کد خبر: ۳۸۵۲۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۰

توسعه کشت میوه‌های گرمسیری در سواحل مکران

معاون وزیر جهادکشاورزی‌ گفت: موضوعی مطرح شده که بتوانیم در سواحل مکران با تجاری سازی تولید، کمترین وابستگی را به واردات میوه‌های گرمسیری داشته باشیم.
محمد مهدی برومندی در نشست خبری که امروز به مناسبت گرامیداشت هفته دولت برگزار شد، اظهار کرد: ۳ میلیون هکتار  باغ و ۲۳ هزار هکتار گلخانه فعال در کشور داریم. ۲۶۰ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی است  و ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از انواع محصولات باغی در کشور تولید می‌شود.

وی ادامه داد: ۳۷ درصد اشتغال بخش کشاورزی مربوط به بخش باغبانی است و ۵۰ درصد درآمد ارزی صادرات محصولات کشاورزی  و همچنین رتبه اول تا هشتم تولید ۳۱ محصول باغبانی در دنیا را در اختیار داریم.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه  سال گذشته ۴۵۰ میلیون دلار موز وارد کشور شد، گفت:در تولید همه میوه‌ها خودکفا و صادرکننده‌ایم به جز موز، آناناس، انبه و نارگیل. در این چهار قلم علاوه بر تولید داخل واردات انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: سرانه مصرف میوه در کشور ۱۵۰ کیلو در سال است. اگر این عدد را در جمعیت ۸۵ میلیون نفری ضرب کنیم و متوسط قیمت میوه را کیلویی ۱۵ هزار تومان در نظر بگیریم سالانه بخش باغداری  بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تولید ثروت می‌کند.

برومندی در بخش دیگری از صحبت هایش افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بخش باغبانی انجام شد که از این میزان آنچه در هفته دولت به بهره برداری می رسد ۱۰هزارمیلیارد تومان است که حداقل برای ۱۰هزارنفر شغل ایجاد می کند.

وی تصریح کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی از اهمیت بسیاری برخوردار است. یک پالایشگاه بزرگ گیاهان دارویی در کاشمر به زودی به بهره برداری خواهد رسید که از خام فروشی جلوگیری و به فرآوری گیاهات دارویی کمک می کند.

وی در ادامه افزود: ۳۵۶۰هکتار گلخانه از ابتدای استقرار دولت سیزدهم احداث شد. همچنین در یکسال اخیر با وجود مخاطرات اقلیمی تولیدات محصولات باغی ما افزایش  یافت است.

معاون وزیر جهادکشاورزی یادآور شد: در فروردین امسال و اواخر اسفندسال گذشته با سرمازدگی مواجه شدیم که این سرمازدگی به خصوص استان‌های کرمان، یزد و فارس را به شدت درگیر کرد. سیل اخیر نیز خسارت فراوانی به بخش باغبانی کشور وارد و رسوبات سیل بسیاری از قنوات را مسدود کرد. همچنین پدیده خشکسالی نیز خسارت وارد کرده، ولی با این وجود  تولیدات ما امسال نسبت به سال گذشته بیشتر شده است.

افزایش تولید مرکبات و گیاهان دارویی

وی افزود: پیش بینی می‌کنیم که در مرکبات بیش از ۳۰۰ هزار تن و در گیاهان دارویی ۶۰ هزار تن افزایش تولید داشتیم.

برومندی در پاسخ به اینکه چرا با وجود تولید بالا مرکبات، واردات مرکبات به کشور  انجام می شود؟ گفت:۵.۵ میلیون تن انواع مرکبات در کشور تولید می‌شود. در هیچ سالی واردکننده مرکبات نبوده‌ایم و صادر می‌کردیم و این صادرات معمولا بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ هزار تن بود. در برخی سالها در راستای  تعامل با کشورهای همسایه به خصوص پاکستان با رعایت اینکه تولیدات داخلی خودمان مصرف شده باشد از طریق مرز سیستان و بلوچستان در حدود ۵ تا ۱۰ هزار تومان واردات نارنگی داشتیم که توافق شد به جای آن سیب صادر کنیم.

صادرات مرکبات به چین

به گفته وی به دنبال کسب بازارهای بین‌المللی هستیم و از سال گذشته با تلاش‌های انجام شده مقدمات واردات مرکبات به چین فراهم شد. یعنی چینی ها به ایران آمدند از باغات ما بازدید کردند و پس از بررسی و آزمایش های لازم مجوز صادرات را دادند.

