کد خبر: ۳۵۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۴
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز یکشنبه ۳۱ مرداد

ادامه روند صعودی بورس با همراهی نمادهای غیردلاری

شش روز تعطیلی، تاثیری بر روند صعودی شاخص کل بورس تهران نگذاشته است. صبح امروز یکشنبه شاهد افزایش قیمت سهام نماد‌های شاخص‌ساز و به دنبال آن افزایش شاخص کل هستیم.
تا جایی که در ۳۰ دقیقه ابتدایی معاملات شاخص کل حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ هزار واحد افزایش پیدا کرده و به طور کامل وارد کانال ۱.۵ میلیونی شده است. آتش شرکت‌های کوچک داغ‌تر است. در همین مدت کوتاه شاخص کل ۸۹ صدم درصد افزایش داشته، ولی شاخص هم‌وزن رشد ۱.۲۷ درصدی را تجربه کرده که به خوبی نشان می‌دهد شرایط شرکت‌های کوچک بهتر از بزرگتر‌ها است. هرچند فارس، نوری، شتران، خودرو، شپنا و اخابر بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته‌اند.

 در ساعات اولیه معاملات بازار امروز یکشنبه ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰، از بین ۳۰۶ نماد معامله شده در بورس تهران حدود ۲۵۵ نماد روند صعودی دارند و تنها ۵۱ نماد که احتمالا یک ششم بازار را تشکیل می‌دهند، با کاهش نسبی قیمت سهام مواجه شده‌اند. در بازار فرابورس هم از بین ۲۱۷ نماد معامله شده در ساعات اولیه، ۱۴۶ نماد سبزپوش هستند و ۷۱ نماد فعلا با روند صعودی بازار همراهی نمی‌کنند. این مورد نشان می‌دهد اکثریت بازار سرمایه همچنان در اختیار نماد‌های سبزرنگ است.  

نقشه بازار امروز یکدست سبزپوش است و تک و توک در آن می‌توان نماد قرمزرنگ پیدا کرد. بعضی از آن‌ها در گروه سرمایه‌گذاری‌ها جمع شده‌اند و به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت اختصاص دارند. کتوکا و کسرا در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی و غگیلا و چند نماد دیگر در گروه محصولات غذایی دیگر نماد‌های قرمز بازار امروز هستند.

در سوی مقابل خودرویی‌ها، بانک‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها، فرآورده‌های نفتی و دیگر گروه‌های بازار لباس سبز به تن کرده و اغلب با صف خرید مواجه شده‌اند. همین اتفاق باعث شده شرایط برای صندوق‌های ETF فراتر از انتظار پیش برود. تا جایی که قیمت واحد‌های صندوق پالایش حدود ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و در آستانه صف خرید قرار دارد.

دارا یکم هم افزایش قیمت هشت درصدی را در کمتر از یک ساعت تجربه کرده است. افزایش فروش سهام در نماد عرضه اولیه سپید باعث شده گروه زراعت به برترین گروه صنعت از نظر ارزش معاملات تبدیل شود. این نماد فعلا متوقف شده و در مرحله سفارش‌گیری قرار دارد. امروز برای خودرویی‌ها از جمله خودرو، خساپا، خگستر و دیگر نماد‌های متوسط گروه صف خرید تشکیل شده. نوری، شغدیر، شاراک و کلر از گروه محصولات شیمیایی به صف خرید رسیده‌اند.

فلزات اساسی چندان علاقه‌ای به همراهی در روند صعودی بازار امروز ندارند. فولاد و فملی به رشد یک درصدی بسنده کرده‌اند و ذوب و فخوز نزدیک قیمت روز گذشته معامله می‌شوند. بانک‌های بزرگ اغلب بیش از چهار درصد افزایش قیمت دارند و در آستانه صف خرید قرار گرفته‌اند. همین شرایط را در گروه فرآورده‌های نفتی شاهد هستیم.

شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی کم‌رمق ظاهر شده‌اند و شستا و وغدیر با کمترین نوسان قیمت معامله می‌شوند. انبوه‌سازی، سیمان، استخراج زغالسنگ، رایانه، ساخت محصولات فلزی، لیزینگ‌ها، مخابرات، ماشین آلات، فراکاب و لاستیک و پلاستیک از دیگر گروه‌های سبز بازار امروز هستند.

منبع: فرارو
نظرات بینندگان