کد خبر: ۳۳۶۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴

تکذیب فوت دختر ۱۳ ساله سروانی در حین زایمان

رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت فوت دختر ۱۳ ساله در سیستان و بلوچستان در حین زایمان را تکذیب کرد.
قلم‌نیوز: نسرین چنگیزی، رییس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت، در واکنش به خبر منتشره مبنی بر فوت کودک ۱۳ ساله سراوانی در حین زمان زایمان، بیان کرد: متوفی حدیثه سپاهی ۱۷ ساله در بارداری اول مراقبت‌ها را در خانه بهداشت خوشاب تابعه مرکز بهداشت سور دریافت می‌کرده است و در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ ختم بارداری به طریق سزارین انجام شده است.

وی ادامه داد: این خانم در تاریخ ۱۱ خرداد ماه سال جاری یعنی ۴۶ روز پس از زایمان با توجه به مشکلات کلیوی توسط متخصص داخلی ویزیت شده است و مطابق گزارش فوری دانشگاه علوم پرشکی زاهدان، مرگ ایشان هم بدلیل مشکلات کلیوی بوده که ۶۷ روز پس از زایمان در بیمارستان زاهدان رخ داده است.

چنگیزی افزود: بر اساس تعریف بین المللی، بروز مرگ بعد از ۶ هفته از زایمان، در تعریف مرگ مادری نمی‌گنجد، اما با وجود اصلاح مداخلات و مطابق نظام سلامت کشوری علل مرگ ایشان مطابق دستور العمل‌ها مورد بررسی صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی در مورد خطرات بارداری در کودکان گفت: در رابطه با بارداری‌ها در گروه سنی زیر ۱۸ سال مطابق اعلام مستندات جهانی در سال ۲۰۱۹ در امریکا و انگلیس این عدد حدود ۱۶.۷ در هزار گزارش شده است، در ایران این میزان در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۸.۴ در هزار بوده است و لازم به ذکر است که مطابق گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان بهداشت جهانی، جمهوری اسلامی ایران یکی از ۸ کشور موفق دنیا در دستیابی به هدف پنجم از مجموعه اهداف توسعه هزاره در کاهش مرگ مادران باردار بوده است.

چنگیزی افزود: بر اساس گزارش سال ۲۰۱۹ همان سازمان، ایران یکی از ۱۷ کشور موفق در حرکت در مسیر اهداف توسعه پایدار در سلامت مادران است و برنامه‌های سلامت مادران به صورت نظام‌مند در نظام سلامت در حال اجراست.

نظرات بینندگان