کد خبر: ۳۲۲۵۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۹
در گفتگو قلم‌نیوز با کارشناسان بررسی شد:

نوع جدیدی از اقتصاد در راه است؟/ راه رفتن روی بند رمز ارزها

یک کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال می‌گوید: کلیت بازار رمزارز قابل اعتماد است چراکه امکان ندارد کسی عمدا بتواند در معاملات دست ببرد و نوسانی ایجاد کند.
قلم‌نیوز:کیمیا نجفی- بیت‌کوین سال ۲۰۲۱ را انفجاری آغاز کرد و با پشت‌سر گذاشتن مرزهای مقاومتی نظرها را به خود جلب کرد و حالا شاهد تمایل بالای جامعه برای فعالیت در این حوزه هستیم. حسین اسلامی، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در گفت‌وگویی میزان فعالیت ایرانیان در زمینه ارزهای دیجیتال را بررسی می‌کند و می‌گوید: «بنا به آمار‌های غیررسمی نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در کشور در خریدوفروش ارز‌های دیجیتال شرکت دارند و باید در شرایط فعلی، کمک‌هایی به بانک مرکزی و توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی برای سرمایه‌گذاری ایمن مردم را فراهم کنند.

به گزارش قلم‌نیوز برخی سودجویان با سوءاستفاده از ناآگاهی مردم با مقایسه ارز دیجیتال خود با بیت‌کوین به دنبال فروش ارزهای‌شان با قیمت‌های نجومی هستند، این در حالی است برای ورود به این بازار مانند سایر تجارت‌های دیگر، نیاز به آگاهی درباره آن فضاست. باید با اطلاعات صحیح و افزایش سطح آگاهی مردم نسبت به بازار ارز‌های دیجیتال، شرایط را برای قبول ریسک (خطر) سرمایه‌گذاری بر عهده متعاملان (طرفین معامله) فراهم کرد.»

البته بر اساس گزارشی از مهر، نتایج تحقیقی که در نشست اتاق بازرگانی تهران ارائه شد، نشان می‌دهد که ۱۲ میلیون ایرانی وارد بازار رمز ارزها شده‌اند و معاملات روزانه در این بازار ۵ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان است که 1.5 تا سه برابر حجم معاملات بورس در ماه‌های اخیر محسوب می‌شود.

اگر از ریسک بازار مطلع باشیم خطری ما را تهدید نمی‌کند

12 میلیون نفر بدون‌شک رقم بزرگی بوده و این در حالی است که ما با یک بازار ناشناخته، پرریسک و دانش کم افراد روبه‌رو هستیم و همین مسئله این پرسش را مطرح می‌کند که آیا خطر مالباختگی عظیم برای علاقه‌مندان به فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها وجود دارد یا خیر؟ 

محمد میرزایی، کارشناس حوزه رمزارزها در پاسخ به این پرسش به «قلم‌نیوز» می‌گوید: اگر افراد از ریسک‌های بازار مطلع باشند و اقدامات درستی برا مهار ریسک‌ها داشته باشند می‌توانیم بگوییم حوزه رمزارزها جزو یکی از امن‌ترین بازارهای مالی خواهد بود. ولی اگر افراد ریسک‌ها را نشناسند و اقداماتی انجام دهند که در معرض ریسک‌ها قرار بگیرند بدون‌شک این حوزه هم همانند هر کسب‌وکار دیگری که عدم‌آشنایی ریسک آن را افزیش می‌دهد، سرمایه افراد را از بین خواهد برد.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از گفت‌وگو با اشاره به راهکاری برای ایمن شدن دارایی افراد ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی که می‌تواند باعث حفظ سرمایه افراد در حوزه ارزهای دیجیتال شود این است که افراد بدانند صرافی‌ها که در آن معامله رمزارز را انجام می‌دهند محل نگه‌داری دارایی نیست. سرمایه‌گذاران باید کیف پولی داشته باشند و ارز را به آن کیف پول شخصی منتقل کنند و دارایی خود را در آن نگه‌داری کنند. در این شرایط هیچ‌کسی به دارایی‌ها دسترسی ندارد و فقط دارنده ارز می‌تواند به ارزها دسترسی داشته باشد و در این شرایط هیچ خطری دارایی‌ها را تهدید نمی‌کند. این یک موردی است که می‌توان به لحاظ شخصی به آن پرداخت و میزان ریسک و خطر را کاهش داد.

هیچکس نمی‌تواند عمدا نوسانی به بازار مخابره کند

این کارشناس بازار رمزارزها در ادامه به قابل اعتماد بودن حوزه ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: مسئله قابل بحث دیگر این است که آیا کلیت بازار رمزارزها قابل اعتماد است یا خیر؟ من معتقدم کلیت بازار رمزارز قابل اعتماد است چراکه امکان ندارد کسی عمدا بتواند در معاملات دست ببرد و نوسانی ایجاد کند. این عدم‌توانایی به دلیل ماهیت خود بازار رمزارزها است. پس اگر نوساناتی وجود دارد سلامت یک بازار مالی را نشان می‌دهد و این مسئله نباید سرمایه‌گذاران را نگران کند.

