کد خبر: ۳۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
دومین مناظره انتخابات ۱۴۰۰؛

مهرعلیزاده: همه را بسیج کرده‌اند که یک نفر خاص را رئیس جمهور کنند

هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی به مدت سه ساعت در دومین مناظره شرکت کردند و ضمن طرح دیدگاه های خود، انتقاد از وضعیت جاری، نقدهایی را هم متوجه رقبای خود کردند.
قلم‌نیوز:هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری سعید جلیلی، محسن رضایی، ابراهیم رئیسی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی به مدت سه ساعت در دومین مناظره شرکت کردند و ضمن طرح دیدگاه های خود، انتقاد از وضعیت جاری، نقدهایی را هم متوجه رقبای خود کردند.
 

همتی: چرا کلهر و شجریان را رد می‌کنید

 
آقای همتی به عنوان آخرین نامزد در جمع‌بندی سخنان خود در مناظره دوم تلویزیونی گفت: عملکرد همه مشخص است. دوستان نحوه نگاهشان به جامعه مشخص است.

من می‌گویم ما حق نداریم برای تمام شئون زندگی مردم تصمیم بگیریم.
 
او افزود: من از ۶۰ درصد جوانانی سخن می‌گویم که نمی‌خواهند رای بدهند ولی آقایان از ۴۰ درصدی صحبت می‌کنند که می‌خواهند رای بدهند.
 
آقای همتی ادامه داد: موسیقی رپ را ممنوع و زیرزمینی می‌کنند و جوانان سراغ موسیقی رپ کره‌ای می‌روند.
 
او از رقبای خود پرسید: چرا کلهر و شجریان را رد می‌کنید ولی زمان انتخابات موسیقی آنها را در فیلم‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنید و با برخی خوانندگانی که کارشان ممنوع است عکس می‌گیرید.
 
آقای همتی گفت: من از زوایه اقتصاد همه اینهاد را حل خواهم تا مساله جدی تعارض منافع حل شود. او ادامه داد:۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی مالیات نمی‌دهند، دلالی می‌کنند و کاسبی تحریم می‌کنند. اما دولت باید شفاف‌سازی کنند.

عبدالناصر همتی همچنین در حوزه محیط زیست گفت " در دولت من محیط زیست در پروژه ها حق وتو خواهد داشت".
 
او در پایان از مردم خواهش کرد که به صحنه بیایند و رای بدهند تا روش‌هایی که رقبای او از آن سخن می‌گویند اجرا نشود.
 

زاکانی: ما با فیلترینگ مخالفیم اما به دنبال اینترنت امن و سالم برای همه هستیم


علیرضا زاکانی در بخش پایانی حرف‌های خود گفت که متعجب است که کسانی که عامل پیش آمدن وضعیت موجود است حالا مدعی شده‌اند. 

این نماینده مجلس ادامه داد که بیش از دیگران در بطن جوانان بوده است و از ابتدای انقلاب با جوانان و نخبگان سر و کار داشته و درد جوانان نخبه را می‌داند. 
 
فرمانده پیشین بسیج دانشجویی در ادامه اعلام کرد که به جنگ حفظ حریم خصوصی خواهد رفت. زاکانی افزود: «کسی نباید وارد حریم خصوصی مردم شود و دولت او حریم عمومی را هم پاس خواهیم داشت.»
 
زاکانی در پایان با انتقاد از دولت روحانی گفت که ۲۶ جاسوس در این دولت دستگیر شده که به زعم او خودشان دولتی امنیتی بوده‌اند. 
 
زاکانی همچنین گفت: «ما با فیلترینگ مخالفیم اما به دنبال اینترنت امن و سالم برای همه مردم هستیم.»
 

رئیسی: ما گشت ارشاد خواهیم داشت ولی برای مدیران

 
آقای رئیسی گفت: در طول دوره انقلاب افرادی بوده‌اند که بیشترین بهره را از آزادی برده‌اند و بیشترین حرف‌های ساختار شکنانه را زده‌اند ولی گفته‌اند که آزادی نیست.
 
او افزود: حتی نامزد ریاست جمهوری بیشترین ناامیدی را در مردم ایجاد می‌کند ولی بعد می‌گوید که آزادی ندارد که صحبت کند.
 
آقای رئیسی یادآور شد: در دوره قبل انتخابات به من بیشترین اهانت‌ها شد ولی شکایت نکردم ولی آقایان حتی از جوانان دانشجو شکایت کردند، همین آقایان که مدافع آزادی هستند.
 
او تاکید کرد: در جمهور حق همه مردم باید تضمین شود.
 
آقای رئیسی خاطرنشان کرد: فضای مجازی بهترین فضا هست برای نظارت بر کار مسئولان. ما در دادگستری همین کار را کرده‌ایم و مردم دارند بر کار کارکنان نظام قضا نظارت می‌کنند و نظر می‌دهند.
 
