کد خبر: ۳۲۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷

اختلافات ستاد رییسی بالاگرفت دیگر اصولگرایان فعالتر شدند

کاندیدای جریان اصولگرا سخت مشغول انتخابات هستند. البته بیشتر تحرکات آنان درونی است و این دوره احتمالا بخشی به دلیل شرایط کرونایی و البته دلایل دیگر، تقریبا خبری از تبلیغات گسترده و عمومی نیست.
قلم‌نیوز: ۵ کاندیدای جریان اصولگرا سخت مشغول انتخابات هستند. البته بیشتر تحرکات آنان درونی است و این دوره احتمالا بخشی به دلیل شرایط کرونایی و البته دلایل دیگر، تقریبا خبری از تبلیغات گسترده و عمومی نیست.

حتی میزان تبلیغات این ۵ کاندیدای اصولگرا در فضای مجازی نیز برخلاف هفته گذشته به شکلی چشمگیر کاهش یافته است. البته این گزاره درباره سیدابراهیم رییسی، چندان صادق نیست. چون او گزینه اصلی اصولگرایان است و بیشتر از دیگران فعالیت می‌کند. اما تشکیلات انتخاباتی‌اش چندان رونق ندارند و شبیه به انتخابات ۹۶، اگر هم دست به فعالیتی می‌زند، اغلب به ضدتبلیغ تبدیل می‌شود.

اختلاف در ستاد کاندیدای اصلی

اصولگرایان البته عمده تمرکز تبلیغات‌شان را بر رییسی متمرکز کرده‌اند، اما آن‌طور که برخی منابع خبری گزارش دادند ۱۰ روز پس از انتخاب علی نیکزاد به عنوان رییس ستاد انتخاباتی رییسی، زمزمه‌های اختلاف در این ستاد انتخاباتی به گوش می‌رسد. پایگاه خبری-تحلیلی دیده‌بان ایران، در گزارشی علت اصلی اختلاف میان نیکزاد و رییسی را سهم‌خواهی از دولت سیزدهم خوانده و آورده که تا اینجا رییسی مقابل این درخواست‌ها مقاومت کرده و کلیه امور مربوط به ستاد مرکزی‌اش را به «سیدصولت مرتضوی» شهردار پیشین مشهد واگذار کرده است.

گفته می‌شود یکی از دلایلی که نیکزاد، برخلاف قاضی‌زاده هاشمی در انتخابات روز چهارشنبه هیات رییسه دومین سال مجلس یازدهم شرکت کرد و توانست به عنوان نایب‌رییس نخست پیروز این انتخابات باشد، همین اختلاف‌ها بوده است. با این حال از آنجا که اصولگرایان، رقیب چندان جدی پیش‌روی خود نمی‌بینند به رقابت‌های درونی متمرکز شده‌اند. اختلافات در ستاد رییسی، اما فقط به موضوع نیکزاد محدود نیست و انتصابات جدیدی هم در ستاد او شکل گرفته است.

دیروز منابع خبری گزارش دادند که درپی این اختلاف روز جمعه سردار افشار -یکی از چند کاندیدای دارای پیشینه نظامی که پیش از این به نفع رییسی از انتخابات کنار کشیده بود- به عنوان مسوول هماهنگی ستاد‌های مردمی رییسی انتخاب شده است. برخی منابع گزارش داده‌اند که پس از انتشار خبر اختلاف در ستاد کاندیدای اصلی جناح راست، یکی از نزدیکان رییسی طی مشاجره‌ای با نیکزاد از او به دلیل صدور «احکام مسوولان ستاد رییسی در شهرستان‌ها» انتقاد کرده است و دیده‌بان ایران معتقد است ورود سردار افشار به ستاد رییسی ناشی ازاختلاف رییسی و نیکزاد است.

