کد خبر: ۳۸۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۲

ساماندهی سازه‌های تبلیغاتی و تعیین تکلیف سازه‌های بی‌هویت تهران

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ساماندهی سازه های تبلیغاتی شهر تهران خبر داد.

رضا صیادی درباره افزایش غیر متعارف سازه‌های تبلیغاتی در تهران و ساماندهی آنها، گفت: خیلی نمی خواهم مسائل را به دوران های مدیریتی ارتباط بدهم، اما اتفاقی که در سال‌های اخیر افتاده این بوده که برخی سازه‌های تبلیغاتی بدون درنظر گرفتن منظر شهری و ظرفیت بازار و همچنین نگاه فرهنگی که سازمان زیباسازی شهرداری تهران به بیلبوردهای تبلیغاتی داشته نصب شده است.

وی افزود: برای مثال یکی از مواردی که خیلی در دید است سازه های تبلیغاتی است که روی ایستگاه های اتوبوس می بینید که چندصد سازه تبلیغاتی به یکباره مجوز گرفتند، البته فرایندهای قانونی هم برای این سازه ها طی شده یعنی در قالب مزایده واگذاری و جایگذاری آنها انجام شده و فرایندهای قانونی را طی کرده اند اما این کار ابعاد فرهنگی، اقتصادی و شهری نیز دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

صیادی تاکید کرد: سازه های تبلیغاتی روی ایستگاه های اتوبوس و ابرسازه هایی که در چند بزرگراه شهری دیده می شوند در چند سال اخیر یعنی پایان دوره قبلی نصب شده اند اگرچه غیرقانونی نبوده ولی بدون طرح و نگاه جامع به شهر اضافه شده اند.

وی با بیان اینکه سازه های جدیدی که در تهران نصب می شود باید از سه منظر تحلیل شود، گفت: نخست اینکه این سازه با منظر شهری چه کار می کند؟ یعنی ممکن است تابلوی صنفی و یا حتی تابلو یک بوستان را تحت تاثیر قرار دهد و یا حتی خود این سازه تبلیغاتی تبدیل به یکی از زوائد شهری شود.

وی تاکید کرد: از بعد دیگر این تابلو ها روی سازه های دیگر تاثیر اقتصادی دارد، یعنی اگر در بین دو سازه تابلوی دیگری نصب شود قیمت هرسه تحت تاثیر قرار می گیرد و از بعد فرهنگی نیز باید نقش و تاثیرات فرهنگی بررسی شود .

تعیین‌تکلیف سازه‌های بی هویت در دستور کار شهرداری

مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تاکید بر لزوم در نظر گرفتن این شاخص ها برای نصب سازه جدیدی تبلیغاتی گفت: با درنظر گرفتن این شاخص ها می توان گفت سازه های بی هویت در تهران داریم و نیاز است چند کار را تا جایی که می توانیم این سازه ها را مدیریت کنیم؛ انجام دهیم.

وی افزود: قطعا این طور نیست که امروز اراده کنیم سازه ها را جمع کنیم و فردا این اتفاق بیافتد چرا که این سازه ها قراردادهای حقوقی جدی دارند و اعداد و ارقام بالایی برای واگذاری این تابلوها رد و بدل شده است.

تعیین ظرفیت سازه‌های تبلیغاتی در طرح جامع زیباسازی

وی ادامه داد: ساماندهی این سازه‌ها در دستورکار قرار دارد و طرح جامع زیباسازی شهر تهران به شورای شهر داده خواهد شد که با فوریت مصوب شود که سازمان بتواند زیباسازی را انجام دهد. طبق این طرح جامع ظرفیت سازه های تبلیغاتی در تهران دیده می شود و اعلام می کنیم تهران نیازمند چه تعداد سازه است و سرانه‌ای طبق معیارهایی که در دنیا هست در نظر می گیریم و پس از آن هر سازه تبلیغاتی که بخواهد در تهران اضافه شود، نسبت آن با این سند سنجیده و اضافه می شود.

نظرات بینندگان