او در پایان تاکید کرد که ما گشت ارشاد خواهیم داشت ولی برای مدیران.
 

مهرعلیزاده: اینهمه رد صلاحیت کرده‌اند که یک گزینه خاص رئيس جمهور شود، مردم نگذارند


محسن مهرعلیزاده گفت "مه و خورشید و فلک را بسیج کرده‌اند که یک نفر را رئیس جمهور کنند".
 
او در ادامه از مردم پرسید؟ اگر رای مردم اثر نداشت چرا اینهمه آدم را رد صلاحیت کردند؟ چرا همه کار کردند که یک نفر خاص را رئيس جمهوری کنند؟ 
 
او افزود: همه اینها به خاطر این است که از رای هوشمند مردم نگرانند.

محسن مهرعلیزاده در جمع‌بندی پایانی خود خطاب به مردم گفت که می‌داند خسته‌ هستند و از فساد و رانت و توهین و تحقیر دلسرد شده‌اند. 

او همچنین گفت حتما مردم می‌گویند که اینها هم مانند قبلی‌ها هستند و وعده‌هایی می‌دهند و می‌روند. 
 
مهرعلیزاده در ادامه گفت که مردم احتمالا می‌گویند چه فرقی می‌کند چه کسی رای بیاورد؟
 
 مهرعلیزاده خطاب به مردم اضافه کرد: «ندیدید که می‌گویند اقتصاددان‌ها را به خط میکنیم و کاندیداها را تهدید می‌کنند که ممنوع‌الخروج می‌کنیم.»
 
کنایه‌های مهرعلیزاده به ابراهیم رئيسی بود و در بخش‌های مختلفی از صحبت‌های پایانی خود به نکاتی که رئيس قوه قضائیه در اظهاراتش در مناظره نخست اشاره کرده بود. 
 
 مهرعلیزاده از مردم خواست با حضور در پای صندوق‌های رای نگذارند این برنامه اجرایی شود و این معادله را تغییر دهند. 
 

قاضی‌زاده هاشمی: سفره انقلاب را می‌تکانم

 
آقای قاضی‌زاده هاشمی گفت:۱۵۰۰ شرکت دولتی خانه خلوت جناح‌های سیاسی و حامیان گروه برنده انتخابات شده است. از همه متخصصان دعوت کرده‌ایم برای عضویت در هیات مدیره آنها مشارکت کنند که بر اساس نظر اساتید دانشگاه تعیین خواهند شد.
 
او تاکید کرد که فرصت طلبان باید از پای سفره انقلاب بلند شوند و این سفره باید تکانده شود.
 
او یادآورد شد که دولت سلام دولت جوانان است و دولت نسل نو، فراتر از نژاد و مذهب و گرایش سیاسی است.
 

جلیلی: کولبر ساده را به صادر‌کننده بزرگ تبدیل می‌کنم 


سعید جلیلی در بخش جمع‌بندی پایانی، خود مدعی شد که زمان در کشور به سرعت در حال از دست رفتن است. 

او ادامه داد که در ۸ سال گذشته در کشور توقف و کندی حکمفرما بوده و حالا باید از این روند رها شد. 
 
آقای جلیلی ادامه داد: «یک رویکرد این است که کشور را به زور با همین وضعیت اداره می‌کند؛ مثل تصوری که دوستان دارند و می‌گویند نمی‌شود. اما رویکرد دوم این است که می‌شود و می‌توانیم و باید کشور را جهش داد.»
 
او همچنین ادامه داد: «ما باید کشور را در چهار سال آینده جهش دهیم نه اینکه تنها اداره کنیم. من حاضرم برای این مسئله با هرکسی که می‌گوید نمی‌شود مناظره و بحث کنم و معتقدم این کاملا شدنی است و می‌شود.»
 
دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی در ادامه افزود: «من از روز اول گفتم نباید کشور را معطل FATF کرد. دوستان مسئله را درست متوجه نمی‌شوند.» 
 
این سیاستمدار ادامه داد: «یک کولبر می‌تواند به صادرکننده بزرگ تبدیل شود و باید برای این منظور برنامه‌ریزی کرد. همینطور که تاکنون شده است و مواردی از این دست دیده‌ایم و ما این‌کار را انجام می‌دهیم.»
 
آقای جلیلی در پایان گفت که مردم باید رئيس جمهوری را انتخاب کنند که به ظرفیت‌های کشور اشراف داشته باشد و بتواند کشور را جهش دهد. 
 

رضایی: از بالا تا پایین نظام را اصلاح می‌کنم

 
آقای رضایی گفت که دولت من دولت اقدام و تحول است. فارغ از شعار و مصمم به جراحی.
 
