انگاری شده آن، بایستی ساخت وساز جرم کیفری محسوب شود.

وی افزود: لازم است قانون گذار با اصلاح قانون و به صراحت تمامی موارد ساخت وساز غیرمجاز چه در محدوده شهر و حریم آن و چه در محدوده روستا و خواه اینکه عملیات ساختمانی بدون اخذ پروانه یا برخلاف مفاد پروانه صورت گرفته باشد را جرم انگاری کند زیرا ضرورت انجام چنین اقدامی در کنار سایر اقدامات غیر کیفری با توجه به مضرات و خطرات سنگین ناشی از ساخت وسازهای غیرمجاز در ارتکاب تخلفات و سایر جرائم انکارناپذیر است.

قیومی در پایان اطهارکرد: بی تردید فرمانداری تهران در دوسال گذشته برای حفظ و نگهداشت حریم شهر تهران اقدامات ویژه ای را انجام داده و اقدامات دیگری نیز در دستور کار قرار گرفته است بر همین اساس کارگروهی ویژه حریم تهران برای حل مشکلات حوزه حریم تشکیل خواهد شد تا بتوانیم معضلات موجود را حل و فصل کنیم.
نظرات بینندگان