کد خبر: ۳۲۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۸

سازمان نظام مهندسی ساختمان،کلیدی برای حل مشکلات پایتخت

رییس انجمن سازندگان مسکن وساختمان شهرتهران با انتقاد از اینکه در این چند سال اخیر در شورای شهر تهران و شهرداری حمایت چندانی از سازمان نظام مهندسی ساختمان نشده است، گفت: ما یک جامعه 120 هزار نفری و تحصیل کرده را در اختیار داریم اما متاسفانه به دلیل یک سری مسائل هیچ وقت مورد حمایت قرار نگرفته اند.
قلم‌نیوز:مهندس شهاب سعادت نژاد با اشاره به  اینکه ما می خواهیم موج جدیدی در حوزه مهندسی کشورایجاد کنیم، توضیح داد:  به این امید که صدای مهندسان در شورای شهر جدید شنیده شود. این خواسته  خیلی زیادی نیست ،چرا که ما همیشه اعتقاد داریم مثلثی که متشکل از شورای شهر، شهرداری و سازمان نظام مهندسی است می تواند شهر را شکل دهد و مشکلات آن را رفع کند.

وی با بیان اینکه دچار یک نوع خود تحریمی شده ایم ، افزود:  متاسفانه شهرداری تهران در سال های اخیر، ساخت و ساز را به گونه ای  قفل کرد که درنتیجه آن ضرر وزیان های زیادی  به وجود آمد. البته ناگفته نماند که ما موافق ساخت وساز بی رویه نیستیم اما حداقل طبق اصولی که وجود دارد ساخت وساز باید انجام شود.
رییس انجمن سازندگان مسکن وساختمان شهرتهران با توضیح  اینکه تامین معیشت 70 درصد شهروندان به صنایع وابسته به ساخت وساز مرتبط است، خاطرنشان ساخت: حوزه ها و مشاغل مختلفی نظیر مهندسان، کارگران، مصالح فروش و ... همه اینها با ساخت وساز در ارتباط هستند. متاسفانه در شورای پنجم  و شهرداری دچار یک مشکلاتی شدیم که ساخت وساز به موانع زیادی برخورد کرد.
سعادت نژاد ادامه داد: در حال حاضر کاهش شدیدی در ساخت وساز ها ایجاد شده است. از همین رو، تنها یک مدیریت عملیاتی وبا مشارکت افراد صاحب صلاحیت می تواند این شرایط را تغییر دهد که امیدوار هستیم در شورای جدید شهر تهران این مشکل مرتفع شود.  

در همین حال درادامه مهندس صدری عضو هیات مدیره باشگاه پرسپولیس نیزبا بیان اینکه سازمان نظام مهندسی، جامعه ای متشکل از افرادی توانمند و تاثیرگذار جامعه است، گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران 120 هزار عضو به صورت اسمی دارد اما دارای حدود 70 هزار مهندس دارای پروانه اشتغال به کار مهندسی از وزارت راه و شهرسازی است که در عرصه ساخت وساز در کل استان تهران در حال فعالیت هستند.
وی با اشاره به کاهش شدید ساخت وساز ها در سال های اخیر، خاطرنشان کرد: در سال 92 در شهرداری تهران 32.5 میلیون متر صدور پروانه تخریب و نوسازی داشته ایم که این عدد در سال گذشته به حدود 10 میلیون متر مربع رسید. این کاهشی که پیدا شده مغایر سیاست های کلی نظام و بخصوص سیاست های جناب آقای حجت الاسلام رئیسی در خصوس ساخت 4 میلیون مسکن است
صدری با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان بر خلاف ادوار گذشته از نظر نیروهای انسانی  و زیرساخت های الکترونیکی ارتقای کیفی بالایی پیدا کرده است، گفت: در حال حاضر،  کلیه عملیات کاری در حوزه های مختلف طراحی، اجرا ، نظارت، آزمایشگاهی و.. کاملا بصورت الکترونیکی انجام می شود و سامانه های متعددی در این راستا وجود دارد.

 وی اضافه کرد: در دوران شیوع کرونا نیز کلیه امور بر اساس زیرساخت های الکترونیکی انجام می شود  و بصورت دورکاری و  غیر حضوری کارها پیش می رود.
صدری با تاکید بر اینکه  چنین پتانسیل بالایی  در سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران وجود دارد، افزود:  سازمان نظام مهندسی استان تهران به عنوان یکی از بزرگترین سازمان های مردم نهاد کشوری فعال است که در مدیریت شهری تهران می تواند لحاظ شود و کمک دست مدیریت شهری تهران باشد.
وی با اشاره به نقش جامعه مهندسی در جلوگیری و کنترل حوادث ناشی از مشکلات ایمنی ساختمان ها، توضیح داد: در حقیقت در جلوگیری از بروز فجایعی مانند کلینیک سینا اطهر یا پلاسکو این امکان وجود داشت از پتانسیل مهندسان با مصوباتی که شورای شهر دارد، استفاده شود.  در خصوص ساختمان هایی که در حال بهره برداری در شهر تهران هستند قریب به 1 میلیون واحد ساختمانی داریم وبی شک با اولویت بندی هایی که ساختمان های پرخطر  ، میان خطر و کم خطر دارند، مهندسان می توانند ورود کنند و دربحث  ایمن سازی  آنها تاثیرگذار باشند.

صدری با بیان اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران می تواند در پیشبرد اهداف مدیریت شهری یک ابزار بسیار خوبی برای شورای شهر و شهرداری تهران باشد، افزود:  سازمان نظام مهندسی مشتمل بر 7 رشته است. رشته های متعارف آن که معمولا عامه مردم با آن آشنا هستند شامل برق ، مکانیک عمران و معماری است . در صورتی که رشته های شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک نیزجزء حوزه کاری سازمان نظام مهندسی محسوب می شود.
وی تصریح کرد: در حوزه ترافیک از قابلیت های سازمان می توان در حوزه کنترل و مدیریت ترافیک  به معاونت ترافیک شهرداری تهران کمک کرد  وطرح های تاثیرگذاررا عملیاتی کرد و به نتیجه رساند.

منبع: خبرگزاری آریا،
نظرات بینندگان