منتقد دوگانه‌سازی و سیاست‌مرد در سایه

همزمان درحالی که قاضی‌زاده هاشمی نیز از هیات رییسه مجلس کناره‌گیری کرده، برخی این اقدام او را مقدمه ورودش به پاستور سیزدهم می‌دانند. البته مسلما نه به عنوان رییس‌جمهوری، بلکه به عنوان همکار دولت جدید و همراه سیدابراهیم رییسی که رییس‌جمهوری احتمالی است.

او دیروز در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی‌اش راهبرد تبلیغاتی‌اش را در ضدیت با دولت مستقر قرار داد و گفت: «دوگانه عزت و معیشت درست کرده‌اند و به بهانه معیشت، عزت مردم را فروخته‌اند.» راهبردی که البته میان اصولگرایان مشترک است. هر چند دیروز سعید جلیلی گفت: «تفاوت اصلی ما با سایر نامزد‌ها در تشکیل دولت سایه بوده و کار دولت را به موازات دولت تمرین کردیم.» اشاره جلیلی به جلساتی است که او در چارچوبی با عنوان «دولت در سایه» طی چند سال اخیر برگزار کرده است.

۲ فرمان رضایی به زنان ایرانی

محسن رضایی نیز همچنان به تبلیغات و وعده‌های انتخاباتی خود مشغول است. او اخیرا گفته که «حداقل ۲ نفر از اعضای هیات دولت من از بانوان خواهند بود.» رضایی با بیان اینکه بار معیشت خانه را کاهش داده و رفاه بیشتری داشته باشند، گفته است: «دو وظیفه را برعهده زنان خواهیم گذاشت؛ یکی تربیت فرزند است که مهم‌ترین سرمایه آینده ایران هستند و دیگری مساله بهداشت و سلامت است تا خانواده‌هایی با بنیاد سلامت و بهداشت داشته باشیم که در اثر یک ویروس عالمگیر کرونا این‌طور نباشد که همه دست و پای خود را گم کنند و موضوعی که می‌توان در خانه آن را حل کرد، بخش‌های مختلف کشور را درگیر کند.»

نسخه طبیبی که می‌خواست رقیب باشد!

علیرضا زاکانی هم به عنوان دیگر نامزد اصولگرایان مانند آن ۴ کاندیدای اصولگرای دیگر شروع به برگزاری نشست خبری با خبرنگاران کرده است. معمولا در دوره‌های گذشته بیشتر تمرکز کاندیدا‌ها در صحبت با مردم بود ولی در این دوره نامزد‌ها بیشتر تلاش می‌کنند که با خبرنگاران و اصحاب رسانه ارتباط بگیرند. حالا زاکانی درحالی سعی در آن دارد که خود را فردی متخصص و «پزشکی حاذق» نمایش دهد که چه بخواهد چه نه، آن کسی که در میان این ۷ نفر و حتی ۵ اصولگرای حاضر در صحنه، بیشتر درخور آن است که به عنوان پزشک شناخته شود، قاضی‌زاده هاشمی است که ازقضا پیش از این، بسیار با زاکانی مقایسه شده و هر دو از جانب ناظران به عنوان گزینه‌های پوششی رییسی مورد اشاره قرار گرفته‌اند. زاکانی که البته کم‌کم سعی کرده خود را فراتر از یک گزینه پوششی و رقیبی جدی جلوه دهد، دیروز در نشست خبری خود گفته است: «امروز کشور ما دچار سرطان است و بنده به عنوان یک پزشک حاذق آمده‌ام تشخیص دهم و با ارایه طریق آن را درمان کنم. هر کسی شعار دهد دولت نمی‌تواند، فهمی از مسائل ندارد؛ دولت می‌تواند. من به عنوان کسی که ۱۳ سال در قوه مقننه بوده‌ام، می‌گویم با ایجاد یک شبکه از ارتباطات می‌توانیم کار‌ها را پیش ببریم.»

منبع: اعتماد
نظرات بینندگان