تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
سالهاست که مدیران شهری در مورد وضعیت شن چاله های منطقه ۱۸ که در مجاورت رود دره کن نیز واقع شده، هشدار می دهند و اعلام می کنند که این چاله های عظیم خطری بالقوه برای شهر تهران هستند، سال ۹۴ رحمت الله حافظی رئیس وقت کمیسیون سلامت در شورای شهر چهارم شن چاله های منطقه۱۸ را "ابرگودال" نامید و اعلام کرد: نمیدانیم در معادن شن و ماسه چه خبر است؟ ۲۰سال قبل حکم پلمپ این معادن صادر شده است و سالها غیر مجاز حفاری کردند و تا عمق بیش از ۱۰۰ متر نیز در زمین نفوذ کردند و ابر گودالهایی در حاشیه سطح تهران ایجاد کردند که تهدیدات زیادی را به همراه دارد.
هشدارها در مورد تاثیرات شن چاله ها بروی افزایش آلودگی هوا و کاهش ایمنی جداره رود دره کن ادامه داشت تا اینکه افشین حبیب زاده رئیس وقت کمیته عمران شورای شهر پنجم نیز مجددا هشداری مشابه ارائه کرد و اعلام کرد: چاله و گودالی که در اثر فعالیتهای معادن شن و ماسه ایجاد شده حدود ۱۸۰ هکتار مساحت دارد و بیش از ۱۰۰ متر عمق دارد و حجم این چاله ۱۸۰ میلیون متر مکعب است که برای آنکه حجم این چاله را بتوانید در نظر بگیرید باید بگویم که حجم سد امیرکبیر ۲۰۵ میلیون متر مکعب است.
وی با بیان اینکه در مجاورت این شن چاله، رودخانه کن است که البته با یک دیواره چهار متری از هم جدا شدهاند گفت: به هر حال این چاله میتواند در مواقع بحرانی خطرآفرین باشد و باید اقدامی برای پر کردن این چاله داشته باشیم.
ابر گودال ها خطر بالقوه برای بزرگراه فتح و راه آهن
و حتی زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر پنجم نیز با اشاره به عمق زیاد شن چاله ها و نزدیکی بیش از حد به رود کن اعلام کرد: مخاطرات ناشی از تجاوز گود به حریم و بستر رودخانه کن در محدوده مورد نظر و احتمال وقوع رانش گسترده در محدودهای به شعاع حداقل ۱۰۰ متر در صورت وقوع سیلابهای با دوره بازگشت صد ساله و بالاتر، خطر بالقوهای برای بزرگراه فتح و راه آهن تهران جنوب خواهد بود این موضوع در محدودههایی که عرض دیواره به حدود ۵ متر رسیده بحرانیتر است و احتمال وقوع تخریب بیشتر است.
این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد که ضروری است برنامه زمان بندی برای تسریع در انجام اقدامات بلند مدت شامل احداث دیوارهای حفاظتی و شیب شکن در دیواره مابین گود و ساحل رودخانه و تخصیص اعتبار مورد نیاز در دستور کار معاونت فنی عمرانی و منطقه ۱۸ قرار بگیرد و از سوی دیگر با توجه به مجاورت بخشی از ضلع کند روی بزرگراه بروجردی با بخش عمیق گود ناپایدار در فاصلهای در کمتر از ۱۰ متر و وجود ترکهای عمیق در محدوده مورد نیاز که حاکی از فعال بودن جبهه رانشی دیوار گود میباشد ضروری است. اجرای برنامه زمانبندی ایمنی سازی موقت و دائم گود در محدوده مورد نظر در اولویت اقدامات قبل از هر گونه برنامه افتتاح و ارائه مجوز برای بارگذاری ترافیکی در محدوده مورد نظر قرار گیرد.