کد خبر: ۳۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

"۷۵ تا ۸۰ درصد واکسن‌های موجود در ایران چینی هستند"

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به نقش تحریم‌های آمریکا در مبادلات بازرگانی این دو کشور پرداخته است.
قلم‌نیوز:مجیدرضا حریری اعلام کرد که از ۱۱ میلیون دوز واکسن وارداتی کرونا، ۷۵ تا ۸۰ درصد از چین وارد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به "ژل واکسن کرونا" اشاره کرده و گفته که نه او و نه ۹۹ درصد مردم ایران از کارکرد این ژل اطلاع دارند. موضوع بر سر عدم تحویل این ژل از سوی چین است.
 
حریری گفته است: «مسئولین شرکت دارویی برکت، سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند که چرا نتوانستند واکسن را تولید کنند؟ تا جایی که اطلاع دارم ماشین‌آلات تولید این واکسن‌ها هم نصب شده، بنابراین اگر اشکالی به وجود آمده مسئولان امر باید در این مورد پاسخ بدهند.»

او می‌گوید تا کنون کمتر از سه میلیون دوز واکسن کواکس به ایران تحویل داده شده که تا ۱۷ میلیون دوز پیش‌خرید شده فاصله زیادی دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ضمن اشاره به تاثیر تحریم‌های آمریکا بر مبادلات بازرگانی با چین گفته است که گرچه «چین رسما اعلام کرده است که تحریم‌های نفتی و غیرنفتی یکجانبه آمریکا را نمی‌پذیرد. اما بسیاری از بنگاه‌های چینی با ما کار نمی‌کنند مبادا که منافع شرکتی آنها به خطر بیفتد.»

او تحریم بنادر از سوی آمریکا را نیز یکی از موانع موثر در کاهش حجم بازرگانی دو کشور دانسته و گفته است: «اگر کشتی ایرانی در یک بندر پهلو بگیرد، بندر و اپراتور آن با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شوند. شرکت‌های نفتی که در چین وجود دارند بنگاه‌های تجاری هستند و مسائل سیاسی را به مسائل تجاری ترجیح نمی‌دهند.»
نظرات بینندگان