کد خبر: ۳۹۲۹۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

۱۴۰ هزار زائر اربعین با پرواز از ایران به عراق رفتند

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران گفت: در اربعین امسال ۱۴۰ هزار زائر از طریق پروازهای مستقیم از فرودگاه ایران به عراق مراجعه کردند و ۱۸۵ هزار نفر نیز از فرودگاه‌های مرکزی به چهار فرودگاه هم‌مرز عراق پرواز داشتند.

حمید رضا سیدی در مراسم تجلیل از آیین خادمین اربعین حسینی که امروز در محل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برگزار شد،  اظهار کرد: مجموعه حمل‌ونقل هوایی سه ضلع سازمان هواپیمایی ایران به عنوان نماینده حاکمیت، شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌های کشور را دارد، در کشور ما ۵۳ فرودگاه تحت حاکمیت شرکت فرودگاه‌ها قرار دارد که دو ماموریت ساخت و توسعه و نگهداری فرودگاه‌ها و همچنین کنترل ترافیک هوایی از طریق سامانه‌هایی در ۱۱۲ نقطه کشور را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: این سامانه تحت عنوان مرکز کنترل ترافیک هوایی در نزدیکی فرودگاه مهرآباد قرار دارد و فضای کشور را برای پروازهای داخلی و خارجی آماده می‌کند؛ ما در شرکت فرودگاه‌ها هر ۲۴ ساعت به ۱۵۰۰ پرواز سرویس‌ می‌دهیم که شامل پروازهای عبوری و بین‌المللی هم می‌شود، همچنین روزانه صدها پرواز آموزشی و نظامی هم در فرودگاه‌های داخل کشور سرویس‌دهی می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره اقدامات اربعین نیز توضیح داد: در حالی که پیش‌بینی شده بود ۴۰ هزار زائر از طریق هوایی به عراق بروند، در اربعین امسال ۱۴۰ هزار زائر از طریق پروازهای مستقیم از فرودگاه ایران به عراق مراجعه کردند و ۱۸۵ هزار نفر نیز از فرودگاه‌های مرکزی به چهار فرودگاه هم‌مرز عراق پرواز داشتند.

۳.۵ میلیون زائر ایرانی در اربعین امسال حضور داشتند

در این مراسم همچنین شهریار افندی‌زاده - معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی - با بیان اینکه عملیات اربعین از اردیبهشت امسال آغاز شد، گفت: جابه‌جایی زوار با پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته، به اقدامات وسیع نیاز داشت، در حالی که پیش‌بینی شده بود این فرآیند از ۱۵ تا ۳۱ باشد اما از ۱۱ شهریورماه زائران سفرهایشان را آغاز کردند؛ ما پیش‌بینی چهار میلیون مسافر را داشتیم که طبق آمار ۳.۵ میلیون مسافر در اربعین امسال به کربلا رفتند، درحالی که در سال ۱۳۹۸، زائران سه میلیون نفر بودند.

وی ادامه داد:  عملیات اربعین از سه مسیر حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای و ریلی اجرا شد. شش محور اصلی برای سفرهای جاده‌ای در نظر گرفته شد، ما در پایانه‌های غربی مهران، شلمچه، چزابه، خسروی، باشماق، تمرچین و مرز ریمدان در  سیستان و بلوچستان برای زوار پاکستانی را داشتیم. همچنین ۱۷ فرودگاه به علاوه فرودگاه امام خمینی میزبان زوار برای سفر به عراق بودند. مسیر ریلی نیز به اهواز، خرمشهر و شلمچه فعال بود.

افندی زاده بیان کرد: در این مدت، ۹۱ درصد حمل‌ونقل مسافران از طریق جاده‌ای، پنج درصد ریلی و چهار درصد هوایی صورت گرفت. با توجه به رفت و برگشت ۳.۵ میلیون نفر، در مجموع هفت میلیون زائر را در طول سه هفته جابه‌جا کردیم که کار بسیار بزرگی بود. البته بعضی از محورها با ترافیک سخت‌تری مواجه بودند، از جمله پایانه مهران که حدود ۵۰ درصد جابه‌جایی از این پایانه انجام شد و از این رو نیاز بود در این نقطه تجهیزات بیشتری فراهم شود، مرز شلمچه نیز میزبان ۲۹ درصد زائران بود. درواقع این دو پایانه میزبان ۸۰ درصد زائران بودند که به ظرفیت‌های زیادی نیاز داشتند.

نظرات بینندگان