کد خبر: ۳۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵

درج قیمت مصرف کننده در قم، موثر یا نمایش!

رئیس اتاق اصناف قم در رابطه با تاثیر درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات در بازار گفت: اجرای این طرح اگر با رعایت چارچوب‌های تخصصی صورت پذیرد صد در صد موثر خواهد بود هر چند ممکن است به علت عدم آگاهی و اطلاع رسانی صحیح، مردم از منافع این طرح مطلع نباشند.
در دی ماه ۱۴۰۰ طرح جایگزینی قیمت تولید کننده به جای قیمت مصرف بر روی کالاها با هدف کنترل قیمت‌ها در بازار خرده فروشی، شفاف سازی و جلوگیری از تخفیف‌های کاذب اعلام شد؛ هدفی که در دهه نود با اجرای حذف برچسب قیمت از روی اجناس به صورت محدود اجرا شد و نتیجه مشهودی در بازار به جای نگذاشته بود.

طرح حذف قیمت مصرف کننده و جایگزینی با قیمت تمام شده نیز شوخی‌هایی نظیر اینکه از این پس باید با ماشین حساب وارد فروشگاه‌ها بشویم تا قیمت اجناس مورد نیاز مان را بدانیم را در بین مردم جاری کرد که بعد از مدتی برای رفع این مشکل، بیان شد که تا زمان آشنایی کامل نحوه محاسبه قیمت برای مصرف کنندگان همزمان با درج قیمت تولیدکننده، قیمت مصرف‌کننده نیز روی کالا درج شود.

در حال حاضر بعد از گذشت حدود پنج ماه از اجرایی شدن این طرح به سراغ رئیس اتاق اصناف قم رفتیم تا از میزان اجرایی شدن این طرح و تاثیرات آن در بازار مطلع شویم.

حمید خرمی، رئیس اتاق اصناف قم، در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با طرح درج قیمت تولید کننده بر روی اجناس عنوان کرد: با توجه به برنامه ریزی دولت، این طرح که مراحل مختلفی داشته و دارد در حال پیگیری و استمرار است.

وی با بیان اینکه استمرار اجراء این طرح از طرف دولت با جدیت در حال پیگیری و انجام است، اظهار کرد: موجودی کالاهای دارای قیمت مصرف کننده در بازار رو به اتمام است و کالاهای دارای قیمت تولید کننده در حال جایگزین شدن است و اخیرا هم با مصوبات جدید کالاهای دارای قیمت تولید کننده و مصرف کننده روانه بازار گردیده است.

وی در رابطه با تاثیر درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات در بازار بیان کرد: اجرای این طرح اگر با رعایت چارچوب‌های تخصصی صورت پذیرد صد در صد موثر خواهد بود هر چند ممکن است به علت عدم آگاهی و اطلاع رسانی صحیح، مردم از منافع این طرح مطلع نباشند.

رئیس اتاق اصناف قم ادامه داد: تاثیر درج قیمت تولید کننده بر روی کالا برای زنجیره تولید تا مصرف مفید است و شاکله این طرح حمایت از تولید کننده و مصرف کننده است.

وی افزود: بسیاری از تولیدکننده‌ها به علت اینکه برخی از توزیع کننده‌ها رعایت سود عادله خود را نمی‌کردند همیشه اظهار نارضایتی می‌کردند با این طرح تکلیف میزان سود توزیع کاملا مشخص شده و تولید کننده اگر بنای تخفیف روی کالای خود را داشته باشد بعد از اجرای این طرح می‌تواند تخفیفات بیشتری به طور مستقیم به خریداران خود بدهد و موجب رونق بیشتر کالای خود گردد.

خرمی اضافه کرد: فروشندگان هم با اجرای این طرح تکلیف میزان سود و درآمد حاصله از توزیع و فروش کالای خود را به شکل ثابت می‌دانند و تمرکز خود را روی توسعه شبکه مشتریان خود می‌گذارند که در دراز مدت تاثیرات مثبتی بر کسب و کارشان خواهد گذاشت؛ ضمن اینکه کنترل افزایش قیمت‌ها و جلوگیری از گرانی‌های بی رویه قطعا به نفع فروشندگان و توزیع کنندگان کالا خواهد بود.

