کد خبر: ۳۳۵۳۹
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
شاخص منفی شد

اولین واکنش بورس به خبر حذف دامنه نوسان

در آغاز معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل بورس با بیش از هشت هزار واحد افت کار خود را شروع کرد تا در ادامه روند نزولی دیروز، امروز نیز شروعی قرمز داشته باشد. در ۳۰ دقیقه ابتدایی معاملات امروز، ارزش معاملات حدود ۸۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته افت اندکی را نشان می‌دهد.
قلم‌نیوز:شاخص بورس امروز در ادامه روند ریزشی روز گذشته حرکت می‌کند و در اولین گام‌های خود حدود هشت هزار و ۴۰۰ واحد سقوط کرد. البته بعد از گذشت نیم ساعت از آغاز معاملات شرایط کمی بهتر شده و جمع‌آوری صف‌های فروش فرآورده‌های نفتی و بازگشت خریداران، شاهد کاهش تعداد نماد‌های قرمزرنگ و تغییر روند شاخص کل بعد از گذشت ۳۰ دقیقه هستیم.

حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این بازگشت موفقیت‌آمیز خواهد بود یا نه؟ تا اینجای کار شاخص کل هفت هزار و ۸۰۰ واحد معادل ۶۳ صدم درصد نسبت به روز گذشته کاهش پیدا کرده و شاخص هم‌وزن ۴۲ صدم درصد عقب‌نشینی کرده است. این یعنی شرایط برای شرکت‌های کوچک هم چندان مساعد نیست. هرچند، شستا، شپنا، شتران، اخابر، وبملت و خودرو مقصران اصلی ریزش شاخص کا در ابتدای معاملات امروز هستند.

اکثریت بازار در اختیار نمادهای قرمزرنگ

به گزارش فرارو، در ساعات اولیه معاملات امروز یکشنبه ۱۳ تیرماه ۱۴۰۰ از بین ۲۸۲ نماد معامله شده در بازار بورس تهران ۲۳۶ نماد ارزش سهام خود را از دست داده و تنها ۴۶ نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات آمده‌اند. همچنین از بین ۱۷۶ نماد معامله شده فرابورسی، ۱۲۸ نماد در مسیر نزولی حرکت می‌کند و قیمت سهام ۴۸ نماد در ساعات اولیه بازار افزایش پیدا کرده است. موردی که نشان می‌دهد امروز اکثریت قاطع به دست نماد‌های قرمزرنگ افتاده است.

نمای ابتدایی نقشه بازار امروز به کلی رنگ قرمز داشت، اما بعد گذشت ۳۰ دقیقه شرایط کمی بهتر شده است. مثلا کاهش قیمت واحد‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایش به یک درصد محدود شده و چند نماد در گروه محصولات شیمیایی به رنگ سبز درآمده‌اند.

به جز قرن که صف خرید دارد، شپترو، آریا، شگویا، پترول و شصدف از نماد‌های نسبتا سبزرنگ گروه محصولات شیمیایی هستند. در بین فلزات اساسی فگستر، فسرب و فرزین صف خرید دارند و فولاد یک درصد افزایش قیمت پیدا کرده است.

لیدر‌های خودرویی یعنی خودرو و خساپا با روند نزولی کار خود را آغاز کرده‌اند، ولی قیمت سهام خگستر، خاور و خپارس افزایش پیدا کرده است. فرآورده‌ها نقتی مقصران اصلی ریزش بازار در ابتدای معاملات امروز بودند که کار خود را با صف فروش آغاز کردند، اما در ادامه شرایط بهتری برای آن‌ها رقم خورد.

طوری که بعد گذشت ۳۰ دقیقه کاهش قیمت شپنا به دو درصد و شتران به سه درصد محدود شده است. برکت بعد از صف فروش سنگین دیروز، امروز حدود یک درصد رشد کرده، ولی این موضوع تاثیری در صف فروش دیگر نماد‌های دارایی نگذاشته است. اغلب نماد‌های سرمایه‌گذاری امروز قرمزپوش هستند و بانکی‌ها هم شرایط مشباهی دارند. وتجارت، وبملت و وبصادر هر کدام حدود یکی دو درصد ارزش خود را از دست داده‌اند.

شستا هم کاهش قیمت ۱.۵ درصدی را تجربه می‌کند. سیمانی، زراعت، لیزینگ، قند و شکر و محصولات کاغذی از معدود گروه‌هایی هستند که بینشان نماد سبزرنگ پیدا می‌شود.
نظرات بینندگان