کد خبر: ۴۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵

۸ عادتی که می تواند موجب افزایش طول عمر شود

به گفته محققان، ۸ عادت سالم می تواند سال ها به عمر شما اضافه کند.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از مدیسن نت، یک مطالعه جدید بر روی بیش از ۷۰۰۰۰۰ کهنه سرباز آمریکایی، نشان داد انجام منظم برخی عادات در میانسالی، می‌تواند به افراد کمک کند تا نسبت به افرادی که این عادت‌ها را ندارند، بسیار طولانی‌تر زندگی کنند. این هشت عادت بزرگ عبارتند از:

• فعالیت بدنی داشته باشید.

• سیگار نکشید.

• به مواد افیونی معتاد نشوید.

• الکل ننوشید.

• رژیم غذایی سالم داشته باشید.

• استرس را مدیریت کنید.

• عادات خواب خوب را تمرین کنید.

• روابط اجتماعی مثبت را حفظ کنید.

این مطالعه نشان داد مردانی که تمام این عادات را در سن ۴۰ سالگی دارند می‌توانند به طور متوسط ۲۴ سال بیشتر از مردانی که هیچ یک از آنها را ندارند عمر کنند. زنان در مقایسه با همسالان خود که هیچ یک از این عادات را ندارند، می‌توانند ۲۱ سال بیشتر عمر کنند.

«ژوآن مای نگویان»، متخصص علوم بهداشتی در وزارت امور کهنه سربازان ایالات متحده و دانشجوی کالج پزشکی کارل ایلینوی، می‌گوید: «ما واقعاً از اینکه چقدر می‌توان با اتخاذ یک، دو، سه یا هر هشت عامل سبک زندگی طول عمر بیشتری داشت، شگفت زده شدیم.»

وی در ادامه افزود: «یافته های تحقیق ما نشان می‌دهد که اتخاذ یک سبک زندگی سالم هم برای سلامت عمومی و هم برای سلامت شخصی مهم است. هر چه زودتر این اتفاق بیفتد، بهتر است، اما حتی اگر فقط یک تغییر کوچک در دهه ۴۰، ۵۰ یا ۶۰ زندگی خود ایجاد کنید، باز هم سودمند است.»

محققان از داده‌های سوابق پزشکی و پرسشنامه‌های جمع آوری شده بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۹ از بیش از ۷۱۹۰۰۰ شرکت کننده استفاده کردند.

فعالیت بدنی کم، مصرف مواد افیونی و استعمال دخانیات بیشترین تأثیر را بر طول عمر شرکت کنندگان در مطالعه داشت. این موارد با ۳۰ تا ۴۵ درصد بیشتر خطر مرگ در طول دوره مطالعه همراه بود.

استرس، مشروب خواری، رژیم غذایی نامناسب و عادات بد خواب، هر کدام با حدود ۲۰ درصد افزایش خطر مرگ مرتبط بودند. فقدان روابط اجتماعی مثبت با افزایش ۵ درصدی خطر مرگ همراه بود.

محققان گفتند که یافته‌های آنها نقش عوامل سبک زندگی را در بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی که منجر به ناتوانی زودرس و مرگ می‌شود، برجسته می‌کند.
نظرات بینندگان