کد خبر: ۳۹۴۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶

سیاست‌های جدید چین برای گسترش تعاملات با کشورهای منطقه

یک کارشناس مسائل بین‌الملل به تشریح دلایل چین برای گسترش تعاملات با کشورهای منطقه خلیج فارس پرداخت و تاکید کرد که رویکرد و تعاملات اقتصادی با چین امروز جزو اهداف بسیاری از کشورها است.

عماد آبشناس در تحلیل خود از سیاست‌های جدید چین برای گسترش تعاملات با کشورهای منطقه خلیج فارس اظهار داشت: عملکرد شی جی پینگ رئیس جمهور چین به گونه ای بوده که اعضای حزب کمونیست ترجیح دادند تا برای یک دوره دیگر به شی جی پینگ رأی دهند به هر حال او سیاستی را در حزب چین اتخاذ کرد که مبنای آن ایجاد نوعی تغییرات درونی در داخل حزب است که با شرایط نوین جهانی سازگار باشد. 

وی افزود: چین طی سال های اخیر توانست اقتصاد برتر جهان باشد و اقتصادش را توسعه دهد همین مساله موجب شده تا ایالات متحده آمریکا از طرق مختلف چه تهدیدات سیاسی و نظامی و یا رسانه ای تلاش کند که کشورها را وادار نماید تا مناسباتی با چین نداشته باشند. 

این کارشناس مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: از نظر سیاسی دولت چین سیاستی را اتخاذ کرده که مبنای آن گسترش نفوذ خود با استفاده از ابزار اقتصادی باشد در حالی سیاست آمریکا گسترش نفوذ با اسلحه است بنابراین  در شرایط فعلی جهانی کشورها این مسائل را با یکدیگر مقایسه کرده و ترجیح می‌دهند به سمت گسترش رابطه خود با چین در زمینه اقتصادی بروند. 

آبشناس درباره احتمال سفر رئیس جمهور چین به عربستان نیز اظهار کرد: در هر حال گسترش مناسبات با چین امروزه مد نظر بسیاری از کشورها قرار دارد و عربستان و کشورهای عربی نیز به این مساله توجه دارند و تلاش می کنند تا مناسبات و تعاملات خود را با آمریکا و اروپا کاهش دهند. 

وی ادامه داد: کاهش تولید اوپک که حدودا یک ماه پیش انجام شد، نشان می دهد امروز کشورها به دنبال منافع اقتصادی شان هستند و احتمال زیاد شی جی پینگ رئیس جمهور چین نیز در سفری  که به عربستان خواهد داشت با مقامات این کشور و همچنین برخی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در خصوص مسائل اقتصادی گفت‌وگو خواهد کرد. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این که امروزه بسیاری از کشورهای جهان به دنبال تقویت روابط خود با روسیه، چین و یا هند هستند، گفت: البته تصور نمی‌کنم که چینی ها خیلی به عربستان اجازه مانور دادن دهند، از سوی دیگر آمریکایی ها رفتارهای عربستان را در جهت خروج از سلطه خودشان و رفتن به سمت شرق مد نظر دارند تا انتخابات کنگره تمام شود. 

آبشناس افزود: در حال حاضر احتمال ورود کاندیداهایی به کنگره وجود دارد تا لابی عربستان در آمریکا قوی شود اما باید در نظر گرفت که این افراد با پول عربستان وارد کنگره می شوند اما منافع ملی آمریکا در اولویت است تا کشورهای حوزه خلیج فارس تحت سلطه خودشان باشند. 


نظرات بینندگان