کد خبر: ۳۷۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۷

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۲ مرداد

شرایط جدید نقل و انتقال سوابق بیمه بازنشستگی/ تغییر محل منابع تامین اعتبار قیر / تصویب لایحه معاهده انتقال محکومان بین ایران و بلژیک/ انتخاب عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی و... از جمله موضوعات خبری امروز (چهارشنبه) دوازدهم مردادماه ۱۴۰۱ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ادامه رسیدگی به گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوقهای بازنشستگی، بررسی کلیات و جزئیات لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک و ... در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.

در ابتدای این جلسه به مناسبت دهه اول محرم و فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، مراسم سوگواری و مداحی با نوای سید محمد جوادی مداح اهل بیت برگزار شد و نمایندگان به عزاداری پرداختند.

همچنین علی نیکزاد نایب رییس مجلس از برگزاری مراسم یادبودی برای مرحوم عادل آذر رییس سابق دیوان محاسبات در مسجد نور واقع در میدان جهاد خبر داد.

ناطقین مجلس

موحد: برخی تصمیمات نادرست وزارتخانه‌ها فشار را بر مردم بیشتر کرده است

الهیان: روش های گشت ارشاد نیاز به اصلاح دارد

عنابستانی: وزیر کشور سریع‌تر لایحه جامع تقسیمات کشوری را به مجلس ارائه کند

سعیدی: دولت در مقابل رای هیات تطبیق مجلس برای افزایش حقوق بازنشستگان تمکین کند

باقری: رئیس جمهور افرادی معتقد به مذاکرات را انتخاب کند

***

در جریان جلسه علنی امروز یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ۱۴۴ رأی موافق، ۳۰ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.

همچنین نمایندگان، با ۱۰۷ رای از مجموع ۱۶۴ رای نماینده مسجد سلیمان و عضو کمیسیون انرژی را به عنوان عضو ناظر مجلس در شورای عالی انرژی انتخاب کردند.

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیات رئیسه مجلس هم در بخشی از این جلسه بیانیه ۲۰۲ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تقدیر از اقدامات سربازان گمنام امام زمان (عج) در پی کشف و خنثی سازی توطئه دشمنان کوردل انقلاب اسلامی و همچنین بیانیه ۲۷۳ نفر از نمایندگان در تقدیر از اقدام هوشمندانه و تحول گرای دیوان محاسبات را قرائت کرد.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۲ مرداد

نمایندگان گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل و انتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی را بررسی کرده و ماده ۲ این طرح را به تصویب رساندند.

بر این اساس حق بیمه یا کسور بازنشستگی که به هر یک از صندوق‌های بیمه بازنشستگی پرداخت شده است براساس تقاضای کتبی بیمه شده یا بازماندگان واجد شرایط وی پس از بروزرسانی از صندوق قبلی به صندوق جدید منتقل می شود.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۲ مرداد

سید کاظم دلخوش سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی از تخصیص قیر رایگان مصوب در بودجه ۱۴۰۱ به دستگاه های اجرایی از روز شنبه خبر داد و نمایندگان در مصوبه ای محل تامین اعتبار برای تامین قیر رایگان را تغییر دادند.

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۱۲ مرداد

در ادامه جلسه علنی، نمایندگان کلیات و جزئیات لایحه معاهده انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی بلژیک مشتمل بر یک مقدمه و بیست و دو ماده را به شرح زیر به تصویب رساندند:

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

نقدعلی: کانون وکلا از اجرای قانون مصوب مجلس استنکاف کرده است

امامی‌راد: نظارت بر بازار ضعیف است

علیزاده: مسیر فعلی کنکور عادلانه‌تر از تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی است

نقدعلی: دولت نسبت به وضعیت تورم و کنترل قیمت‌ها توجه ویژه کند

فرخی: هنوز همکاری بین دستگاهی برای اجرای قانون جهش تولید مسکن شکل نگرفته است

انتقاد نماینده نوشهر درباره نرخ جدید عوارض آزادراهی

شادمهر: معلمان و بازنشستگان چه هیزم‌ تری فروخته‌اند؟

کریمی: مسئولین نسبت به جبران خسارات سیل استان مرکزی تسریع کنند

ذاکر: باید امنیت و معیشت پرسنل قضایی تامین شود

نوش آبادی: مهاجرین افغانستانی ساماندهی شوند

هشدار رضازاده درباره عواقب وضع تحریم‌های جدید

مقصودی: چادر انتخاب برتر بانوی ایرانی برای صیانت از امتداد خون سرخ حسین (ع) است

سلیمی: توان ساختن بمب را داریم اما فتوای رهبری راه ماست

***

محمد رشیدی عضو هیئت رئیسه مجلس،‌ ۵ سوال نمایندگان از وزرای ورزش و جوانان، امور اقتصادی و دارایی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از سوی هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شد و سید محسن دهنوی عضو دیگر هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تذکرات کتبی نمایندگان خطاب به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس هم با اعلام پایان جلسه علنی گفت که جلسه بعدی مجلس یکشنبه ۲۳ مرداد تشکیل می‌شود. بر این اساس جلسات مجلس در هفته آینده تعطیل خواهد بود و نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه می‌روند.

نظرات بینندگان