کد خبر: ۳۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶

جلوگیری از خروج ارز با احیای کارخانه‌های راکد

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه با فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها، نیازی به واردات از خارج نداریم، تاکید کرد: با احیای مجدد کارخانه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال پایدار و فرصت‌های شغلی بسیار، وابستگی به واردات کمتر شده و از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

فتح الله بیات  با ابراز خرسندی از احیای کارخانه‌های راکد و نیمه فعال در دولت سیزدهم، اظهار کرد: یکی از اقدامات شایسته و خوبی که دولت با جدیت در دستور کار دارد، فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها و شرکت‌هایی است که از گردونه تولید خارج شده‌اند. احیای کارخانه‌های تعطیل و راکد، اشتغال مجدد نیروهای کار را به دنبال دارد و زمینه بازگشت کارگران بیکار شده را فراهم می‌کند لذا امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد و کارخانه‌های راکد به چرخه تولید و صنعت برگردند.

وی ادامه داد: تعطیلی کارخانه‌ها باعث بیکار شدن بسیاری از کارگران و خانه‌نشین شدن آنها می‌شود، درنتیجه برای گذران زندگی ناچار به استفاده از مقرری بیمه بیکاری می‌شوند ولی بیمه بیکاری بودجه و منابع خاص خود را نیاز دارد. از طرفی کارگران بیکار شده اضافه کاری ندارند و از مزایای کمتری برخوردارند، در نتیجه حقوق کمی دریافت می‌کنند.

بیات افزود: کارگری که از بیمه بیکاری استفاده می‌کند، نمی‌تواند در جایی مشغول کار شود چون بیمه او قطع می‌شود و بیمه بیکاری با توجه به هزینه‌های زندگی نمی‌تواند تمام نیازهای او و خانواده‌اش را پوشش دهد.

این فعال کارگری احیای مجدد کارخانه‌ها و برقراری شیفت‌های کار را به سود کارگران دانست و گفت: وقتی کارگر در محیط کار سه شیفته مشغول فعالیت شود، صرفنظر از آرامش روحی و روانی که به دست می‌آورد، به لحاظ اقتصادی نیز تامین شده و حداقل‌های زندگی خود و خانواده‌اش را تامین خواهد کرد.

بیات با بیان اینکه فعال شدن مجدد کارخانه‌ها علاوه بر رشد و توسعه و آبادانی شهرها و مناطق محروم، در بهبود وضعیت اقتصادی و شغلی ساکنان‌ آن اثرگذار است، اظهار کرد: وقتی نیروهای کار در یک کارخانه مشغول کار می‌شوند، ده‌ها شغل مستقیم و غیرمستقیم و پایدار در آن مجموعه ایجاد می‌شود که در وضعیت اقتصادی و شغلی افراد منطقه تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به حمایت دولت و بانک‌ها از کارخانه‌های راکد و نیمه فعال گفت: برخی از کارخانه‌ها به دلایل متعدد از جمله مشکلات اقتصادی، عدم تامین مواد اولیه، نبود نقدینگی، وام‌های بانکی، اقساط سنگین و مالیات و عوارض قادر به ادامه فعالیت نبودند و تعطیل و راکد شدند اما دولت می‌تواند با شناسایی و آسیب‌شنایی مشکلات این واحدها در بحث بیمه و مالیات یا امهال وام‌های بانکی به کمک بیاید و مشکلات آنها را حل و فصل کند.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه با فعال‌سازی مجدد کارخانه‌ها نیازی به واردات از خارج نداریم، تاکید کرد: بیشتر کارخانه‌هایی که تعطیل یا راکد شده‌اند، در حوزه لوازم خانگی و پوشاک بودند، درصورتی که اگر به چرخه فعالیت و تولید برگردند، وابستگی ما به واردات کمتر می‌شود و به همان میزان ارز کمتری از کشور خارج می شود. این مساله تاثیر بسزایی در رونق تولید و کسب و کارهای داخل دارد و از خروج ارز از کشور در این شرایط جلوگیری می‌کند.

نظرات بینندگان