کد خبر: ۳۴۷۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵

ویروس لامبدا در یک قدمی ایران

در حالی که کشور درگیر ویروس دلتا است، ویروس لامبدا نیز به مرز‌های کشور نزدیک شده و از اکنون نگرانی‌ها در مورد این ویروس نیز افزایش پیدا کرده است
قلم‌نیوز:ویروس دلتا سریعتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، مرز‌های کشور را در نوردید و روزانه بیش از ۵۰۰ جان را ستانده و همین تعداد خانواده را داغدار می‌کند. این در حالیست که دشمن دیگری به پشت دروازه‌های کشور رسیده است آن‌هم ویروسی که در آگوست ۲۰۲۰ در کشور پرو شناسایی و توانست بالاترین مرگ‌ها را در این کشور و همچنین لهستان رقم بزند.

دشمن جدید بیولوژیک

با این حال به گفته علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، این ویروس در حال حاضر در ترکیه، قطر و هندوستان مشاهده شده و بعید نیست به زودی وارد پاکستان و در نتیجه ایران شود. بر همین اساس باید از هم‌اکنون تدابیری را برای پیشگیری از ورود این ویروس به کار برد.

اگرچه در حال حاضر سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید ویروس کرونا را در زمره گونه‌های خطرناکی که جهان با آن درگیر است به شمار نیاورده، اما با توجه به درگیری ۴۱ کشور با این ویروس به زودی جایگزین ویروس‌های خطرناک و جهش یافته ویروس کرونا می‌شود.

ویژگی‌های ویروس لامبدا

لامبدا چه ویژگی‌هایی دارد که آن را خطرناک جلوه می‌دهد؟ علیرضا ناجی در رابطه با ویژگی‌های این ویروس اظهار کرد: این واریانت خطرناک سرایت‌پذیری بیشتری دارد و قدرت گریز از ایمنی نیز دارد و اثرگذاری واکسن‌ها را نشانه گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: جهش در واریانت لامبدا به میزان قابل توجهی سرایت و عفونت‌زایی این گونه جدید کووید ۱۹ را افزایش داده است. هفت موتاسیون در پروتئین اسپایک این ویروس رخ داده است؛ از خصوصیات این موتاسیون این است که موجب انتقال بیشتر و اتصال محکم‌تر ویروس به رسپتور شود، علاوه بر این یک موتاسیون دیگر هم در ناحیه ۴۵۲ ویروس وجود دارد که سابقه این موتاسیون در واریانت‌های دیگر مانند دلتا و اپسیلون هم رخ داده است که خصوصیات ایمن گریزی ویروس را افزایش داده است.


وی یادآور شد: موتاسیون دیگری نیز در سویه دلتا وجود دارد که آن هم در ناحیه ۴۹۰ رخ داده است که خصوصیت ایمنی‌گریزی دارد. یک جهش حذفی هم در ناحیه اتصالی با رسپتور دارد که این موضوع علاوه بر اینکه می‌تواند در خاصیت اتصال به ویروس تأثیر بگذارد می‌تواند موجب ایمنی گریزی شده و برای تشخیص آزمایشگاهی نیز اشکالاتی به وجود آورد.

این ویروس شناس یادآور شد: با توجه به خصوصیات ذکر شده و تکثیر بیشتر ویروس و خاصیت ایمنی گریزی می‌توان گفت با ویروسی روبه‌رو هستیم که هم خاصیت تکثیرشوندگی بیشتر و هم قابلیت انتقال سریعتری دارد و هم اینکه باعث شکست واکسن و ایمنی حاصل از آن می‌شود. همچنین این ویروس ممکن است موجب تغییر نمای اپیدمیولوژیکی شود، مثلا در کودکان بیشتر ایجاد بیماری کند و میزان عفونت‌زایی و بیماری‌زایی بیشتری داشته باشد.

ناجی تاکید کرد: مطالعات اخیر در مورد واکسن‌های فایزر و مدرنا گواه این است که واریانت لامبدا در برابر ایمنی حاصل از این واکسن‌ها مقاومت دو الی سه برابری از خود نشان می‌دهد.

نگرانی از ورود لامبدا به ایران

در همین حال عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی ستاد ملی کرونا نیز نسبت به ورود لامبدا به ایران هشدار داد و گفت: سویه لامبدا در ترکیه دیده شده است و ما در حال حاضر نگران هستیم که این نوع ویروس از غرب ایران، وارد کشور شود و در مسیر‌های بین‌المللی به ایران بیاید.

بر همین اساس از هم اکنون باید ورود مسافرین به کشور محدود یا نظارت‌ها بر آن بیشتر شود و از تجارب ورود ویروس‌های دلتا و آلفا به کشور درس گرفت.

منبع: جامعه ۲۴

نظرات بینندگان