کد خبر: ۳۱۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۴

روزنامه نگار مخالف در تركیه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت

یكی از دو روزنامه نگار تركیه ای كه به اتهام افشای پرونده مربوط به ارسال سلاح توسط كامیون های سازمان اطلاعات تركیه (میت) به معارضان سوری در سال 2013 میلادی، محاكمه می شوند، روز جمعه در جلوی دادسرای استانبول مورد حمله مسلحانه قرار گرفت.
روزنامه نگار مخالف در تركیه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت

در این حمله جان دوندار رئیس هیات تحریریه روزنامه مخالف جمهوریت آسیبی ندید ولی خبرنگار شبكه خبر ان.تی.وی كه برای تهیه گزارش از آخرین جلسه محاكمه دو روزنامه نگار متهم به جاسوسی در محل حضور داشت، زخمی شده است.
این حادثه در حالی اتفاق افتاد كه پلیس استانبول تدابیر شدید امنیتی در دادسرای استانبول اتخاذ كرده بود.
شبكه خبر تلویزیون دولتی تركیه نیز به طور زنده از محل حادثه گزارش داد، پلیس های لباس شخصی كه در محل حادثه حضور داشتند، بلافاصله مهاجم مسلح را دستگیر كردند.
خبرنگار تی.آر.تی گفت: مهاجم به طور مستقیم پاهای جان دوندار را هدف گرفته بود كه خوشختانه نتوانست او را زخمی كند.
خبرنگار ان.تی.وی نیز كه در این حادثه زخمی شده است، گفت: مهاجم خطاب به جان دوندار فریاد می زد خائن وطن.
جان دوندار و اردم گل نماینده روزنامه جمهوریت در آنكارا اوایل اسفند ماه سال گذشته بعداز سه ماه زندانی شدن، به طور مشروط آزاد شده ولی محاكمه آنها ادامه داشت كه امروز آخرین جلسه محاكمه آنها برگزار می شود.
این دو روزنامه نگار به حكم دادگاه قانون اساسی تركیه اوایل اسفند ماه گذشته كه گفته بود ادامه بازداشت روزنامه نگاران مغایر با حقوق شهروندی است ، از زندان آزاد شده بودند كه با واكنش تند رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه نیز رو به رو شده بود.
زندانی شدن جان دوندار و اردم گل دو روزنامه نگار فعال در روزنامه مخالف جمهوریت با واكنش های گسترده بین المللی روبه رو شده بود.
به دنبال افشای خبر ارسال سلاح و مهمات به معارضان سوری در كامیونهای متعلق به سازمان اطلاعات تركیه در روزنامه جمهوریت، دولت آنكارا كمك های تسلیحاتی به معارضان سوری را رد و علیه جان دوندار رئیس هیات تحریریه این روزنامه نزد مراجع قضایی تركیه اعلام جرم كرده بود. 
وكلای دولت مدعی شده بودند، آنچه روزنامه جمهوریت تصویر آن را به چاپ رسانده گویای واقعیت نیست و تصاویر را دست اندركاران جماعت گولن در اختیار روزنامه جمهوریت گذاشته اند. 
آنها تاكید كرده بودند كه محموله كمك های انسانی بوده است.
اما با گذشت زمان و افشای كمك های گسترده تركیه به معارضان سوری مقامات بلند پایه این كشور بر خلاف اظهارات قبلی خود به صراحت، از ادامه كمكها به معارضان اعتراف كردند.
روزنامه جمهوریت در 29 مه سال گذشته میلادی تصاویری را از محموله كامیون های سازمان اطلاعات تركیه را منتشر كرد كه نشان می داد در زیر جعبه های دارو و مواد غذایی سلاح های سنگین و انواع مهمات جا سازی شده است. 
از زمان انتشار این تصاویر جان دوندار رئیس هیات تحریریه و اردم گل نماینده جمهوریت در آنكارا مورد هدف محافل دولتی در آنكارا بودند.
كامیون های سازمان اطلاعات تركیه در 19 ژانویه سال گذشته در پی خبری كه بعدها اعلام شد دسیسه جماعت گولن مخالف دولت آنكارا بوده، در مسیر سوریه در داخل خاك تركیه در آدانا توسط ژاندارمری و به حكم دادستانی متوقف شده و مورد بازرسی قرار می گیرند. 
این اقدام با واكنش بسیار تند آنكارا روبه رو شد و كسانی كه در این عملیات دست داشتند اعم از نیروی ژاندارمری و دادستانی محاكمه و زندانی شدند.

روزنامه نگار مخالف در تركیه مورد حمله مسلحانه قرار گرفت
نظرات بینندگان