کد خبر: ۳۷۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۶

چه شد که وارد پیک هفتم کرونا شدیم؟

چهارمحال و بختیاری پس از گذراندن ۶ پیک کرونایی سهمگین، شاهد یک آرامش نسبی از نظر شیوع کرونا بودیم، با کاهش میزان آمار ابتلا و فوتی‌های ناشی از کرونا، کم کم ماسک‌ها کنار گذاشته شد و شاهد شکل‌گیری تجمعات متعدد بودیم، به گفته کارشناسان حوزه بهداشت و درمان شکل‌گیری پیک جدید تا شهریورماه دور از انتظار بود، اما مجددا با ورود سویه جدید سیستم بهداشت و درمان نیز غافلگیر شد.
کرونا خشمگین‌تر از گذشته وارد صحنه شده است، در کمتر از دو هفته تعداد شهرهای قرمز و نارنجی با سرعت سرسام‌آوری در حال افزایش است، آمار بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌ها رو به افزایش بوده، اما به‌نظر می‌رسد اکثر مردم خسته از روزهای کرونایی، دلشان نمی‌خواهد که مجدد به محدودیت‌ها برگردند و این عادی‌انگاری می‌توانند همانند یک سم مهلک کشور را گریبان‌گیر کند.

پس از ۶۹ روز بدون فوتی کرونایی در چهارمحال و بختیاری، در بیست و پنجمین روز از تیرماه اولین فوتی کرونایی در پیک جدید گزارش شد، این مسئله زنگ خطر جدی برای تبعات احتمالی این پیک است، طبق گفته کارشناسان هر فرد مبتلا به سویه جدید BA۵ می‌تواند ۱۸ نفر را درگیر کند و قدرت سرایت‌پذیری بالای این ویروس می‌تواند سیستم بهداشت و درمان را در صورت جدی نگرفتن رعایت پروتکل‌ها توسط مردم با چالش جدی مواجه کند.

تاثیر واکسیناسیون به مرور زمان کم شده است، پزشکان و کادر بهداشت و درمان توصیه اکید بر تزریق دز یادآور واکسن دارند، اما تاکنون استقبال چندانی از تزریق دز یادآور واکسن کرونا در استان صورت نگرفته است.

همه بر این امر واقف هستیم که یکی از دلایل اصلی کاهش موارد ابتلا و مرگ و میر کرونا تزریق گسترده واکسن در کشور بود، قطعا هیچ فردی منکر عوارض ناشی از تزریق واکسن نیست، اما باید به این نکته توجه کرد که عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری تا چه اندازه می‌تواند سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهارمحال و بختیاری به کمتر از ۳۷ درصد رسیده است و در پیک کرونا این عدد باید به بالای ۸۰ درصد برسد تا بتوان به کنترل بیماری امیدوار بود.

عوارض ناشی از واکسن کرونا بسیار محدود است

محمدرضا خسروی- سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت و گو با ایسنا، در خصوص اهمیت تزریق دز یادآور واکسن کرونا، اظهار کرد: زمانی‌که واکسن تزریق می‌شود، سیستم ایمنی بدن پس از چند ماه شروع به فعالیت می‌کند و اگر عامل میکروبی وارد بدن شود، واکنش نشان می‌دهد، اما پس از مدتی، امکان ضعف سیستم ایمنی وجود دارد و باید دزهای یادآور واکسن تزریق شود.

وی افزود: لازم است افرادی که ۶ ماه از تزریق آخرین دز واکسن کرونای آن‌ها گذشته است، برای تزریق واکسن کرونا اقدام کنند.

خسروی با اشاره به مسائل مطرح شده در خصوص عوارض واکسن کرونا، توضیح داد: در پیک‌های قبلی کرونا شاهد عوارض بسیار زیاد ابتلای افراد به کرونا و مرگ و میر بودیم، امکان دارد فرد پس از ابتلا به کرونا دچار عوارض قلبی، ریوی و ... شود، بنابراین تزریق واکسن توصیه می‌شود.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با اشاره به اینکه عوارض ناشی از واکسن کرونا بسیار محدود است، گفت: بنابراین نباید به‌علت عوارض به‌وجود آمده برای برخی افراد، تزریق واکسن را تعطیل کنیم، عوارض ناشی از تزریق واکسن با مدیریت کاهش پیدا می‌کند، برای مثال واکسن آسترازنکا برای افراد در سنین پایین توصیه نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هیچ دارویی بدون عارضه نیست، تصریح کرد: اما سود تزریق واکسن بسیار بیش‌تر از عوارض ناشی از آن است، اگر ویروس در جامعه رها شود، جهش پیدا می‌کند و این جهش‌های جدید پیک بعدی را ایجاد خواهد کرد، می‌توان با انجام واکسیناسیون جهش ویروس را کنترل کرد.