 معاون وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش به تولید میوه‌های گرمسیری در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های اقلیمی کشور حدود ۱۰۰ هزار تن موز در سیستان و بلوچستان تولید می کردیم که در حال حاضر عدد این تولید از مرز ۱۵۰ هزارتن هم عبور کرده است. به دنبال این هستیم تولید میوه های گرمسیری را در کشور به حداکثر برسانیم.

وی افزود:این موضوع نیز مطرح شده که بتوانیم در سواحل مکران با تجاری سازی تولید، تولید در فضای باز و گلخانه بیشترین تولید و کمترین وابستگی را به واردات میوه های گرمسیری داشته باشیم. همچنین  در سفر رئیس جمهوری به  هرمزگان و سیستان و بلوچستان نیز مصوبه‌ای از دولت گرفتیم  که طرح توسعه کشت میوه‌های گرمسیری در سواحل مکران را پیش ببریم.

وی در ادامه گفت: ۳۵ هزارتن تولید انبه داریم و ۳۵ تا ۷۰ هزار تن انبه نیز بین سال‌های مختلف وارد کشور می شود. همچنین ۶۰۰ هزارتن موز، ۷۲۰۰ تن آناناس و ۱۶هزار و ۵۰۰ تن نارگیل نیز واردات داریم.

معاون وزیر جهادکشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش به شناسنامه دار کردن باغات کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای اولین بار قرار است باغات کشور دارای شناسنامه شوند یعنی مشخص شود که باغدار چه کسی است، مساحت باغ چقدر است، چه محصولی می‌کارند. در این یکسال اقدام به شناسنامه‌دار کردن باغات کردیم و هفته پیش در استان‌های گیلان و مازندران صدور شناسنامه برای باغات کیوی و مرکبات آغاز شد. با شناسنامه دار شدن باغات خریدار داخلی یا خارجی متوجه خواهد شد که محصول خریداری شده در کجا تولید می شود همچنین سلامت محصول نیز احصا می شود.

وی همچنین از راه‌اندازی واحدهای کنترل کیفی در گلخانه‌ها خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰۰۰ گلخانه واحد کنترل کیفیت دارد و محصولات را رصد می‌کند.

وی در ادامه گفت: تا به امروز باغ مادری پسته نداشتیم. در سفر رئیس جمهوری به کرمان ۴۰ میلیارد تومان مصوبه گرفتیم که باغ مادری پسته در کرمان راه‌اندازی شود. همچنین سال قبل ۲۸۰ هزار تن پسته در کشور تولید شد که امسال این رقم به ۲۲۰ هزار تن خواهد رسید.

برومندی همچنین به ارتقای ضریب مکانیزاسیون نیز اشاره کرد و گفت:  متوسط ضریب مکانیزاسیون در دنیا ۴ تا ۵ اسب بخار در هکتار است که این عدد در کشور ما از ۲.۲ عبور کرده است. همچنین برای نخستین بار کمباین برداشت زیتون وارد کشور شده و ۲۵هزار تراکتور باغی در کشور داریم.

وی همچنین در رابطه با افزایش قیمت میوه در بازار گفت: مسئولیت نظارت بر بازار به عهده وزارت جهاد کشاورزی نبود اما با اجرای قانون انتزاع در حال حاضر مسئولیت از مزرعه تا سفره به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است. در حوزه باغبانی میزان کافی تولیدات داریم و این تولیدات در کشور مصرف می‌شود. با وجود اینکه اختیارات زیادی داریم ولی امکانات لجستیک، نیروی انسانی برای نظارت گسترده‌تر در اختیار وزارت جهاد نبوده، با این حال ولی باز آرام نگه داشتیم و فراوانی نیز وجود دارد.

یک‌ میلیون هکتار باغ نیاز به اصلاح و احیا دارند

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به باغات فرسوده اشاره کرد و گفت: از سه میلیون هکتار باغ یک میلیون هکتار آن باید اصلاح، حذف و جایگزین شوند. ‌ پروژه اصلاح ۲۵۰۰ هکتار از نخیلات خرما کلید خورد. از ۲۶ هزار هکتار باغ چای در گیلان ۱۰ هزار هکتار اقتصادی نیست و از مدار تولید خارج و تبدیل به باغ و ویلا شده است. قصد داریم باغات را اصلاح و نوسازی کنیم تا هم میزان واردات کم شود و هم به اقتصاد چایکاران کمک شود.

به گفته وی درسال ۷۰ هزار تن واردات چای و ۳۰ هزار تن تولید داخل داریم.
نظرات بینندگان