کد خبر: ۴۰۷۰۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶

تکلیف هزینه سبد معیشت کارگران مشخص می‌شود؟

کمیته دستمزد شورای عالی کار در حالی قرار است امروز با حضور نمایندگان گروه کارگری و کارفرمایی تشکیل جلسه دهد که پیش‌بینی می‌شود تکلیف هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری پس از چندین جلسه امروز مشخص شود.

اعضای کمیته دستمزد شورای عالی کار با وجود آنکه چندین جلسه برای تعیین هزینه ماهانه سبد معیشت کارگران برگزار شده به اجماع واحدی در این خصوص نرسیده‌اند.

در حالی که تا پایان سال دو هفته باقی است تکلیف هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری هنوز مشخص نشده است. کمیته دستمزد شورای عالی کار امروز طبق جلسات سه شنبه هر هفته تشکیل جلسه خواهد داد و پیش بینی‌ها از اعلام هزینه سبد معیشت در جلسه امروز حکایت دارد.

تاکنون در جلسات کمیته مزد، اطلاعات اقلام خوراکی از جمله مقدار مصرف آن از سوی کارشناسان انیستیتو تغذیه عنوان شده و نماینده رفاه وزارت کار هم اطلاعاتی در خصوص اقلام غیرخوراکی در محدوده شهری و استانی ارائه کرده است با این حال جلسات کمیته مزد به دلیل اختلاف نظر در خصوص میزان مصرف خانوارهای کارگری نتیجه‌ای نداشته است.

مقامات کارگری عنوان کرده‌اند که تا محاسبه سبد معیشت صورت نگیرد، ورود به مذاکرات و چانه‌زنی‌های مزدی امکانپذیر نیست و داده‌های لازم باید سریعتر بررسی شود تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن عدد سبد معیشت کارگران به دست آید و جلسات دستمزد شورای عالی کار شکل رسمی‌تری به خود بگیرد.

در همین راستا علی اصلانی ـ عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفت‌وگو با ایسنا، معتقد است: سال گذشته با مدیریت مناسب و همراهی شرکای اجتماعی دستمزد زودتر از پایان سال به تصویب رسید و باعث شد جامعه کارگری در روزهای آخر سال نگرانی و دغدغه خاطری نسبت به دستمزد نداشته باشد.

وی با اشاره به فاصله بین خط معیشت و حقوق و دستمزد کارگران می‌گوید: این مساله موجب شده تا ارقام متفاوتی در خصوص هزینه سبد معیشت اعلام شود و از ۱۲ میلیون تومان تا ۲۰ میلیون تومان را مطرح کنند.

عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار می‌گوید: امسال حداقل دستمزد چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود و چنانچه بخواهیم خط معیشت را طبق گزارش اخیر وزارت کار همان ۱۴ میلیون تومان درنظر بگیریم باز هم فاصله بین حداقل دستمزد تا خط معیشت زیاد است. 

پیشتر سلاح ورزی - نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار  اعلام کرده بود: گروه کارفرمایی امسال در شورای عالی کار قصد دارد چندان از زاویه منافع کارگری یا کارفرمایی سخن نگوید بلکه بیشتر به این توجه خواهد کرد که چه تصمیمی می‌تواند به مصالح ملی و بهبود رفاه جامعه کارگری کمک کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در مراسمی اعلام کرد: "تصمیمی که درباره دستمزد کارگران می‌گیریم، بر اساس اقتضائات است ولی سودی که کارفرمایان به کارگران عطا می‌کنند به جیب خودشان می‌رود. به گفته مرتضوی آنچه ما تصویب می‌کنیم نزدیک به عقل است اما جود کارفرما باید جایی ببارد که به کار آید."

کارشناسان معتقدند محاسبه تورم سبد معیشت خانوارهای کارگری در جریان تعیین دستمزد ضروری است و بر این اساس تاکید دارند که سبد معیشت و رقم دستمزد سال ‌آینده باید عادلانه و منطبق با واقعیات روز جامعه و در جهت حفظ قدرت خرید کارگران تعیین شود.

به گزارش ایسنا، بهمن ماه سال گذشته کمیته دستمزد شورای عالی کار هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری را  ۸ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان تعیین کرد.

نظرات بینندگان