کد خبر: ۳۶۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۵

یورش صدها شهرک‌نشینان اسرائیلی به مسجدالاقصی

پیش از آغاز راهپیمایی تحریک آمیز "پرچم" صدها یهودی تندرو از جمله یک خاخام افراطی و یک عضو تندرو کنست تحت حمایت نیروهای رژیم اشغالگر به مسجدالاقصی یورش بردند.

به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، بیش از ۵۰۰ شهرک‌نشین صبح امروز (یکشنبه) تحت حمایت نیروهای رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی یورش آوردند که در میان آنها یهودا گلیک، خاخام تندرو یهودی و ایتمار بن غفیر، عضو تندرو کنست نیز وجود داشتند.

بن غفیر پیشتر در گفت‌وگویی رادیویی اعلام کرده بود، او قصد دارد در یورش‌ها به مسجد الاقصی مشارکت کند و او این تصمیم را پس از آن گرفت که نیروهای امنیتی اسرائیل با مشارکت وی در این یورش‌ها موافقت کرد.

رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند، یعقوب شبتای، بازرس کل پلیس رژیم اشغالگر در حال پیگیری یورش‌های شهرک‌نشینان اسرائیلی به محوطه‌های دیوار "البراق" از یک مرکز پلیس اسرائیلی است.

نیروهای اسرائیلی پیشتر موانعی را در ورودی‌های بخش قدیمی شهر قدس ایجاد کردند و مانع ورود نمازگزاران به مسجد الاقصی شدند و به جوانانی که تلاش داشتند وارد آن شوند، یورش بردند.

در همین راستا، نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به پلیس اسرائیل دستور داد که به بن غفیر اجازه مشارکت در راهپیمایی پرچم داده نشود.

نیروهای رژیم صهیونیستی همچنین از نخستین ساعات صبح امروز  مازگزاران حاضر در مصلای "القبلی" را محاصره کردند و یک ساعت قبل از آغاز یورش شهرک‌نشینان به مسجد الاقصی در سالروز اشغال شهر قدس در سال ۱۹۶۷ با زنجیرهای آهنی دروازه‌های آن را بستند.

نیروهای رژیم اشغالگر همزمان با اقامه نماز صبح در میدان دروازه المغاربه مستقر شدند و سپس به سمت صحن القبلی رفتند تا آن را به صورت کامل محاصره کنند. نظامیان صهیونیستی مانع ورود جوانان فلسطینی به این صحن برای اقامه نماز در مسجد الاقصی شدند و در دروازه‌های مسجدالاقصی و مسیرهای آن و در خیابان های شهر قدس در نزدیکی این مسجد مستقر شدند و موانعی را ایجاد کردند.

از سوی دیگر، شمار زیادی از نیروهای اسرائیلی قبل از آغاز راهپیمایی پرچم در "باب العمود" در قدس مستقر شدند.

پلیس اسرائیل قفل مناره دروازه "المغاربه" را شکست.

نیروهای اسرائیلی همچنین به عمر الکسوانی، مدیر مسجد الاقصی یورش بردند و شیخ رائد دعنا را بازداشت کردند.

در همین راستا، گروه‌های موسوم به هیکل خواستار یورش گروهی و گسترده به مسجد الاقصی در  دو دوره یورش‌های صبح و بعد از ظهر  و انجام مناسک یهودی در داخل آن شدند. گروه‌های "هیکل سلیمان" یهودی‌های افراطی هستند که ادعا دارند تاریخ ۲۵ مه سالروز "تخریب هیکل" است، آنها این روز را عزای عمومی اعلام کرده و روزه می‌گیرند و در این روز به صورت فردی و یا گروه گروه به مسجد الاقصی یورش می‌برند.

"راهپیمایی رقص پرچم‌ها" تهدیدی برای تشدید تنش‌ها بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها است. رژیم صهیونیستی این مراسم را در روز موسوم به «روز قدس» برای بزرگداشت "یکپارچگی این شهر " پس از اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷ جشن می‌گیرد.

از سوی دیگر در کرانه باختری سه فلسطینی در تیراندازی نیروهای صهیونیست زخمی شدند که حال یکی از آن ها وخیم گزارش شده است.

نظرات بینندگان