کد خبر: ۳۹۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۸

اشتغال ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها را می‌خشکاند

یک کارشناس حوزه کار ریشه بسیاری از ناهنجاری‌های امروز جامعه را در بیکاری افراد دانست و تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری در کشور صورت گیرد، ‌ موجب جذب نیروهای آماده به کار می شود و اشتغال به وجود می آید.

ولی الله صالحی  اشتغال را زیربنا و پایه هر کاری دانست و گفت: اگر افراد شغل داشته باشند به تدریج می توانند سایر گام‌ها را در بخشهای مختلف از جمله مسکن بردارند چون وقتی کارخانه‌ای راه اندازی شود تعاونی مسکن هم به وجود می آید و از طریق آن مشکل مسکن افراد برطرف می‌شود، بنابر این وقتی شغل ایجاد شد خود به خود بسیاری از ناهنجاری‌ها حل و فصل می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر شکاف بزرگی بین عرضه و تقاضای کار وجود دارد و با توجه به نیروهای آماده به کاری که داریم لازم است برنامه مدونی برای ایجاد اشتغال تدوین شود.

این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه ریشه بیشتر ناهنجاری‌های امروز جامعه ناشی از بیکاری افراد است، تصریح کرد: بیکاری، گرفتاری ها و ناهنجاری‌ها را در جامعه بروز می دهد و فردی که فاقد شغل است درآمدی برای امرار معاش ندارد در نتیجه پس اندازی هم برای خرید مسکن ندارد؛ بنابراین تنها اشتغال مولد و پایدار است که می‌تواند ناهنجاری‌های جامعه را مداوا کند.

صالحی گفت: اگر شغلی ایجاد شود که حالت واسطه‌گری داشته باشد آن شغل در تولید ناخالص داخلی و ارزش افزوده تاثیر ندارد بنابر این باید به دنبال اشتغال پایدار و مولد باشیم تا موجب جذب نیروهای آماده کار شود.

وی ایجاد شغل را نیازمند عزم جدی و همگانی دانست و تاکید کرد: وزارت کار متولی سیاستگذاری‌های اشتغال است و ایجاد شغل در کشور باید با همراهی همه دستگاهها، سه قوا و مردم باشد. لازمه اشتغال نیز امنیت سرمایه‌گذاری است تا مردم پس انداز یا سرمایه خود را به سمت کارهای تولیدی هدایت کنند تا از این طریق کارهای مولد شکل گرفته و اشتغالزایی شود.

صالحی در پایان بر حضور دولت در بحث اشتغالزایی تاکید کرد و گفت: در شرایط کنونی دولت باید خود وارد عمل شود و برای ایجاد کارخانه‌های پیشرفته با تکنولوژی روز پا پیش بگذارد.

نظرات بینندگان