وی با بیان اینکه آخرین حلقه تعاملات مالی  که مصرف کنندگان هستند به شکل خود ناظر می‌توانند روند ایجاد شده را به عینه رویت کنند، عنوان کرد: اگر ملموس‌تر بخواهم صحبت کنم خریدار یک کالا می‌تواند با کمی دقت تمام خط سیر تولید تا خرید این کالا را رصد کند و بهای تمام شده کالا را تحت عنوان قیمت تولید کننده بر روی کالا ببیند و در نهایت با طرح جدید مصرف کننده کالا را که باید پرداخت کند.

رئیس اتاق اصناف قم گفت: بنده به عنوان خدمتگذار در شهر قم، از مردم خواهش می‌کنم نسبت به خرید بالاتر از قیمت مصرف کننده از مراکز خرید بی‌تفاوت نباشند؛ زیرا بخشی از موفقیت این طرح نظارت بر اجرای صحیح این طرح است.

وی ادامه داد: منافع مردم ایجاب می‌کند که اجازه ندهند برخی با سوء استفاده از شرایط جنگ ظالمانه اقتصادی، هزینه بیشتری به سبد خانوار خود و دیگران تحمیل کنند؛ هر کجا مردم پشتیبان و حامی طرحی بوده‌اند موفقیت آن طرح تضمین شده است.

خرمی اظهار کرد: مراکز تصمیم‌گیر و نظارتی نباید بر روی حراست از منافع مردم مصالحه کنند، تولید و متولیان تولید برای ما بسیار ارزشمند هستند ولی نباید به بهانه اینکه تولید کننده هستیم و مشکلات داریم از جیب مردم مایه بگذاریم.

وی با بیان اینکه به نظر من از مشکلات این طرح که لازم است پیگیری شود نظارت بر آنالیز قیمت تولید کننده است، تصریح کرد: این از مشکلات بزرگ این طرح است؛ یعنی قیمت تولید کننده چون مبنای استحصال قیمت مصرف کننده است حتما باید واقعی و مبتنی بر هزینه‌های واقعی تولید باشد تا قیمت مصرف کننده عادلانه‌ای داشته باشیم.

رئیس اتاق اصناف قم با اشاره به اینکه نباید به بهانه حمایت از تولید کننده حقوق مصرف کننده پایمال شود، گفت: اخیرا مشاهده شده است برخی از شرکت‌ها  تخفیفات غیرمتعارفی و حتی زیر قیمت تولید کننده می‌دهند، مفهوم این چیست؟ این یعنی قیمت تولید کننده غیر واقعی است.

وی با تاکید بر اینکه دریافت آنالیز قیمت تولیدکننده و نظارت بر آن در تکمیل و شکوفایی این طرح الزامی ست؛ بیان کرد: تولید کنندگان مشکلات و هزینه‌های زیادی دارند ولی این‌ها باید در غالب هزینه‌های تولید اعمال و قیمت واقعی تولید کننده بر روی کالا درج شود تا بتوانیم این اطمینان را به مصرف کنندگان بدهیم که کالا گران‌تر از آن چیزی که هزینه برداشته به دست شما نخواهد رسید.

خرمی افزود: مشکل دیگری که وجود دارد و باید بیشتر کارشناسی شود فاصله  قیمت تولید کننده تا مصرف کننده است؛ ما رسته‌های مختلفی داریم که به آن‌ها پروانه کسب داده‌ایم و گفته‌ایم شما این نقش را در اقتصاد شهر یا کشور بر عهده بگیر، این کسبه عوارض صنفی و مالیات می‌دهند و در کانون اقتصاد کشور هستند و نقش حلقه‌های زنجیر را بازی می‌کنند که نباید این‌ها را حذف کرد.

رئیس اتاق اصناف قم ادامه داد: به اعتقاد من همان‌طور که وظیفه ما حمایت از مصرف کنندگان است باید از کسب و کار و اعتبارپروانه های صادرشده دفاع کرد ونباید نقش صنوف فداکار ومنصف را نادیده گرفت.

وی با تاکید بر اینکه هدف از اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا ایجاد ساز و کاری منسجم برای روند تولید تا مصرف است، یادآور شد: این طرح اگر درست اجرا شود مانع لجام گسیختگی قیمت‌ها، افزاش بی‌رویه قیمت‌ها و مانع سوء استفاده افراد سود جو از تولید تا توزیع و فروش وحتی مانع احتکار و قاچاق کالا  خواهد گردید همچنین یکی از مهم‌ترین منافع این طرح این است ایجاد شفافیت است.
نظرات بینندگان