کد خبر: ۴۲۹۰۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۷

پول‌های میلیاردی برای مسکن‌های نقلی

یک کارشناس حوزه ساخت وساز گفت: قیمت مصالح فقط ۱۰ تا ۲۰ درصد قیمت خانه را تشکیل می دهد و مهمترین مسئله در قیمت مسکن زمین است که باید برای ساخت مسکن مشکل آن حل شود.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از خبرگزاری مهر، افزایش قیمت اجاره‌بها در تهران باعث شده است نه تنها مردم مجبور به مهاجرت به مناطق پایین‌تر شهر شوند بلکه تمایل برای اجاره واحدهایی با متراژ پایین و حداقل امکانات نیز افزایش پیدا کند تا آنجا که در بین آگهی‌های مسکن به‌ویژه در جنوب شهر می‌توان آپارتمان‌های نقلی یا سوئیت‌های بسیار کوچک‌متراژ با سن بالا و حداقل امکانات را دید که عموماً نیز از سوی زوج‌ها یا حتی خانواده‌های دارای فرزند اجاره می‌شود. متراژ برخی از این خانه‌ها تنها ۲۰ الی ۳۰ متر است!

۴۰ میلیون تومان ودیعه و سه میلیون تومان اجاره ماهانه مبلغی است که برای یک سوئیت ۱۸ متری با عمر بیشتر از ۳۲ سال در منطقه شمیران نو تعیین شده است. در آگهی این ملک آمده است که واحد مذکور می‌تواند مناسب زوج هم باشد!

وضعیت مسکن عرضه شده در پلتفرم‌های آنلاین رهن و اجاره نشان می‌دهد برای رهن و اجاره یک واحد میکرو آپارتمان یا سوئیت در تهران با محدوده متراژ ۲۵ تا حدود ۴۰ مترمربع باید دست‌کم حدود ۴۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان نقدینگی داشت که البته برای همین واحد نیز باید اجاره پرداخت کرد.

محمد منان رئیسی مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی مهر با اشاره به غیر منطقی خواندن آگهی‌های واحدهای نقلی در برابر قیمت‌های نجومی در برخی از پلتفرم‌های داخلی گفت: برخی کاربران در شبکه‌های مجازی آگهی‌های ملکی انتشار می‌دهند که متراژ پایین و نرخ کرایه بالایی دارند که منطقی به نظر نمی‌رسد.

رئیسی مدیر پژوهشکده معماری و شهرسازی اسلامی در ادامه در خصوص روند کاهشی قیمت مسکن در بازار، تاکید کرد: طبق بررسی‌های که از بازار مسکن طی روزهای اخیر انجام شد می‌توان گفت قیمت واحدهای مسکونی روند کاهشی داشته و البته این کاهش قیمت منوط به فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی نیست بلکه بیشترین میزان تأثیرپذیری را از بازار ارز شاهد هستیم.

وی افزود: همان‌طور که می‌دانیم مسکن در کشورمان جز کالای سرمایه‌ای محسوب می‌شود بنابراین از روند قیمت دلار در بازار تأثیر می‌پذیرد و به دلیل کاهش قیمت دلار قیمت مسکن نیز در بازار نزولی شده است.

رئیسی در ادامه گفت: اگر در بازار مسکن عرضه و تولید مصرفی صورت نگیرد در آینده نه‌چندان دور مجدداً شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. دولت سیزدهم در وعده خود به کندی عمل می‌کند و امروزه که بیش‌از دو سال از عمر دولت آقای رئیسی گذشته است اتفاقات چشمگیری در حوزه مسکن پیش نیامده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: زمانی که تولید مسکن به اندازه کافی رخ نمی‌دهد قطعاً در چنین پلتفرم‌هایی شاهد آگهی متراژهای کوچک و قدیمی با قیمت‌های نجومی خواهیم بود و ادامه چنین روندی در بازار مسکن خطرناک خواهد بود.

وی با اشاره به عرضه مصالح ساختمانی در بورس، گفت: مصالح ساختمانی در قیمت تمام شده مسکن سهم چندانی ندارد و معضل اصلی در بحث ساخت مسکن تنظیم‌گری بازار از یک جهت و عدم مدیریت سیاست‌ها در تأمین زمین از سوی دیگر است و مجموع سهم مصالح در تأمین مسکن حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد است بنابراین ابتدا باید مشکلات دیگر را حل کرد.

رئیسی با تاکید بر جلوگیری از ورود دلالان به بازار مسکن افزود: دولت باید ابتدا مشکل زمین را برطرف کند تا دلالان را نقره داغ شوند زیرا به مسکن نباید به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه کرد و هم‌اکنون بیش‌از میلیون‌ها واحد مسکونی و زمین در سطح کشور وجود دارد که متأسفانه صاحبان این ملک‌ها رهن و اجاره نمی‌دهند باید قانون جدی نیز در این خصوص مصوب و اجرا شود تا سوداگران دست از این کارها بردارند.

وی در ادامه افزود: مسئولین مربوطه بهتر است به جای مسائل حاشیه‌ای نقاط ضعف این مسئله را پیگیری کنند تا سرعت اجرای کار بیشتر شود و البته در خصوص واحدهای خالی باید مالیات وضع شود که قابلیت اجرا داشته باشد.

رئیسی با اشاره به عرضه ملک‌های سرمایه‌داران، افزود: دولت باید واحدهای خالی را شناسایی کند و صاحبان این واحدهای مسکونی را اجبار کند که ملک‌ها را برای تنظیم بازار مسکن عرضه کنند و در صورت عدم اجرای این روند مالیات سنگینی برای این‌گونه افراد در نظر داشته باشد.

وی در پایان تاکید کرد: دولت سیزدهم باید ابتدا سرمایه‌داران را ملزم به عرضه واحدهایشان کند سپس با عرضه مناسب زمین در سطح کشور علی الخصوص در کلان‌شهرها قیمت مسکن را بشکند تا دیگر شاهد چنین آگهی‌های نجومی برای خانه‌های ۲۵ الی ۳۰ متری در پلتفرم‌ها نباشیم.
نظرات بینندگان