کد خبر: ۴۰۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

تجارت جهانی درگیر جنگ نشد

سازمان تجارت جهانی (WTO) اعلام کرد که تجارت جهانی در سال گذشته با وجود تحولات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین، بیش از حد انتظار رشد کرد زیرا کشورهایی که به شدت آسیب دیده بودند توانستند تامین‌کنندگان یا محصولات خود را تغییر دهند.

ناظر تجارت جهانی رشد تنها سه درصدی را برای سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده بود زیرا این درگیری باعث اختلالات عمده در صادرات از جمله گندم و سوخت شد. با این حال، رالف اوسا، اقتصاددان ارشد سازمان تجارت جهانی، با ارائه آخرین تحلیل خود از تأثیر جنگ بر تجارت گفت: تجارت جهانی به خوبی حفظ شده است.

وی در بیانیه‌ای گفت: ما بدترین پیش‌بینی‌های آغاز جنگ را ندیده‌ایم، البته سازمان تجارت جهانی آماری را برای سال گذشته ارائه نکرد و گفت که این داده ها در آوریل ارائه خواهد شد. اوسا افزود که تجارت جهانی انعطاف‌پذیر است زیرا اعضای سازمان تجارت جهانی در استفاده از محدودیت‌های صادراتی محتاط بودند.

در گزارش سازمان تجارت جهانی آمده است که برخی از کشورهایی که قبلاً به واردات از اوکراین متکی بودند، یک محصول غذایی را با محصول دیگر جایگزین کردند و به عنوان مثال از گندم به برنج تغییر دادند. برخی دیگر مانند مصر که گندم اوکراین را با واردات از اتحادیه اروپا و ایالات‌متحده و همچنین روسیه جایگزین کرد. به طور کلی، صادرات اوکراین در سال گذشته از نظر ارزشی ۳۰ درصد سقوط کرد.

سازمان تجارت جهانی اعلام کرد صادرات روسیه در همین مدت، به دلیل افزایش قیمت سوخت، کود و غلات ۱۵.۶ درصد افزایش یافته است. با این حال، این گزارش می‌گوید که حجم کلی صادرات آن ممکن است اندکی کاهش یافته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، اوسا افزود که تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین منجر به کاهش صادرات روسیه به بریتانیا و ایالات‌متحده و افزایش به چین و هند شده است.

نظرات بینندگان