کد خبر: ۳۲۸۷۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز ۲۵ خرداد ۱۴۰۰

کاهش قیمت سهام در اغلب نمادها

شاخص بورس صبح امروز کار خود را با روند صعودی آغاز کرد، اما نقشه بازار حکایت دیگری دارد و نشان می‌دهد اکثریت نماد‌های بورسی با کاهش قیمت سهام مواجه هستند و ارزش خود را از دست داده‌اند.
قلم‌نیوز:این وجود شاخص کل بورس در ۳۰ دقیقه ابتدای معاملات حدود چهار هزار و ۴۰۰ واحد رشد کرده است.

این میزان معادل افزایش ۳۸ صدم درصدی شاخص کل است و این مورد در حالی اتفاق افتاده که شاخص هم‌وزن نه‌تن‌ها صعودی نیست بلکه شش صدم درصد کاهش پیدا کرده است.

با این حساب می‌توان گفت شرکت‌های کوچک به کلی راهشان را از شاخص کل جدا کرده و مسیر نزولی در پیش گرفته‌اند. صبح امروز نماد‌های فارس، فولاد، خودرو، شپنا، شستا، کگل و شتران بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته‌اند و شرایط برای دو گروه خودرویی‌ها و پالایشگاه‌ها بهتر از بقیه گروه‌های بورسی است.

 کاهش قیمت سهام در اغلب نمادها

در ساعات اولیه معاملات امروز سه‌شنبه ۲۵ خردادماه ۱۴۰۰، از بین ۲۶۵ نماد بورسی شاهد کاهش قیمت سهام ۱۵۲ نماد هستیم و ۱۱۳ نماد با رنگ سبز به تابلو معاملات آمده‌اند. در بازار فرابورس هم از بین ۱۵۳ نماد معامله شده حدود ۹۶ نماد روند نزولی دارند و ۵۷ نماد دیگر در مسیر صعودی حرکت می‌کنند. موردی که نشان می‌دهد امروز بر خلاف روز گذشته و بر خلاف رشد شاخص کل، اکثریت بازار سرمایه دست نماد قرمزرنگ است.

نقشه بازار امروز شرایط نسبتا متعادلی را نشان می‌دهد در گروه صندوق‌های ETF اغلب صندوق‌های سهامی نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند و پالایش و دارا یکم حدود سه دهم درصد عقب‌نشینی کرده‌اند. لیدرهای خودرویی به روند صعودی خود ادامه می‎‌دهند.

خودرو سه درصد رشد کرده و خگستر صف خرید دارد اما نمادهای کوچک خودرویی عموما قرمزرنگ هستند.

در بین فلزات اساسی فولاد با رشد یک درصدی کار خود را آغاز کرده اما دیگر نمادها عموما روند نزولی دارند. طوری که حتی فملی و ذوب هم هشت دهم درصد عقب‌نشینی کرده‌اند.فرآورده‌های نفتی همگی صعودی هستند و شاهد افزایش قیمت سهام شپنا، شتران و شبریز هستیم. استخراج زغالسنگ با حجم معاملات مشکوک از گروه‌های قرمزرنگ بازار است.

سمگا که دیروز از صف‌ فروش چند ماهه خلاص شد، امروز دوباره اسیر فروشنده‌ها است و پنج درصد ارزش خود را از دست داده. بانکی‌ها اغلب روند صعودی دارند.

وبملت، وتجارت و وپاسار نزدیک به قیمت روز قبل معاملات می‌شوند اما وبصادر در کنار دیگر نمادهای بانکی سبزپوش هستند. استخراج کانه‌های فلزی، تولید محصولات کامپیوتری، فعالیت‌های مهندسی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی و مواد دارویی از گروه‌های نسبتا سبزرنگ بازار امروز به حساب می‌آیند.

 صف‌کشی دوباره فروشنده‌ها در نماد‌های کوچک

۲۲۰ نماد تا ساعات پایانی معاملات امروز به حداقل قیمت رسیدند و برای فروش سهامشان صف تشکیل شد.

ارزش کل صف‌های فروش حدود دو هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است که تغییر چندانی نسبت به روز گذشته پیدا نکرده، اما تعداد صف‌های فروش بیشتر شده و به ۳۷ درصد بازار سرایت کرده است. در سوی دیگر امروز حدود ۲۶ نماد یعنی چهار درصد نماد‌های بازار سرمایه صف خرید دارند و ارزش کل صف‌های خرید حدود ۲۵۱ میلیارد تومان است.

 خزر؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

خزر برای سومین روز متوالی در صدر فهرست سنگین‌ترین صف‌های فروش بازار سرمایه قرار دارد. ارزش صف تشکیل شده برای فروش سهام شرکت فنرسازی زر به ۷۹ میلیارد تومان می‌رسد. سنیر با صف فروش ۷۴ میلیارد تومانی در رتبه دوم و غدام با صف فروش ۶۵ میلیارد تومانی در رتبه سوم قرار دارد. ثنوسا، غنوش،‌های وب، فرابورس، کمرجان و ثالوند از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین هستند.

 توریل؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

صدر فهرست نماد‌های دارای صف خرید سنگین در انحصار دو نماد تازه وارد بورس است. ولکار که هفته گذشته عرضه اولیه سهام آن انجام شد، امروز با صف خرید ۱۱۰ میلیارد تومانی روبرو است. فتوسا صف ۳۰ میلیارد تومانی دارد و بعد از این دو نوبت به توریل می‌رسد تا عنوان سنگین‌ترین صف خرید بازار بدون احتساب عرضه اولیه را از آن خود کند. ارزش صف خرید توریل رقمی حدود ۱۰ میلیارد تومان است. کدما، شاملا، فجر، سپیدار، زگلدشت، کوثر، ثباغ و کاذر از دیگر نماد‌های دارای صف خرید سنگین در بازار امروز هستند.

نظرات بینندگان