کد خبر: ۳۷۳۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

۹۷ درصد از درآمدهای استان به واسطه اخذ مالیات تامین می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: ۹۷ درصد از درآمدهای استان به واسطه اخذ مالیات تامین می‌شود.
فیروز شکوری ظهر امروز (۲۰ تیرماه) در نشست خبری با تاکید بر اینکه باید فرهنگ مالیات در جامعه نهادینه شود، اظهار کرد: در این جنگ اقتصادی اصناف، بازاریان و تولیدکنندگان، با توجه به کسادی بازار، کرونا و نبود ثبات اقتصادی یاری‌رسان هزینه‌های جاری و عمرانی استان بودند. مردم باید بدانند پرداخت مالیات وظیفه قانونی همگان است‌، وصول مالیات بازگشت پول به چرخه‌ای است که برای مردم خدمات بهداشتی، آموزشی، امنیت  عمرانی و شهری را مهیا می‌کند. در واقع هر شهروند باید آگاه باشد که هزینه خودش را در قبال خدمات بپردازد. این مبالغ به جیب کارکنان اداره مالیاتی نمی‌رود و تنها در استان صرف امور مختلف می‌شود.

وی با بیان اهمیت پرداخت مالیات به خصوص در دوران بحران‌های اساسی کشور، افزود: درآمد وصول شده از مالیات در سال گذشته به تنهایی کفاف هزینه‌های جاری و عمرانی را تامین نکرده و دولت از خرانه ملی مبلغی را به استان تخصیص داده است.

شکوری با بیان اینکه ۹۷ درصد از درآمد استان در سه ماهه اول امسال از مالیات وصول شده است، ادامه داد: برخی از درآمدهای مستقیم سازمان‌ها و ادارات از جمله راهنمایی و رانندگی و ثبت‌احوال به خزانه ملی پرداخت می‌شود که عملاً این‌ها نیز به استان برگشته و کمک‌حال اداره مالیاتی هستند.

وی با اشاره به اخذ مالیات و درآمد به صورت مستقیم و ارزش‌افزوده، بیان کرد: در بهمن پارسال از محل درآمد ناشی، از ۹ درصد ارزش‌افزوده کالاها، ۳ درصد سهم شهرداری‌ها و روستاهای فاقد یا دارای دهیاری بود که از این ۳ درصد حدود ۶۲۳ میلیارد تومان به شهرداری‌های استان، دهیاری‌ها یا فرمانداری و برخی از عشایر واریز شد. این میزان در سه ماهه اول امسال حدود ۲۲۰ تومان بود که به شهرداری‌ها و روستاهای داری دهیاری یا فاقد دهیاری (به فرمانداری‌ها) پرداخت شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه درآمد شهرداری‌ها از مالیات و ساخت و ساز  تامین می‌شود و با توجه به وضع اقتصادی جامعه، درآمد ساخت و ساز کم شده است، ابراز کرد: استرداد مالیات و عوارض بر ارزش‌افزوده برای افرادی که مشمول مالیات نبوده یا مالیات زیادی از آنان دریافت شده (نقل و انتقالات اشتباه، جانبازان یا آزاده‌ای که مشمول مالیات نیستند و یا صادرات که از مالیات معاف است) اداره مالیات موظف بوده این مبالغ اضافی دریافتی را به صاحبان حقوقی و حقیقی پس از ارائه درخواست و بررسی آن‌ها پرداخت کند که در سال گذشته حدود ۷۲ میلیارد تومان اداره مالیات استراد کرده است و در سه ماهه اول امسال حدود ۷۱ میلیارد تومان برگشت پول به واجدان شرایط استرداد، پرداخت شده است.

این مسئول، نبود آگاهی و اطلاع از قانون‌های مالیاتی را علت بسیاری از جرایم دانست و اضافه کرد: مردم نباید جریمه بدهند فقط باید آگاهی خود را به مسائل مالیاتی و قانون افزایش دهند.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با بیان اینکه فرار مالیاتی بیشتر توسط افرادی است که محل ثابتی نداشته و به نوعی دلالان پاک هستند، انجام می‌شود، اذعان کرد: پرداخت مالیات وظیفه عمومی است، چون ما نسبت به جامعه مسئولیم و باید جلوی فرار مالیاتی که حق و حقوق افراد جامعه است، گرفته شود. در سال گذشته و امسال جمعاً ۳۵۰ میلیارد تومان وصول از فرار مالیاتی داشته‌ایم‌.

وی با اشاره به تمدید ارائه اظهارنامه تا آخر تیرماه نیز افزود: اشخاص حقوقی نسبت به ارائه اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات اقدام کنند؛ سال گذشته از ۵۷ هزار برگه اظهارنامه مالیاتی، ۴۰ هزار نفر مشمول مالیات نبودند. از این تعداد باقی‌مانده ۷۶ میلیارد تومان مالیات احراز شد. در سال گذشته حدود ۱۳ هزار نفر مالیات زیر ۵ میلیون تومان و ۱۴۰۰ نفر، ۵۰ درصد آن ۷۶ میلیارد تومان را پرداخت کردند.

شکوری با اشاره به وجود ۱۵ فقره سامانه سازمان امور مالیاتی، بیان کرد: با الکترونیکی شدن انواع سامانه‌های مالیاتی، مؤدیان قادر خواهند بود بسیاری از تکالیف قانونی خود را مانند ثبت‌نام، ارائه اظهارنامه، پرداخت مالیات، دریافت گواهی نامه‌های مالیاتی، ارسال صورت معاملات و غیره از طریق سامانه‌های مالیاتی انجام دهند.

