کد خبر: ۴۱۲۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۷

پیش به سوی انسان رباتی

اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) علیرغم اعتراضات موجود به آزمایشات حیوانی کمپانی نورالینک ایلان ماسک، مجوز تست‌های انسانی تراشه های این شرکت را صادر کرد.
به گزارش قلم نیوز و به نقل از اکو 365، کمپانی نورالینک که در سال ۲۰۱۶ توسط کارآفرین ثروتمند و شناخته‌شده، ایلان ماسک تاسیس شد، به‌تازگی مجوز تست انسانی تراشه‌های مغزی خود را به دست آورده است.

این تراشه‌ها در حقیقت رابط‌هایی هستند که با برقراری ارتباط با مغز قصد دستیابی به معجزه‌هایی نظیر بازیابی بینایی، رفع از کارافتادگی و کمک در درمان اوتیسم را دارند.

با وجود این که کسب مجوز تست انسانی تراشه‌های نورالینک از FDA گامی بسیار مثبت برای ایلان ماسک و کمپانی متبوعش به شمار می‌رود، اما از طرفی سابقه بد این شرکت در تست‌های حیوانی و آزمایش‌های مرگ‌بار بر روی حیوانات را تداعی می‌کند.

تراشه‌های نورالینک ایلان ماسک؛ تکنولوژی انقلابی یا بی‌فایده؟

وظیفه اصلی کمپانی Neuralink، ساخت تراشه‌های پیشرفته‌ای‌ست که بتوانند سیگنال‌های عصبی را دریافت کرده و آن‌ها را به پالس‌های حرکتی تبدیل کنند.

از طریق این تکنولوژی، افرادی که دارای معلولیت‌های عصبی نظیر فلج یا ایرادات بینایی هستند، ممکن است قادر به بازیابی کامل یا جزیی حواس و توانایی‌های عصبی خود باشند.

ایلان ماسک در سال ۲۰۲۱ در آزمایشی بر روی یک میمون به اسم ساکه توانایی تراشه‌های نورالینک در دریافت سیگنال‌های عصبی و قابلیت‌های متعدد آن را به معرض نمایش گذاشت.

البته تست‌های حیوانی این کمپانی چندان هم بی‌حاشیه نبوده؛ چرا که بر اساس گزارش‌های موجود، آخرین آزمایش این تراشه منجر به از بین رفتن ۲۵ مورد از ۹۰ خوک مورد آزمایش شده است.

در همین زمینه، کارمندانی که در پروسه آزمایش‌های حیوانی دخیل بوده‌اند، تست‌های عجولانه و استفاده از تراشه‌های با اندازه نامناسب را دلیل رخ دادن این حوادث عنوان کرده‌اند.

این دسته اتفاقات نگرانی‌های فراوانی را پیرامون ماهیت آزمایش‌های نورالینک و احتمال آسیب‌های بیشتر به حیوانات و شاید انسان‌ها ایجاد کرده است.

همچنین اقدام اخیر FDA در اعطای مجوز آزمایش‌های انسانی به کمپانی نورالینک ایلان ماسک باعث نارضایتی‌های فراوانی شده است. این نارضایتی‌ها بعضا به‌حدی رسیده‌اند که اعتبار و صلاحیت FDA نیز زیر سوال رفته است.

منتقدین در این زمینه معتقدند که با توجه به تاریخچه کمپانی نورالینک و آزمایش‌های خطرناک پیشین این کمپانی، اعطای مجوز تست‌های انسانی توسط FDA عجولانه بوده است. برخی منتقدین سرسخت‌تر از همین موارد استفاده کرده و اعتراضاتی کلی را به متدهای سنجش FDA وارد کرده‌اند.

البته باید توجه کرد که به دست آوردن مجوز تست‌های انسانی از سوی نورالینک، گامی بسیار بلند برای این شرکت در مسیر دستیابی به هدف‌هایش به شمار می‌رود.

علیرغم این که نگرانی‌های پیرامون نحوه انجام آزمایش‌های نورالینک هنوز پابرجاست، این تصمیم FDA می‌تواند حاکی از اطمینان این آژانس به آینده این پروژه باشد.

طبیعتا در ادامه مسیر، Neuralink همچنان باید استانداردهای بسیار سخت‌گیرانه خود را حفظ کرده و با شفافیت کامل در مسیر ارائه ایمنی و پایبندی به اخلاقیات گام بردارد؛ چرا که دستاوردهای این کمپانی می‌تواند منجر به پیشرفت‌های شگرف در علم نورولوژی شود.
نظرات بینندگان