کد خبر: ۳۵۷۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
یک و بام و دوهوای اصولگرایان
علیرضا لرک

وقتی در سال 1396 قالیباف با سینه‌ای فراخ در مقابل دوربین می‌ایستاد و از دختر وزیر دولت روحانی انتقاد می‌کرد که چرا لباس کودک از ایتالیا وارد می‌کند، هیچگاه فکر نمی‌کرد پنج سال بعد همین ماجرا برای خود او دردسر ساز شود.

ماجرا از این قرار است که همسر، دختر و داماد رییس مجلس در میانه ماه رمضان به ترکیه سفر کرده بودند و در هنگام برگشت در فرودگاه بار آنها جلب توجه کرده است. سیسمونی که این روزها برای محمدباقر قالیباف دردسرهای بسیاری را به وجود آورده است.

در این میان الیاس قالیباف نیز در حمایت از پدر با یک پست اینستاگرامی سعی کرده تا پای او را از این ماجرا بیرون کشیده و تقصیرها را با واژه گناه نابخشودنی گردن خواهر خود بیاندازد.

این اولین بار نیست که فرزندان مقامات خلاف جهت شعارها و آرمانهای پدرانشان حرکت می‌کنند. چندی قبل زینب سلیمانی با در دست گرفتن گوشی آیفون در فضای رسانه‌ای کشور بسیار خبرساز شد، قبل‌تر از آن درس خواندن فرزند معصومه ابتکار در آمریکا جنجال آفرین شد و ماجرای پسر سفیر اسبق ایران در ونزوئلا نیز دیگر موردی بود که می‌توان به آن اشاره کرد و از این دست ماجراها بسیار بوده است.

فساد فرزندان هاشمی بهانه‌ای برای حمله به پدر

شاید قدیمی‌ترین نوع خلاف جهت حرکت کردن فرزندان نسبت به شعارها و آرمانهای پدر را بتوان به خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی نسبت داد. در سال 1384 و همچنین 1388 که یک پای مناظرات انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد بود بیشترین حمله از سوی وی به خانواده رفسنجانی صورت گرفت و حتی می‌توان گفت بزرگترین ترفند تبلیغاتی که باعث شد احمدی‌نژاد در انتخابات سال 1384 رییس جمهور شود همین موضوع بود.

در آن زمان اصولگرایان تمام قد پشت احمدی‌نژاد قرار گرفته و با بزرگنمایی فساد در خانواده هاشمی رفسنجانی، او را مورد هدف قرار دادند. در آن زمان مهدی هاشمی رمز حمله به هاشمی رفسنجانی بود و فسادهای او به پای پدر نوشته می‌شد. حتی در سالهای بعد و تا زمان زنده بوده هاشمی رفسنجانی، هرکجا که وی در خلاف نظرات اصولگرایان حرکت می‌کرد این موضوع وسیله‌ای می‌شد تا به هاشمی رفسنجانی حمله شده و منش خانواده وی رمز هجوم همه جانبه اصولگرایان به هاشمی رفسنجانی بود.

یک نمونه آن را می‌توان در مطلب سال 1395 سایت افکارنیوز مشاهده کرد در آن مطلب نویسنده معتقد است که فرزندان هاشمی در حصار امن پدر و در سایه رانت نام پدر آزادانه هر کاری خواستند انجام می‌دهند.

چه در سال 84 و چه بعد از آن هیچ کجا دیده نشد که اصولگرایان خطاها و فسادهای فرزندان هاشمی را از راه و منش پدر جدا کنند و حتی برعکس در جهتی مخالف این موضوع حرکت می‌کردند و اعتقاد داشتند که هاشمی حامی بزرگ فرزندان خود است و از هر راهی برای خارج کردن هاشمی از فضای سیاسی کشور انجام می‌داند.

یک و با و دو هوای اصولگرایان

اما در موضوع‌های مشابه مانند زینب سلیمانی و همچنین ماجرای سیسمونی گیت خانواده قالیباف حامیان آنها راه و روشی را در پیش گرفتند که دقیقا برخلاف جهت برخورد با هاشمی رفسنجانی بود.

در خصوص زینب سلیمانی که گوشی آیفون در دستش جنجال بسیاری به پا کرد بسیاری از اصولگرایان از دری دیگر وارد شدند. عده‌ای در حمایت از وی عکس را فتوشاپی دانستند و عده‌ای دیگر هم با باور درست بودن عکس، حساب فرزند را از پدر جدا کردند.

در ماجرای سفر ترکیه خانواده قالیباف هم چنین موجی از سوی اصولگرایان شکل گرفته است. الیاس قالیباف که در پست خود پدر را مخالف سفر دانسته و بسیاری از اصولگرایان نیز حساب خانواده را از رییس مجلس جدا کرده و اعتقاد دارند که چنین موضوعاتی به پدر مربوط نمی‌شود و نباید نسبت به شعارها و اعتقادات شخص قالیباف شک کرد.

محمد باقر قالیباف اولین بار نیست که با چالشی این چنین روبرو می‌شود. چون رد پای او در ماجرای املاک نجومی، فساد قائم مقام وی در شهرداری تهران، ماجرای موسسه خیریه همسر و... دیده می‌شود و نکته جالب توجه در همه این موارد از سوی حامیان وی مبرا دانستند شخص قالیباف از این ماجراها است.

در پایان باید این سوال را مطرح کرد که اگر محمدباقر قالیباف از این ماجراها بی‌اطلاع بوده چگونه چنین فردی که بر حوزه خانواده و حتی مدیریتی خود احاطه کافی ندارد و نمی‌تواند فساد را تشخیص دهد، هم اکنون بر صندلی ریاست قوه مقننه تکیه زده است؟

این یک بام و دو هوای اصولگرایان در ماجرای خانواده هاشمی و در مقابل همفکران خودشان را چگونه می‌توان توجیه کرد؟

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: