کد خبر: ۳۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۹

آموزش و پرورش بابت سرویس مدارس «درصد» نمی‌گیرد

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه «این موضوع که در سرویس مدارس، بحث انتفاع آموزش و پرورش مطرح است، کذب محض است» گفت: پولی که بابت هزینه سرویس است، مستقیم و متمرکز به حساب دولت ریخته می‌شود و ۱۰۰ درصد در حوزه سرویس صرف می‌شود. ما درصد و حقی دریافت نمی‌کنیم. ما در موضوع سرویس مدرسه، ذینفع نیستیم.
سیدصدرا خوش‌قدم با بیان اینکه در حوزه سرویس مدارس یک آیین‌نامه مصوب داریم گفت: وظیفه کارگروه ماده ۱۸ آیین‌نامه سرویس مدارس که متشکل از تاکسیرانی، نماینده انجمن اولیاء و مربیان و آموزش و پرورش است، پیشنهاد نرخ سرویس مدارس و ارائه آن به شورای شهر است. 

اشتباه شورای شهر موجب وضعیت آشفته نرخ سرویس مدارس شد 

وی درباره ماجرای تعدیل قیمت سرویس مدارس و علت آن توضیح داد و گفت: واژه "تعدیل" غلط است. طبق وظیفه کارگروه ماده ۱۸، ما باید به شورای شهر، نرخ سرویس برای سال تحصیلی جدید را پیشنهاد بدهیم. متاسفانه شورای شهر اشتباه کرد و قبل از اینکه ما پیشنهادی ارائه کنیم، افزایش نرخ سرویس را با میانگین ۲۵ تا ۳۵ درصدی آن هم در اسفندماه سال گذشته اعلام و تصویب کرد که ملاکی نداشت و موجب این وضع آشفته شد. این مصوبه کارشناسی شده نبود زیرا متناسب با نرخ تورم سال جاری تعیین نشده و هفت ماه زودتر یعنی اسفندماه سال گذشته اعلام شده بود.

آموزش و پرورش صرفا پیمانکاران را به مدارس معرفی می‌کند

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران افزود: تهران ۴۵۰۰ مدرسه دارد که بالغ بر ۲۰۰۰ مدرسه از سرویس مدرسه استفاده می‌کنند. آموزش و پرورش موظف است طبق آیین‌نامه از پیمانکارانی که سازمان تاکسیرانی معرفی می‌کند، استفاده کند. ما تسهیل‌گریم و صرفا پیمانکاران را به مدارس معرفی می‌کنیم.

پیمانکاران حاضر نشدند با نرخ افزایش ۲۵ درصدی هزینه سرویس با مدارس کار کنند

خوش‌قدم با اشاره به اینکه مدارس در ۱۴ فروردین ماه بازگشایی شدند و در آن زمان خانواده‌هایی متقاضی استفاده از سرویس بودند در حالی که بالغ بر ۹۰ درصد پیمانکاران حاضر نشدند با نرخ افزایش ۲۵ درصدی با مدارس کار کنند گفت: به همین خاطر در همان زمان، مدارس تلاش کردند نرخی با تعامل خانواده و سرویس مدارس تعیین و قراردادی تنظیم شود که مختص فروردین تا خردادماه بود.

و اما فرمانداری چه کرد

وی افزود: برای اول مهرماه و سال تحصیلی جدید نمی‌شد به رانندگان بگوییم با همان نرخ مصوب اسفندماه شورای شهر قرارداد ببندند زیرا آن را به صرفه و منضفانه نمی دانستند. کارگروه ماده ۱۸ پیشنهاد دادند همان نرخ توافقی فروردین تا خردادماه دوباره درنظر گرفته شود که درکارگروه هم مصوب شد، ولی وقتی به فرمانداری رفت، فرمانداری گفت آن را ابلاغ نمی‌کنم. نرخ تعیین شده، مطابق با واقعیت‌ها بود، اما فرمانداری همان مصوبه اسفند ماه شورای شهر را ابلاغ کرد.

نرخ، نرخ مصوب شورای شهر است

اگر سرویس در مدرسه‌ای مهیا نمی‌شود به این دلیل است که نرخ مصوب برایشان به صرفه نیست

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران با بیان این‌که آموزش و پرورش تمام تمهیدات و مقدمات استفاده از سرویس مدارس را فراهم کرده، سامانه درنظر گرفته و ثبت نام را تسهیل کرده است عنوان کرد: اکنون نرخ، نرخ مصوب شورای شهر است. خودرو و راننده نرخ را می‌بینند و برایشان نمی‌صرفد و همکاری نمی‌کنند. کاری که به عهده آموزش و پرورش بوده، انجام شده است. 