نوع جدیدی از اقتصاد در راه است

میرزایی در ادامه گفت‌وگو به ضرورت از بین بردن ناشناختگی بازار ارزهای دیجیتال تاکید می‌کند و می‌افزاید: کارشناسان مربوطه و رسانه‌ها باید این ناشناختگی بازار رمزارزها را با دادن اطلاعات دقیق و درست از بین ببرند. رمزارزها و حوزه‌های مالی با چنین ماهیتی نقش پیش‌زمینه برای به وجود آمدن نوع جدیدی از اقتصاد را در سطح دنیا ایفا می‌کنند و این نوع جدیدی از اقتصاد بر پایه‌ای بلاکچین خواهد بود و هم‌جنس زندگی است که افراد به سمت آن کوچ می‌کنند. البته در ایران با سرعت کمتر و برخی کشورها با سرعت بیشتری از زندگی مادی به زندگی دیجیتال کوچ می‌کنند و این نوع جدیدی از زندگی، اقتصادی هم‌جنس با خودش را می‌طلبد.

این کارشناس اقتصادی اظهار می‌کند: بنابراین هنگامی که اسم رمزارزها به میان می‌آید ما از یک نوع اقتصاد جدید صحبت می‌کنیم نه صرفا یک بازار مالی. متاسفانه بسیاری بازار رمزارزها را در شکل یک بازار مالی می‌سنجند و آن را در کنار بورس و فارکس قرار می‌دهند.
وی به ضرورت پرداخت درست به بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند و در این خصوص می‌گوید: درست است که کاربری رمزارزها کاربری یک بازار مالی است ولی این حوزه می‌تواند تغییرات بسیار جدی در اقتصاد به وجود بیاورد و اگر کشورها به این تغییرات بپردازند قطعا در آینده جایگاه ویژه‌ای خواهند داشت و اگر هم به این مسئله پرداخته نشود کشورها در آینده جایگاه مورد نظر را از دست می‌دهند و اقتصادشان درگیر خواهد شد.

نمی‌توان منکر تبعات منفی سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال شد

اما وحید شقاقی‌شهری، استاد دانشگاه و کارشناس اقتصادی با نظری متفاوت با محمد میرزایی در خصوص حوزه رمزارزها به «قلم‌نیوز» می‌گوید: ما شاهد هستیم که روزانه  2 تا 3 هزار میلیارد تومان در حوزه رمزارزها معامله می‌شود و این مسئله می‌تواند تبعاتی را برای اقتصاد و کشور به همراه داشته باشد. این تمایل برای فعالیت در بخش ارزهای دیجیتال می‌تواند سرمایه‌ افراد را به خطر بی‌اندازد و موجب خروج سرمایه از کشور شود بنابراین نمی‌توان منکر تبعات منفی این تمایل برای اقتصاد کشور شد.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: سودآوری بالا موجب می‌شود که سرمایه افراد به سمت برخی بخش‌ها برود. از آنجایی که نقدینگی در کشور ما همیشه آزاد بوده و جذب تولید نشده است هربار به سمت بازاری می‌رود که در زمان کم سودآوری بالایی داشته باشد. ما شاهد بودیم زمانی این سرمایه‌های سرگردان به سمت ارز و یا طلا رفت و پس از آن بورس محل جذب نقدینگی‌ها شد و حالا هم بخش ارزهای دیجیتال مورد توجه قرار گرفته است.

شقاقی‌شهری اظهار می‌کند: بازار رمزارزها هم برای سرمایه‌گذاران ریسک بالایی دارد و هم می‌تواند اقتصاد را با خطر روبه‌رو کند. در شرایط فعلی بانک مرکزی بسیاری از کشورها با رمزارزها مخالف هستند و معتقدند که این دارایی‌ها قابل کنترل نبوده و می‌تواند برای اقتصاد مخرب باشد و می‌بینیم که در دیگر کشورها قانون‌ها جدی برای مدیریت این مسئله وضع شده است. این در حالی است که حوزه رمزارزها در کشور ما رها شده و این رها شدگی بسیار خطرناک خواهد بود. ما هنوز بسترهای لازم برای اینگونه فعالیت‌ها را نداریم و همین مسئله می‌تواند موجب کلاه‌برداری‌های بسیاری باشد.

تکرار یک فاجعه دیگر؟!

این استاد دانشگاه در پایان به شباهت بازار سرمایه و ارزهای دیجیتال اشاره می‌کند و می‌گوید: من گمان می‌کنم در آینده قیمت رمزارزها روند نزولی را شاهد خواهد بود و این مسئله همان اتفاقی که بازار سرمایه برای اموال مردم رقم زد را به مراتب بیشتر برای سرمایه‌های خردوکلان رقم خواهد زد. این در حالی است که هیچ نهاد و قانونی هم برای حمایت از مالباختگان در حوزه ارزهای دیجیتال وجود ندارد. بنابراین اگر ریسک بالای بازار ارزهای دیجیتال پذیرفته شود توده مردم مالباخته خواهند شد.
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان