کد خبر: ۳۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۸

موج جدید صعود نفت؛ رشد هفتگی قیمت‌ها رکورد زد

قیمت نفت روز جمعه تحت تاثیر تصمیم اخیر اوپک پلاس برای انجام بزرگترین کاهش تولید از سال ۲۰۲۰، حدود چهار درصد افزایش یافت و دومین رشد هفتگی متوالی خود را به ثبت رساند.

 بهای معاملات نفت برنت با سه دلار و ۵۰ سنت معادل ۳.۷ درصد افزایش، در ۹۷ دلار و ۹۲ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با چهار دلار و ۱۹ سنت معادل ۴.۷ درصد افزایش، در ۹۲ دلار و ۶۴ سنت در هر بشکه بسته شد. این بالاترین قیمت نهایی نفت برنت از ۳۰ اوت و وست تگزاس اینترمدیت از ۲۹ اوت بود. هر دو شاخص از نظر فنی در وضعیت بیش فروش قرار گرفته اند.

با وجود رشد ارزش دلار آمریکا، قیمتهای نفت برای پنجمین روز متوالی صعود کردند. دلار قوی‌تر، تقاضا برای نفت را با گران کردن قیمتها، ضعیف می کند. نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت برای دومین هفته متوالی افزایش پیدا کردند که بزرگترین رشد هفتگی از مارس بود. نفت برنت حدود ۱۱ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۱۷ درصد رشد هفتگی داشت.

همچنین، بهای معاملات نفت کوره آمریکا، هفته گذشته ۱۹ درصد رشد کرد و در بالاترین رکورد از ژوئن بسته شد.

اوپک پلاس هفته گذشته کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر را تصویب کرد. استفن برنوک، از شرکت کارگزاری نفت پی وی ام در این باره گفت: یکی از پیامدهای این تصمیم، احتمالا بازگشت نفت به ۱۰۰ دلار خواهد بود.

شرکت "یو بی اس گلوبال ولث منیجمنت" پیش بینی کرد نفت برنت در سه ماهه‌های آینده، به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه، صعود خواهد کرد.

کاهش تولید اوپک پلاس در آستانه اجرای تحریم اتحادیه اروپا علیه واردات نفت روسیه، انجام خواهد شد و میزان عرضه در بازار را دچار محدودیت بیشتری می‌کند. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک اظهار کرد کاهش اهداف تولید، ظرفیت مازاد تولید اوپک پلاس را برای استفاده در مواقع اضطراری، تقویت می کند. اما جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از تصمیم اوپک پلاس، ابراز ناامیدی کرد. او و سایر مقامات آمریکایی اعلام کردند گزینه‌هایی را برای جلوگیری از افزایش قیمتها، بررسی خواهند کرد.

با این حال، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکلهای حفاری نفت آمریکا هفته گذشته دو حلقه کاهش یافت و به ۶۰۲ حلقه رسید. تورم بالا، تولیدکنندگان آمریکایی را وادار کرد پول بیشتری برای حفظ کارکنان و تجهیزاتشان هزینه کنند.

تحلیلگران شرکت مشاوره "جلبر اند آسوشیتس" اظهار کردند: قیمت معاملات نفت با وجود نرخ بالای تورم در آمریکا و اروپا که احتمال وقوع رکود و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت را برانگیخته است، روند صعودی خود را حفظ کرده اند.

در اروپا، اختلاف میان سران اتحادیه اروپا بر سر سقف قیمت گاز و بسته‌های نجات ملی، نمایان شده است و لهستان، در واکنش به کمبود انریی در زمستان که پیامد جنگ روسیه در اوکراین است، آلمان را به خودخواهی متهم کرد.

در این بین، ولادیمیتر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمانی را امضا کرد که اپراتور جدیدی برای پروژه نفت و گاز ساخالین ۱ که تحت کنترل شرکت اکسون موبیل بود، تعیین می‌کند. اقدام پوتین در خصوص بزرگترین سرمایه‌گذاری شرکت اکسون در روسیه، مشابه استراتژی است که رئیس جمهور روسیه برای به دست گرفتن کنترل دارایی‌های انرژی دیگر در این کشور، استفاده کرده بود. این فرمان، به دولت اختیار این را می‌دهد تصمیم بگیرد سهامداران خارجی می توانند همچنان سهامشان را در پروژه حفظ کنند یا خیر.

اکسون ۳۰ درصد سهم اپراتور در ساخالین ۱ دارد و شرکت روس‌نفت، شرکت ONGC ویدش و SODECO ژاپن، شرکای این شرکت در این پروژه واقع در خاوردور روسیه هستند. تولید نفت در پروژه ساخالین ۱ از ۲۲۰ هزار بشکه در روز پیش از آغاز جنگ روسیه در اوکراین، به ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت. اکسون از مارس پس از وضع تحریمهای بین المللی علیه مسکو، در تلاش برای خروج از فعالیتهای روسیه و انتقال اداره ساخالین ۱ بود. دولت روسیه و اکسون درگیر شده‌اند و این تولیدکننده نفت، تهدید کرده است به دادگاه بین المللی شکایت خواهد کرد. شرکت SODECO ژاپن در این باره اظهارنظر نکرد اما یک مقام وزارت صنعت ژاپن که ۵۰ درصد سهم در این شرکت دارد، اعلام کرد در حال کسب اطلاعات است و با شرکا، گفت و گو می کند. ژاپن خرید نفت از روسیه را از ژوئن متوقف کرده است.

بر اساس گزارش رویترز، اکسون در آوریل ۴.۶ میلیارد دلار ضرر و زیان یکباره برای فعالیت‌هایش در روسیه را ثبت و اعلام کرد با شرکایش برای انتقال اداره ساخالین ۱ همکاری می‌کند. همچنین تولید انرژی را کاهش داده و کارکنانش را از این کشور خارج کرده است.

نظرات بینندگان