کد خبر: ۳۶۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۲

خبر خوش برای تعاونی‌های پوشاک

معاون وزیر تعاون با اشاره به سهم بالای سرانه صادرات پوشاک در چین و ترکیه از تعاونی‌های پوشاک کشور خواست تا خود را برای فتح بازارهای جهانی آماده کنند.

بی تردید قاچاق کالا ضربه سنگی به پوشاک و نساجی کشور وارد می کند و آمار و ارقامی که در خصوص خروج سالانه دو میلیارد دلار ارز از کشور تحت تاثیر قاچاق کالا ارائه می شود، نشان می دهد که ورود حجم بالایی از کالاهای خارجی به ویژه پوشاک غیر ایرانی به صنعت پوشاک و تولید داخل آسیب بسیار است.

یک عضو ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اخیرا اعلام کرد که ۲۸ درصد پوشاک موجود در کشور از طریق قاچاق وارد کشور شده که موجب خروج بیش از ۱.۸ میلیارد دلار منابع ارزی و نابودی ۱۵۱ هزار اشتغال مستقیم می شود.

بر اساس گزارش‌ها هر یک میلیارد دلار واردات بی رویه به کشور موجب نابودی و تعطیل شدن بیش از ۱۰۰ هزار فرصت شغلی می شود.

مهدی مسکنی ـ معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ـ در دیدار با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پوشاک کشور از آمادگی این وزارتخانه برای همکاری با صنعت پوشاک کشور در قالب تعاونی‌ها برای توسعه صادرات و حرکت به سمت بازارهای جهانی خبر داد.

وی بر ظرفیت‌های کم‌نظیر تعاونی‌های پوشاک در کشور تاکید و اظهار کرد: این ظرفیت کم نظیر باعث شده تا در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین، این صنعت از صنایع پیشران توسعه در کشور باشد.

معاون وزیر کار با اشاره به سهم بالای سرانه صادرات پوشاک در کشورهایی نظیر ترکیه و چین و مقایسه آن با سهم پایین سرانه صادرات پوشاک در کشور، از تعاونی‌های صنعت پوشاک خواست تا خود را برای فتح بازارهای جهانی آماده کنند.

مسکنی در این نشست پیگیری پروژه تخصصی پوشاک کشور و تشکیل کارگروهی به این منظور را خواستار شد و اعلام کرد: وزارت تعاون در این مسیر آماده تسهیل‌گری و همکاری با صنعت پوشاک کشور است.

صنعت پوشاک از جمله صنایعی است که در دوران رکود هم قابل انجام است؛ بر همین اساس در سالهای قبل طرح تکاپوی وزار کار (توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار) در حوزه صنعت پوشاک با هدف توسعه ظرفیتهای داخلی به اجرا درآمد.

به موجب این طرح مقرر شد تا شهرک پوشاک احداث شود که با راه اندازی آن ۴۲ هزار شغل مولد و مستقیم ایجاد و ارزش افزوده و اشتغالزایی بالایی حاصل می شد.

برابر آمارها، سالانه بین ۲ تا ۲.۵ میلیارد دلار قاچاق پوشاک در کشور رخ می‌دهد که این میزان قاچاق برابر ایجاد ۸۰۰ هزار نفر شغل در کشور است.


نظرات بینندگان