تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به قلم نیوز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید: " ایران سامانه "
از سوی دیگر اختلاف قیمت زیاد قیمت کارخانه و بازار آزاد،
بازار خرید و فروش حواله را داغ کرده و منبع درآمد جدیدی ایجاد کرده است.
بسیاری از افرادی که در قرعهکشی پیشفروش ایران خودرو و سایپا برنده
میشوند، حواله خودروی خود را میفروشند.
خرید و فروش حواله خودرو
نشان میدهد، خودرو همچنان به مصرفکننده واقعی نمیرسد. در این میان برخی
از افراد با ثبتنام و شرکت در قرعهکشی، بدون پرداخت هیچ وجهی، درآمد چند
میلیونی کسب میکنند. این بازار، ناشی از اختلاف عجیب قیمت خودرو در
کارخانه و بازار آزاد است. قیمت خودرو در پیشفروش و فروش فوقالعاده تفاوت
قابل ملاحظهای با بازار آزاد دارد. مثلا در آخرین طرح فروش فوقالعاده
ایران خودرو قیمت قطعی پژو پارس بنزینی ۱۴۰ میلیون تومان اعلام شده، اما
قیمت این خودرو در بازار آزاد ۲۷۲ میلیون است. یعنی دو برابر.
در
مجموع کاهش عرضه خودرو توسط خودروسازان و رشد نرخ ارز باعث افزایش چشمگیر
قیمت خودرو در بازار شده که درباره عوامل این گرانی انگشت اشاره به سمت
افراد مختلف دراز میشود. فرهاد طهماسبی عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و
معادن مجلس در این مورد معتقد است: «کاهش تولید خودروسازان، عرضه
قطرهچکانی و عدم تحویل به موقع خودرو به ثبتکنندگان در افزایش قیمت خودرو
در بازار موثر بوده است.»
طهماسبی همچنین گفته «خودروسازان باید به
تعهدات خود در موعد مقرر عمل کنند، زیرا اگر این شرکتها بتوانند کشش
بازار را پاسخ دهند، واقعی شدن قیمتها و ثبات بازار محقق میشود.».
اما
موضوع دخالت خودروسازان در گرانی قیمت خودرو به احتکار و عدم عرضه خودور و
واله فروشی ختم نمیشود. به گفته کارشناسان، برخی خودروسازان با بازیهای
روانی و درز اخبار جعلی هم قیمتها را دستکاری میکنند. چرا که وقتی خبری
مبنی بر توقف تولید خودرویی منتشر میشود، قیمت همان کالا در بازار افزایش
مییابد، به طور مثال چندی پیش خبری از توقف تولید پژو ۲۰۶ منتشر شد که به
گفته فعالان بازار همین عامل باعث افزایش قیمت خودرو شد.
نقش
خودروسازان در گرانی خودرو با واکنش مجلسیها هم همراه بوده است. لطف الله
سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، خودروسازان را متهم ردیف اول
گرانی خودرو دانسته و معتقد است: از آنجا که دولتها نتوانستند تصمیم مناسب
و درستی درباره صنعت خودروسازی اخذ کنند، خودروسازان سلیقهای عمل کرده و
مردم نیز ناچار به خرید محصولات آنها هستند. وی گفته: «خودروسازان از خلاء
کنونی موجود سوءاستفاده کرده و قیمتها را افزایش میدهند.»
سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت روز
گذشته وعده داده خودروسازی ایران ظرف سه سال متحول خواهد شد و با تغییر
ساختارها اتفاقات چشمگیری رخ میدهد. البته او نخستین وزیری نیست که چنین
وعدهای داده و تمام وزرای پیشین هم چنین قولی را مطرح کردهاند. وزیر صمت
فعلا برای اثبات برادری بهتر است جلوی قیمتها را بگیرد، سپس خودروسازی
ایران را جهانی کند. مهمترین ابزار برای توقف روند صعودی قیمت خودرو در
بازار کشیدن افسار خودروسازان در سودسازی و خارج کردن انحصار از دست دو
خودروساز بزرگ است. حالا باید دید آیا دولت و وزیر صمت جدید آیا اراده به
چنین اصلاح بزرگ ساختاری در صنعت خودرو خواهند داشت یا همان راهکارهایی را
پیش خواهند برد که در دولتهای پیشین وجود داشت و نتیجه لابی خودروسازان
با دولتیها و مجلسیها بود.