این مسئول یادآور شد: سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس (tax.gov.ir)، پرتال اطلاع‌رسانی سازمان امور مالیاتی کشور، سایت مالیات ارزش‌افزوده، سامانه لیست مالیات بر حقوق کارکنان، سامانه پرداخت مالیات، سامانه اظهارنامه مالیاتی، سامانه خدمات مالیاتی تلتکس، از جمله سامانه‌های فعال در خدمت مردم هستند.

وی با بیان اینکه  بر اساس ماده ۱۸۶ صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب یا کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیت‌دار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذی‌ربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی­ شده است و در صورت رعایت نشدن این حکم، مسئولان امر نسبت به پرداخت‌ مالیات‌های مذکور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت، افزود: پارسال حدود ۷۵۴۶ مورد گواهی صدور به بانک‌ها صادر شده و برای صدور جواز کسب خوار و بارفروشی و استعلام اصناف از طریق سامانه حدود ۹۰۰۰ گواهی برای اصناف صادر شده است.

وی اذعان کرد: سازمان امور مالیاتی برای امسال مجموعه تراکنش‌های دستگاه کارتخوان، حساب بانکی و سامانه صیادی را ملاک سقف مالیاتی قرار داد، غافل از اینکه این تراکنش به معنی درآمد حاصل از فروش نیست، جدا از افزایش قیمت‌ها، مناسبات بازار طوری است که کاسب در موارد غیر از خرید و فروش هم تراکنش مالی دارد، بسیاری از مواقع ناچار است جنس را زیر قیمت خرید بفروشد، همه این‌ها مواردی است که باید در نظر گرفته می‌شد.

شکوری اضافه کرد: مجموع این ایرادات هنوز به قوت خود باقی است. اصلاح این موارد فراتر از اراده سازمان امور مالیاتی است و نیاز به مصوبه مجلس دارد، به طور حتم این راهکار موقتی و مقطعی است.

وی بیان کرد: به منظور تسهیل و تسریع در فرآیند تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی، ارتباط برخط سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور و سامانه جام (سامانه جامع صورت‌های مالی جامعه حسابداران رسمی ایران) برقرار شده است و در صورتی که اطلاعات مودیان در سامانه مذکور وجود داشته باشد، اطلاعات به صورت سیستمی در جداول اظهارنامه مالیاتی بارگذاری شده و ضرورتی به ورود مجدد این اطلاعات نیست. مودیان می‌توانند صرفاً با انتخاب گزینه «تایید» نسبت به ارسال اظهارنامه مالیاتی و دریافت کد رهگیری اقدام کنند. در غیر این صورت، امکان به‌روزرسانی اطلاعات و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی کشور برای مودیان مزبور فراهم شده است.

شکوری تصریح کرد: بر اساس اختیارات قانونی و با لحاظ شرایط اقتصادی و کرونایی سال گذشته و نیز افزایش هزینه‌های فعالیت اصناف کشور و به تبع آن کاهش حاشیه سود فعالیت اصناف و مشاغل موضوع بازنگری و تعدیل نسبت‌های سود گروه‌های صنفی مختلف در دستور کار سازمان قرار گرفت تا مالیات این گروه از فعالان اقتصادی، متناسب با شرایط اقتصادی و مالی آن‌ها تعیین شود.

وی با بیان اینکه این تعدیل در نسبت‌های یاد شده، در سامانه و وب‌گاه رسمی سازمان امور مالیاتی بارگذاری شده است، تشریح کرد: سازمان امور مالیاتی کشور در راستای تعامل با فعالان اقتصادی کشور و اصناف، آمادگی دریافت نظرات و پیشنهادات در خصوص نسبت‌های تعیین شده را دارد.

شکوری با اشاره به تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی مشاغل اشخاص حقیقی، افزود: مودیان مالیاتی می‌توانند تا پایان تیرماه امسال نسبت به تکمیل و ارائه اظهارنامه مالیاتی یا فرم تبصره ماده ۱۰۰ ق.م.م از طریق مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان به آدرس my.tax.gov.ir اقدام کنند.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان با اشاره به کاهش ضرایب مالیاتی فعالیت مودیان به ۵۰ درصد به عنوان مساعدتی از طرف سازمان امور مالیاتی کشور برای فعالان اقتصادی، افزود: در سال‌های گذشته مالیات مقطوع حسب توافق با اصناف به‌ صورت افزودن درصدی به مالیات سال قبل تعیین می‌شد ولی امسال سازمان این روش را تغییر داده و مالیات مقطوع را به‌ صورت سیستمی بر اساس اطلاعات فروش مؤدی، اعمال نسبت سود فعالیت (اینتاکد) و سابقه مالیاتی مؤدی در سال قبل تعیین می‌کند.

این مسئول با اشاره به آموزش ۱۲۰۰ نفر در عرض چهار ماه از  اصناف، بازاریان و تعاونی‌ها و ۲۵ جلسه اختصاصی با تعاونی‌ها برای آموزش پایانه‌های فروشگاهی و حضور در ستادهای نماز جمعه برای مشاوره، خاطرنشان کرد: میز خدمت فعالیت مشاوره‌ای و قانونی در حوزه مالیات را همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۳ به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهد؛ همچنین شماره ۱۵۲۶ به صورت شبانه‌روزی پاسخ‌گوی سئوالات همشهریان است.
نظرات بینندگان