او افزود: اساس دولت من بر اصلاح از دورن قدرت متکی است. رابطه من با نظام با ثبات بوده است و به دلیل اعتماد موجود میان من و نظام، ادعا می‌کنم که اصلاحات اساسی از بالا به پایین انجام دهم.
 
آقای رضایی توضیح داد: اول دولت و تشکیلات عریض و طویل را سر و سامان می‌دهم.

دیوانسالاری و بوروکراسی و قوانین و مقرارات تو در تو باید اصلاح شود.
 
او گفت: نهادهای تحت نظارت رهبری نیز باید با مشورت ایشان و با هدف افزایش بهره‌وری آنها اصلاح شود.
 
او ضمن حمایت از ادامه اصلاحات در مجلس و قوه ‌قضائیه از ایده فعال کردن جلسات سران قوا و انحلال شورای انقلاب فرهنگی با مشورت رهبری سخن گفت.
آقای رضایی همچنین بر اصلاح احزاب و ساختار سیاسی کشور تاکید کرد.
 

مهرعلیزاده: بستن اینترنت ضرر بزرگی به تجار و اهالی صنعت وارد کرد


محسن مهرعلیزاده در این بخش از صحبت خود به لزوم توجه به هوشمندسازی در کشور اشاره کرد و از فیلترینگ در اینترنت انتقاد کرد. 

آقای مهرعلیزاده در ادامه صحبت‌هاش گفت: «هرچند وزیر جوان ما در حوزه زیرساخت‌ها خوب عمل کرده اما وضعیت فیلترینگ در کشور خوب نیست.»

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری همچنین افزود: «یک میلیون نفر در کشور معیشت و کارشان با اقتصاد مجازی است. اما بخش قابل توجهی از تجار و اهالی صنعت وقتی در شلوغی‌های سال‌های اخیر اینترنت بسته و تعطیل شد، زیان‌های زیادی به آنها وارد شد.»
 

قاضی‌زاده هاشمی: رئيس ستاد من یک «بانو» است که سه فرزند دارد


قاضی‌زاده در ابتدا گفت که افراد نباید برای جلب توجه هر حرفی بزنند. او در ادامه افزود که نامزدها نزدیک انتخابات که می‌شود درباره زنان و وضعیت کوله‌برها حرف می‌زنند اما مردم می‌دانند که پیشینیان در این خصوص چه گفته‌اند. 

او در ادامه افزود: «من وقتی دیدم افراد درباره تعداد زنان در کابینه خود حرف می‌زنند و هر لحظه هم عددش بالاتر می‌رود، خواستم بگویم من کل کابینه را به خانم‌ها می‌دهم که دیگر کسی نتواند عدد بالاتری بگوید.»
 
قاضی‌زاده هاشمی همچنین اعلام کرد که مدیر ستاد او یک «بانو» است که مادر سه فرزند است. 
 
نایب رئيس مجلس در ادامه اظهار داشت که حتی خود «بانوان» هم انتظار شایسته‌سالاری دارند و موضوع فقط مسئله زن و مرد نیست. 
 

جلیلی: حسینه کردن کاخ سفید لولوسازی موهوم است

 
آقای جلیلی گفت: عرصه روابط بین کشورها نقاط اشتراک و اختلاف دارد. این هنر دولت‌هاست که نقاط اشتراک را به تعامل و نقاط اختلاف را مدیریت کنند که بدل به تهدیدهای جدی نشود.
 
او افزود:اگر سیاست ما تعامل سازنده با جهان باشد نباید مثل دولت فعلی معطل چند کشور ماند و تمام کارها را یک روز معطل ترامپ کرد و یک روز معطل برجام و اف‌ای‌تی‌اف.
 
آقای جلیلی گفت: هنر باید این باشد که فرصت‌های تعامل در همسایگی، جهان اسلام و منطقه و سایر نقاط جهان را پیدا کنیم. دویست کشور جهان را باید بگذاریم روی میز و مجموع فرصت‌های موجود را بالفعل کنیم.
 
او تاکید کرد: این چیزهای موهوم و لولوهای الکی که می‌سازند همچون حسینه کردن کاخ سفید بی‌معنی است چون امروز خود آنها به زمین افتاده‌اند. 
 
آقای جلیلی یادآور شد که دولت بایدن می‌گوید ایران صحنه جدیدی برای بازی ایجاد کرده است.
 
او گفت: باید با خنثی کردن تحریم با ابزار اقتصادی دشمن را از تهدید پشیمان کنیم ولی دولت فعلی این کار را نمی‌کند. وگرنه از ۶۰ میلیارد دلار واردات پاکستان ما می‌توانیم در حد ۱۶ میلیارد دلار سهم داشته باشیم.
نظرات بینندگان