خسروی تاکید کرد: واکسیناسیون سودمند است و موجب می‌شود که سیستم ایمنی بدن بروزرسانی و قوی شود، تخت‌های بیمارستانی چهارمحال و بختیاری محدود است و مردم انتظار دارند که به بیمار بدحال سرویس ارائه دهیم و این مسئله مستلزم تخت خالی است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه باید تمامی اجتماعات تعطیل شود، یادآور شد: این باعث می‌شود تا بتوانیم به مرور و با امکانات محدود به بیماران سرویس ارائه دهیم، در هر بیمارستان یک بخش سرپایی پذیرش بیماران کرونایی دایر شده است و داروی رمدسیور به‌صورت سرپایی تزریق می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش ICU با محدودیت تخت مواجه هستیم، فعلا نیاز به بیمارستان صحرایی نداریم، اما مقدمات برپایی آن فراهم شده است.

دلیل ایجاد پیک جدید کرونا چه بود؟

آرش روغنی- رئیس سازمان نظام پزشکی شهرکرد با اشاره به دلایل ایجاد پیک جدید کرونا، اظهار کرد: عادی‌انگاری، کاهش سطح ایمنی واکسن‌های تزریق شده، شکل‌گیری تجمعات و کاهش چشمگیر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ایجاد پیک جدید موثر بود.

وی با بیان اینکه سویه جدید کرونا سرعت انتشار بسیار بالایی نسبت به سویه‌های قبلی دارد، عنوان کرد: برخی افراد با علائم خفیف به این سویه مبتلا می‌شوند و بنابراین قرنطینه را رعایت نمی‌کنند و با حضور در اجتماعات این ویروس را به سایرین منتقل می‌کنند و افرادی که دارای ضعف سیستم ایمنی هستند به نوع شدید آن مبتلا خواهند شد، در برخی افراد نیز از روز اول درگیری ریه در این سویه مشاهده شده است.

روغنی با تاکید بر اینکه اگر تعداد موارد ابتلا به کرونا در جامعه افزایش پیدا کند، شاهد جهش ویروس خواهیم بود، گفت: بنابراین با جهش‌های ویروس قدرت کشندگی آن نیز بالاتر می‌رود.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا معتقد بودیم، آمار واقعی ابتلا به این ویروس حدود ۲.۵ تا ۳ برابر آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان است، اما اکنون بسیاری از افراد در صورت ابتلا مبنا را بر سرماخوردگی قرار می‌دهند و برای اینکه قرنطینه را رعایت نکنند، برای انجام تست مراجعه نمی‌کنند، در حال حاضر آمار واقعی ابتلا ۲۰۰ برابر بیش‌تر از آمار اعلامی است.

وی با تاکید بر اینکه شدت ابتلا به بیماری کرونا در افراد واکسن نزده بسیار بالا است، توضیح داد: همچنین آمار فوت و بستری افراد در بخش‌های مراقبت ویژه در واکسن نزده‌ها بالاتر است، متاسفانه آمار تزریق واکسن دز یادآور پایین بوده و این مسئله خطرآفرین خواهد بود.

روغنی خاطرنشان کرد: اعمال محدودیت برای کسب و کارها در این شرایط اقتصادی برای مردم و کسبه قابل پذیرش نیست، اما اعمال برخی محدودیت‌ها مانند اجباری شدن استفاده از ماسک در ادارات، رعایت فاصله اجتماعی، جلوگیری از شکل‌گیری تجمعات و افزایش رعایت پروتکل‌ها هزینه‌ای در بر ندراد و خسارت ایجاد نمی‌کند.

این پزشک با اشاره به اینکه سویه امیکرون ضعیف‌تر از سویه‌های قبلی کرونا بود، توضیح داد: بنابراین موارد ابتلای شدید در این سویه محدود بود، همچنین در سویه‌های قبلی افراد مبتلا تا مدتی در برابر ویروس ایمن بودند، اما در این سویه ایمنی چندانی پس از ابتلا برای فرد ایجاد نمی‌شود، در صورت گسترش ویروس شاهد مشکلات و تلفات بسیاری خواهیم بود.
نظرات بینندگان