کد خبر: ۴۳۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۸

۸۴ درصد سالمندان کشور دارو مصرف می‌کنند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر ضرورت راه اندازی مراکز طب سالمندی برای کنترل بیماری‌های سالمندان تاکید کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، حسین قناعتی، هدف نظام سلامت را ایجاد فرصت‌های لازم برای بهره مندی افراد از سلامت دانست و گفت: امروزه سن فعالیت افراد نسبت به گذشته افزایش یافته و سنین ۵۵ تا ۶۵ سال که اوج بهره وری است باید مورد توجه قرار گیرد و اگر ما به سلامت این گروه توجه کنیم بهره‌وری جامعه افزایش می‌یابد.
وی با بیان اینکه شاخص امید به زندگی از ۶۶ سال به ۷۵ سال رسیده است، افزود: هر ساله ۱.۷ درصد به جمعیت جهان افزوده می‌شود و این در حالی است که به افراد بالای ۶۵ سال ۲.۵ درصد افزوده می‌شود و کشور ما نیز از این امر بی نصیب نمانده است.
قناعتی با بیان اینکه در سال ۱۴۱۰ جمعیت سالمند کشور ۲۵ تا ۳۰ درصد خواهد بود، گفت: باید آمادگی لازم برای ارائه خدمت به سالمندان داشته باشیم و برنامه ریزی جدی در این زمینه صورت گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، وجود سالمندان را ارزشمند خواند و افزود: توجه به نیازهای این قشر مغفول مانده و لازم است برای آنها تمهیدات و برنامه ریزی ویژه ای در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به بیماری‌های سالمندان و نیاز آنها به مرکز اختصاصی طب سالمندی، گفت: کشورهایی مانند آلمان، فرانسه و انگلیس روند سالمندی را بعد از ۷۵ تا ۹۰ سال طی کرده اند و متأسفانه کشور ما در عرض ۳۰ سال این رتبه را کسب خواهد کرد بنابراین خیلی سریع‌تر باید این تمهیدات صورت گیرد.
قناعتی در خصوص چالش‌های دیگر سالمندان، افزود: ۳۴ درصد افراد سالمند محدودیت فعالیت دارند و ۸۴ درصد سالمندان از سرطان، بیماری‌های قلبی و ریوی و بیماری‌های اسکلتی حرکتی رنج می‌برند و دارو مصرف می‌کنند.
وی تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه خدمت به سالمندان پیشگام بوده و امیدوارم به همت متخصصان طب سالمندی فلوشیپ این رشته گسترش یابد تا بتوانیم به سالمندان خدمات بیشتری ارائه دهیم.
نظرات بینندگان