کد خبر: ۳۶۴۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰

افزایش هزینه‌های پستی و چالش فروشگاه‌های آنلاین

افزایش هزینه خدمات شرکت ملی پست، یکی از مواردی است که در روزهای گذشته به سوژه داغ شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده چراکه می‌تواند حیات کسب‌وکارهای آنلاین را با خطر، مواجه کند.

کسب‌وکارهای آنلاین با گسترش شیوع کروناویروس در کشور، رشد قابل توجهی داشتند و توانستند با توجه به سیاست‌های قرنطینه که در آن ایام، در نظر گرفته شده بود، جایگاه خوبی در میان مردم پیدا کنند.

گستره انتخاب وسیع بین کالاها و فروشگاه‌ها و همچنین هزینه پایین‌تر کالاها در فروشگاه‌های آنلاین نسبت به خرید حضوری، باعث شده تا مردم، نسبت به خرید آنلاین، توجه ویژه‌ای داشته باشند. یکی از مسائلی که در خرید آنلاین اهمیت دارد، هزینه ارسال این کالاهاست که با توجه به نوع خدمت و وزن محصول ارسال شده، هزینه‌های متفاوتی دارد.

شرکت ملی پست، یکی از شرکت‌های خدمات رسانی است که مورد توجه بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین قرار گرفته چون هزینه پایین‌تر و به نسبت، پشتیبانی مناسب‌تری دارد. در روزهای اخیر، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی از افزایش قیمت خدمات شرکت ملی پست خبر دادند و از این مسئله، اعلام نارضایتی داشتند.

هزینه ارسال، یکی از مسائل مهم در کسب‌وکار آنلاین است چون در صورت بالا بودن هزینه ارسال، قیمت کالا در فروشگاه اینترنتی با قیمت آن در شهر مبدا تفاوت چندانی نخواهد داشت و ممکن است خریدار دیگر ریسک خرید اینترنتی را نپذیرد.

از طرفی بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی برای خرید مبلغی، ارسال رایگاه دارند که با افزایش هزینه پست، دیگر شرایط استفاده از این حرکت تبلیغاتی و افزایش فروش خود را ندارند بنابراین ممکن است، حیاتشان به خطر بیفتد.

مالک یکی از فروشگاه‌های اینترنتی فروش محصولات آرایشی و بهداشتی که بیشتر فعالیت خود را در بستر شبکه اجتماعی اینستاگرام انجام می‌دهد و سایت فروشگاهی با نماد الکترونیک هم دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: افزایش هزینه‌های خدمات شرکت ملی پست، سرطان کسب‌وکارهای کوچک است.

وی با بیان اینکه اشتغال مسئله مهمی در کشور است، توضیح می‌دهد: در صورتیکه بیکاری یکی از بحران‌های جامعه است، باید از کسب‌وکارهای آنلاین حمایت شود اما با این کار، فروشگاه‌های آنلاینی که قیمت کالاهای پایینی دارند، نابود می‌شوند.

این فرد که با فروشگاه اینترنتی خود برای چهار نفر، اشتغالزایی کرده، مطرح می‌کند: در مواردی که فروشگاه اینترنتی، کالایی با قیمت بالا عرضه می‌کند یا فروشگاهی است که محصولات برند و لوکس دارد، هزینه پست، تفاوتی برای مشتری نداشته باشد اما برای کسب‌وکاری مانند ما که اجناس خُرد دارد و قیمت محصولات، پایین است دیگر برای خریدار، صرفه اقتصادی ندارد که برای محصول ۹۰ هزارتومانی، ۳۰ هزارتومان، هزینه ارسال پرداخت کند و همین مسئله باعث کاهش فروش ما و بیکاری مدیران سایت و صفحات اینترنتی ما خواهد شد.

وی تاکید دارد: افزایش هزینه خدمات پستی در صورتی منطقی است که شرکت ملی پست، خدمات بهتری به مشتریانش ارائه کند در صورتیکه یک روز قبل از گرانی خدمات، سامانه به صورت کامل یک روز از دسترس خارج شد و ما و مشتریان، معطل ماندیم و نمی‌دانیم چه برنامه‌ای دارند اما هرچه باشد باز هم منطقی نیست که در مواردی افزایش ۹۰ درصدی خدمات پستی وجود داشته باشد.

مالک یکی دیگر از فروشگاه‌های اینترنتی لباس بانوان که در بستر اینستاگرام، فعالیت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا می‌گوید: به صورت میانگین رورانه بین ۴۰ الی ۵۰ عدد بسته برای مشتریانش ارسال می‌کند و در روزهای گذشته با افزایش حدود ۷۰ درصدی هزینه خدمات شرکت ملی پست، مواجه شده است‌.

وی با اشاره به اهمیت هزینه ارسال برای مشتری، اظهار می‌کند: همانطور که ارسال رایگان در فروش، موثر است، هزینه ارسال معقول هم اهمیت زیادی دارد. هرچند ارسال رایگان یعنی سود بیشتر اما ما بخشی از هزینه بسته بندی و ارسال به دفتر پستی را خودمان پرداخت کرده و مشتری فقط کرایه پستی را می‌پردازد.

این مالک فروشگاه اینترنتی ادامه می‌دهد: ما برای ارسال کالاهای خود، از پست پیشتاز استفاده می‌کردیم اما الان به دلیل افزایش قیمت‌ها و فشار کمتر به مشتریان، از پست سفارشی استفاده می‌کنیم که هزینه کمتری دارد اما زمان بیشتری طول می‌کشد تا بسته به دست مشتری، برسد.

طبق مصوبه سال گذشته رگولاتوری، شرکت ملی پست مجاز است در سال جاری به صورت میانگین تا ۶۷ درصد، هزینه خدمات خود را افزایش دهد اما آن‌طور که بررسی‌ها و اظهارات مالکان فروشگاه‌های آنلاین، خبر می‌دهند، تعرفه‌ برخی از خدمات پستی، افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی داشته‌ است.

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در  پیامی که در صفحه توئیتر مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه منتشر شده، درباره افزایش تعرفه خدمات پستی، اظهار کرده که طبق مصوبه قرار شده است که برای خدمات پایه پستی (عادی و سفارشی) ۲۰ درصد برای مردم عادی، ۵۰ درصد برای حقوقی‌ها و دولتی‌ها و برای خدمات غیر پایه (ویژه و پیشتاز) حداکثر تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته باشیم. اگر اشتباهی در تعرفه صورت گرفته و ریالی از مردم بیشتر دریافت شده است، باید آن مقدار در مدت ۲۴ ساعت به مردم برگردد. ظرف مدت ۲۴ ساعت یک سامانه راه‌اندازی می‌شود تا مردم کد مرسوله خود را در آن وارد کنند و هر کدام که بیشتر از میزان مشخص محاسبه شده است، به سرعت به شماره کارت آن‌ها بازگردانده می‌شود.

با توجه به صحبت‌های وزیر ارتباطات، فروشگاه‌های آنلاین باید فعلاً منتظر باشند تا مشخص شود چه تصمیماتی گرفته خواهد شد اما در شرایط بیکاری در جامعه، باید مراقب کسب‌وکارهای آنلاین بود و از آن‌ها در جهت توسعه کسب‌وکارشان و اشتغالزایی افراد دیگر، حمایت کرد.

نظرات بینندگان