کد خبر: ۴۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
مدیر بافت تاریخی تهران:

پیگیری شهرداری برای تملک خانه مستوفی الممالک

مدیر بافت تاریخی تهران گفت: شهرداری تهران و شرکت پست، برای تملک خانه تاریخی مستوفی الممالک تهاتر می‌کنند تا پس از سال‌ها این بنا مرمت و احیا شود.

به گزارش قلم نیوز و به نقل از همشهری آنلاین، بنای تاریخی مستوفی الممالک یکی از بناهای ارزشمند شهر تهران در محله سنگلج است که سال‌ها در مالکیت شرکت پست ایران قرار داشت و هر بار فعالان میراث فرهنگی هشدار می‌دادند که این بنای تاریخی ارزشمند در خطر قرار دارد. خطر آن هم مرمت‌های غیر اصولی، عدم مرمت‌های اضطراری و عدم رسیدگی شرکت پست به آن است.

هر چند برخی از وزرای ارتباطات در این باره قول‌هایی دادند اما هیچ وقت اجرایی نشد بلکه این بنا چند بار در اختیار عوامل ساخت فیلم و سریالهای مختلف قرار گرفت و هر بار ردی از آثار آنها روی این بنا ماند.

در حال حاضر تنها برخی از افراد می‌توانند از آن بازدید کنند اما در واقع کار خاصی برای مرمت، احیا یا کاربری آن نمی‌شود.

پیگیری شهرداری برای تملک خانه مستوفی الممالک | تهاتر شهرداری و شرکت پست اجرایی خواهد شد

اما حالا، نیما نیازمند مدیر بافت و بناهای تاریخی شهر تهران به خبرنگار مهر می‌گوید: این بنای تاریخی قرار است در تهاتری با شهرداری تهران و شرکت پست در اختیار شهرداری تهران قرار گیرد.

نیازمند معتقد است که با این تهاتر، خانه تاریخی مستوفی الممالک می‌تواند احیا شده و نجات پیدا کند. وی در این باره می‌گوید: پیش از سال شرکت پست قیمتی حدود متری ۴۰ میلیون تومان برای دو هزار متر بنا پیشنهاد کرد که رقم سنگینی است. قرار شد این مبلغ کارشناسی شود. پس از آن نصف این مبلغ از طریق دیون و بدهی‌های شرکت پست به شهرداری تهران جبران شود و نصف دیگر آن هم یا به حساب بدهی‌های آینده این شرکت به شهرداری محاسبه شود یا قسمتی از آن پول را بدهیم یا اینکه مبلغی از این دیون بخشیده شود.

او ادامه می‌دهد: تا کنون موافقت‌ها برای در اختیار قرار دادن خانه مستوفی الممالک به شهرداری تهران از سوی دو طرف انجام شده است و تنها کارشناسی قیمت مانده است. پس از آن باید یک کاربری فرهنگی برای بنا مشخص کرد و آن را احیا و مرمت کنیم.

نیازمند این روش را آرمانی می‌داند اما در عین حال می‌گوید: اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند الگویی برای بناهای دیگر باشد. چون میراث فرهنگی توان خرید این بناها را ندارد و شهرداری هم موظف به حفاظت از بناهای تاریخی است. پس می‌توان با کمک ارگان‌ها و نهادهای مختلف از این طریق به حفظ بناهای شهر کمک کرد.

نظرات بینندگان