کد خبر: ۳۷۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۹

افروز: فرزندآوری الزامی نیست اما فرزندپروری اجتناب‌ناپذیر است

یک استاد ممتاز دانشگاه تهران گفت: مطلوب‌ترین موقعیت فرزندآوری زمانی است که زن و شوهر از بیشترین آمادگی شناختی و روانی، بالاترین رضامندی زوجیت و از سلامت و آمادگی زیستی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند.

غلامعلی افروز، رئیس  اندیشکده خانواده مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  در یادداشتی که به تبیین جایگاه و نقش خانواده در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پرداخت، نوشت: «خانواده دو رکن اساسی دارد، زن و مادر و شوهر و پدر. خانواده به مثابه باغ پرطراوتی است که در آن زن و مادر باغبان دل آرام و آرامش بخش است و شوهر و پدر  سنگربان خانواده. امنیت آفرین این باغ و حمایتگر همیشه باغبان زندگی همسر است و باید باشد و فرزندان نیز اگر باشند، گلها و میوههای این باغ هستند.

فرزند هدیه‌ای از خالق زوج‌آفرین است.   فرزندآوری الزامی نیست اما فرزندپروری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است. فرزندآوری نه مایه تفاخر است و نه بهانه برتری‌طلبی اما فرزندپروری و فراهم کردن بایسته‌ترین بستر برای رشد و شکوفایی شخصیت فرزند رسالت خطیر و تلاش ارزشمند و ماندگار است.

همه  ما دوست داریم فرزند یا فرزندانی سالم، هوشمند، عاقل، خلاق، پرنشاط و صالح داشته باشیم.  فرزندان عاقل و صالح از بارزترین نعمتهای هستی است. «فرزند» زیباترین و بایسته‌ترین حلقه وصل نسلهاست. نسل پویا و جمعیت سالم و هوشمند و توانا سرمایه بی‌بدیل هر جامعه  و از شاخصهای اقتدار ملی است.

مطلوب‌ترین موقعیت فرزندآوری زمانی است که زن و شوهر  از بیشترین آمادگی شناختی و روانی، بالاترین رضامندی زوجیت و از سلامت و آمادگی زیستی فوق‌العاده‌ای برخوردار باشند. در این مهم، سن زیستی و روانی و نشاط معنوی همسران، به ویژه خانمها مهمتر از سن شناسنامه‌ای ایشان است.

بی‌تردید، نشاط معنوی همسران، احساس زیبای عرفانی، دعا و نیایش ایشان قبل از اتعقاد نطفه در سلامت و پویایی جوانه وجود فرزند موثر می باشد.

برای تحقق بخشیدن به رسالت خطیر فرزندپروری، بایسته مطلوب و نگاه عقلانی آن است که فرزندان‌مان را برای فردا آماده کنیم. شایسته است کودک و نوجوان امروزمان را برای حسن ایفای اصلی‌ترین، خطیرترین، سرنوشت‌سازترین نقش و جایگاه «فردای» آنان آماده سازیم. همین است که امام علی (ع) فرمودند: «فرزندان خود را برای تحقق خواسته‌های امروزتان الزام نکنید. آنان متعلق به زمانی غیر از زمان شما هستند». فرزندانتان را برای موقعیتها، نقشها و رسالتهای فردای آنان آماده کنید.

یادمان باشد، فرزندان ما برای حیات فردای خود اندیشه دیگری دارند، پس بایسته است به فرزندان خود کمک کنیم تا برای ایستادن در جایگاه‌های آینده‌شان آماده شوند.

در این مهم یقینا مهم‌ترین، خطیرترین، آرامش‌بخش‌ترین، سرنوشت‌سازترین، جایگاه فردای فرزندان‌مان، حسن ایفای نقش و رسالت همسری و پدری و مادری است. بهتر آن است که برای آفرینش یک بستر مطوب تربیتی برای فرزندان خردسال، نوجوان، خانه‌مان را به مدرسه و دانشگاه عروس و داماد، همسرپروری تبدیل کنیم.

در این راستا، با بررسی سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می‌توان به خوبی دریافت که در بسیاری از بخشها به خصوص بخش «تدابیر» به صورت مستقیم و یا حتی غیرمستقیم به نقش و جایگاه متعالی خانواده به عنوان اصلی‌ترین واحد تشکیل دهنده جامعه اشاره شده است.

در این سند خانواده به عنوان مهمترین رکن تمدن‌سازی در جامعه و زمینه‌ساز اصلی حرکت تکاملی و پیشرفت هر انسان، معرفی شده است و مهمتر از همه به نقش فرزندآوری و فرزندپروری خانواده در افق سند تاکید شده است.»

نظرات بینندگان