کد خبر: ۴۲۹۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
در آستانه نوبل ادبیات اعلام شد؛

موراکامی می‌خواهد در ژانر ترسناک بنویسد

خانه بین‌المللی ادبیات «واسدا» به میزبانی هاروکی موراکامی، رمان‌نویس ژاپنی یک برنامه داستان‌خوانی ارواح در توکیو برگزار کرد و در آن اعلام کرد می‌خواهد در ژانر ترسناک بنویسد.
به گزارش  قلم نیوز و به نقل از آسوشیتدپرس، موراکامی روز پنج‌شنبه در حالی به‌عنوان میزبان رویداد داستان‌خوانی در توکیو حضور پیدا کرد که چند روز پیش از اعلام برنده جایزه نوبل ۲۰۲۳ یکی از چهره‌های مطرح امسال برای کسب این جایزه است.

این‌نویسنده در رویداد مورد اشاره گفت از داستان‌های ترسناک لذت می‌برد و می‌خواهد بیشتر در این ژانر بنویسد. در این رویداد یکی از داستان‌های مجموعه «قصه‌های مهتاب و باران» از قرن هجدهم روخوانی شد که موراکامی را از دوران کودکی‌اش مجذوب خود کرده و تحت این عنوان شناخته شده که الهام‌بخش این نویسنده در خلق آثارش بوده است.

این مجموعه کلاسیک که توسط آکیناری اوئدا نوشته شده در مرز مبهم بین واقعیت و سورئال جای می‌گیرد و موراکامی در مصاحبه‌ای گفت است همین داستان او را به این فکر انداخت که در کدام سمت جای دارد.

حاشیه‌ها و دیوارها نقوش مهمی در نوشته‌های موراکامی هستند. قهرمانان داستان‌های او اغلب از میان دیوارها یا بین دو جهان سفر می‌کنند و با شخصیت‌های مرموز و عجیب و غریب روبه‌رو می‌شوند. در حالی که موراکامی گفته بیشتر با خواندن رمان‌های غربی بزرگ شده، اما کارشناسان از تأثیر داستان‌های اوئدا بر برخی آثار موراکامی غافل نبوده‌اند.

موراکامی بیش از یک دهه است که نامزد دریافت جایزه نوبل ادبیات است و در حالی که برنده جایزه ۲۰۲۳ چند روز دیگر یعنی ۵ اکتبر اعلام می‌شود، در صورتی که وی برنده جایزه باشد، اولین نویسنده ژاپنی پس از کنزابورو اوئه در سال ۱۹۹۴ خواهد بود که این جایزه را به ژاپن می‌برد.

رسانه‌های ژاپنی همچنین از یوکو اوگاوا و یوکو تاوادا دیگر رمان نویسان کشورشان به عنوان رقبای احتمالی موراکامی در سال‌های اخیر یاد کرده‌اند و رسانه‌های بین‌المللی نیز کان ژئو نویسنده چینی و توماس پینچون رمان نویس آمریکایی را نیز در فهرست برندگان احتمالی امسال جای داده‌اند.

در هر حال در رویداد داستان ارواح‌خوانی روز پنجشنبه چیزی درباره نوبل مطرح نشد. در این رویداد کایوکو شیرایشی، هنرپیشه کهنه‌کاری که برای اجرای مونولوگ‌هایش از داستان‌های ارواح شهرت دارد، «دیگ کیبیتسو» اثر اوگتسو را اجرا کرد. موراکامی گفت که از اجرای ترسناک شیرایشی در نقش‌های متعددی که ایفا کرده لذت می‌برد و گفت دوست دارد ببیند که او داستان «آینه» را اجرا می‌کند. این داستان از داستان‌های ترسناک کوتاهی است که موراکامی سال ۱۹۸۳ نوشته است.

موراکامی اولین رمان منتشر شده خود را سال ۱۹۷۹ با نام «به آواز باد گوش بسپار» نوشت که در حین تماشای بازی بیسبال در استادیوم میجی جینگو به فکر خلق آن افتاد. این مکان اکنون بخشی از بازسازی بحث برانگیز منطقه پارک تاریخی جینگو گاین توکیو است، که عده زیادی از جمله موراکامی مخالف آن هستند.

موراکامی که ماه پیش در برنامه رادیویی خود با این پروژه مخالفت کرد، نگرانی خود را در رویداد داستان خوانی هم تکرار و تاکید کرد که این طرح شامل حذف حدود ۱۰۰۰ اصله درخت می‌شود. این نویسنده که یک دونده جدی است، همچنین گفت این منطقه بخشی از مسیری است که او اغلب در آنجا می دود و در عین حال این استادیوم متعلق به تیم مورد علاقه اوست.

وی افزود: جینگو گاین مکان بسیار مهمی برای من است. من همچنان صدای مخالفت خود را با این طرح بلند خواهم کرد و اگر کسی از میان شما با من موافق است، لطفاً حمایت کنید. این سخنان وی با تشویق حاضران روبه‌رو شد.

جدیدترین رمان موراکامی با عنوان «شهر و دیوارهای نامطمئن آن» اواخر فروردین امسال به بازار آمد.
نظرات بینندگان