خوش‌قدم افزود: تاکسیرانی ۱۴۰ شرکت به ما معرفی کرده، اما همکاری نمی‌کنند. اگر سرویس در مدرسه‌ای مهیا نمی‌شود به این دلیل است که نرخ مصوب برایشان به صرفه نیست. ما هم نمی‌خواهیم دانش‌آموزان خود را به هر خودرویی بسپاریم و باید حتما تاییدشده و آموزش دیده باشند.

وی درباره آمار فعلی استفاده کنندگان از سرویس مدارس با توجه به مشکلات مطرح شده گفت: بالغ بر ۲۵۰۰ مدرسه درخواست سرویس داده‌اند، ولی تعداد دانش‌آموزان درخواست کننده متفاوت است و ممکن است در یک مدرسه، تنها یک نفر متقاضی باشد. تعداد دانش آموزان باید به حدنصاب برسد که مقرون به صرفه باشد. در ۹۷۰ مدرسه بالغ بر ۲۰ نفر درخواست داده‌اند که پیمانکار می‌تواند ورود کند.

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران افزود: در سال ۹۸، ۱۹۰ هزار دانش‌آموز سرویسی بوده و ۲۸ هزار خودرو داشتیم، اما اکنون ۲۰۰۰ خودرو جذب شده‌اند.

خوش‌قدم در پاسخ به اینکه «سازمان تاکسیرانی اعلام کرده آماری از متقاضیان سرویس مدارس در دست ندارد» گفت: در خردادماه نامه نگاری با تاکسیرانی داشتیم و اعلام کردیم آمار سال ۹۸، ملاک ما خواهد بود. معضل شهر تهران کمبود راننده و خودرو است و کمبود دارند.

وی درباره علت فعالیت دو سامانه برای سرویس مدارس و عدم استفاده آموزش و پرورش از سامانه سپند اظهار کرد: سامانه شهر تهران sns.tehranedu.ir، سامانه نظارتی است. در آیین نامه آمده است که باید وزارت کشور با هماهنگی وزارت آموزش و پرورش و وزارت راه سامانه‌ای تعبیه کند. از سال ۹۸، سامانه سپند راه‌اندازی شد و از خانواده‌ها خواستیم وارد سپند شوند، اما در آن زمان، متاسفانه استقبال نشد چون اختلالاتی داشت. هنوز هم مشکلاتی دارد. هرزمان سپند به ما معرفی و کد کاربری ارائه شود ما از آن استفاده می‌کنیم. 

رئیس اداره انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش شهر تهران نسبت به انتشار برخی اخبار که به دریافت درصدی از نرخ سرویس مدارس از سوی آموزش و پرورش اشاره داشتند، واکنش نشان داد و گفت: پولی که بابت هزینه سرویس است مستقیم و متمرکز به حساب دولت ریخته می‌شود و ۱۰۰ درصد در حوزه سرویس صرف می‌شود. ما درصد و حقی دریافت نمی‌کنیم. در مصوبه آیین نامه هست که ۲ درصد برای تاکسیرانی جهت صدور پروانه اخذ می‌شود اما ما در موضوع سرویس مدرسه، ذینفع نیستیم.

ریالی بابت سرویس مدارس انتفاع نداریم

خوش‌قدم افزود: در آیین نامه آمده است که آموزش و پرورش هزینه بالاسری و هزینه فرهنگی را پیشنهاد دهد که حداقل یک درصد است. ما دنبال درآمد زایی نیستیم. این موضوع که در سرویس مدارس، بحث انتفاع آموزش و پرورش مطرح است، کذب محض است. ما یک ریال انتفاع نداریم. ما درخواست بازنگری در آیین نامه و واگذاری امور سرویس مدرسه به خانواده‌ها و پیمانکاران و حذف واسطه‌ها را مطرح کردیم و اگر دنبال انتفاع بودیم این درخواست را نمی‌دادیم.

وی همچنین از خانواده‌ها خواست حتما از خودروی مجاز معرفی شده از سوی پیمانکاران تاکسیرانی استفاده کنند. حتما ثبت‌نام کنند تا خدمات از مجرای قانونی به آنها ارائه شود. اگر خانواده مایل به استفاده از سرویس در یک مسیر باشد باید ۷۰درصد کل مبلغ تعیین شده برای سرویس را بپردازد.
نظرات بینندگان