کد خبر: ۳۰۹۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳
جزئیات معاملات بورس امروز ۲۴ فروردین ۱۴۰۰

رنگ سبز برای نمادهای شاخص‌ساز بورس

شاخص بورس بعد از دو هفته ریزش پیاپی، کار خود را با روند صعودی آغاز کرده است. صبح امروز و در ۳۰ دقیقه ابتدایی معاملات، شاخص کل بورس تهران بیش از ۱۲ هزار واحد جهش پیدا کرده و به محدوده یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحد رسیده است.
 قلم‌نیوز: تا اینجای کار نماد‌های فولاد، شستا، فملی، تاپیکو، شپنا، نوری و فارس به ترتیب بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل گذاشته‌اند. تا حدود می‌توان گفت امروز تنها نماد‌های شاخص‌ساز سبزپوش هستند و شرکت‌های کوچک همچنان به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. شاید به همین خاطر با وجود رشد ۱.۰۱ درصدی شاخص کل، شاخص هم‌وزن تنها ۱۰ صدم درصد رشد کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد آمار معاملات در ۳۰ دقیقه ابتدایی بازار امروز نسبت به مدت مشابه روز گذشته افزایش ۴۰ درصدی دارد.

رنگ سبز برای نمادهای شاخص‌ساز

به گزارش فرارو، در ساعات ابتدایی معاملات امروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰، در بین ۲۷۱ نماد بورسی معامله شده، ۷۴ نماد تغییر رویه داده و روند صعودی در پیش گرفته‌اند. با وجود رشد چشمگیر شاخص کل در ابتدای معاملات، همچنان ۱۹۷ نماد با رنگ قرمز به تابلو معاملات بورس آمده‌اند. از آن سو در بازار فرابورس، در بین ۱۷۱ نماد معامله شده شاهد کاهش قیمت سهام در ۱۲۹ نماد هستیم و ۴۲ نماد به روند صعودی برگشته‌اند. با این حساب می‌توان گفت رشد شاخص کل تنها به نمایندگی از چند نماد شاخص‌ساز بوده و اکثریت بازار همچنان در اختیار نماد‌های قرمزرنگ است.

نمادهای بزرگ در نقشه بازار به رنگ سبز درآمده‌اند و گوشه سمت راست، همچنان غرق در صف فروش است و با رنگ قرمز به روند نزولی خود ادامه می‌دهند. امروز تا اینجای کار بیشترین آمار معاملات مربوط به صندوق‌های سرمایه‌گذاری است.

آنهایی که عموما با سه درصد افزایش قیمت نسبت به روز گذشته معامله می‌شوند و چندتایی از آنها به ارزش NAV خود نزدیک شده‌اند. در گروه خودرو و ساخت قطعات خساپا همچنان درگیر صف فروش است و نتوانسته از کف منفی دو درصدی قیمت جدا شود. خودرو اما به روند صعودی برگشته و خزامیا شاهد تشکیل صف خرید است. نمادهای بزرگ گروه فلزات اساسی امروز عموما سبزرنگ هستند و از جمله آنها می‌توان به هرمز، فولاد، فملی، کاوه، فنورد، فخوز، فسپا و فباهنر اشاره کرد.

محصولات شیمیایی هم امروز روند صعودی در پیش گرفته‌اند و تاپیکو، نوری و آریا در آستانه تشکیل صف خرید هستند. فرآروده‌های نفتی موفق به جمع‌آوری صف فروش شده‌اند. شبندر و شبریز نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شوند، شتران یک درصد و شپنا دو درصد رشد کرده است. بانک‌ها به جز ونوین و وبملت که بین دو تا سه درصد افزایش قیمت دارند، همچنان با رنگ قرمز به تابلو معاملات بورس آمده‌اند.

در گروه استخراج کانه‌های فلزی، چند نماد پرمعامله از جمله تاصیکو، کاما و کروی صف فروش دارند اما اپال، ومعادل، کچاد و کگهر سبزپوش شده‌اند. شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با صف خرید شش درصدی شستا از دیگر گروه‌های سبز بازار امروز هستند. برکت هم امروز با معاملات بالا شاهد تشکیل صف خرید است، اما دیگر نمادهای دارویی همچنان در مدار نزولی حرکت می‌کنند. گروه‌های دیگر که عموما نمادهای کوچک بازار را تشکیل می‌دهند، عموما قرمزرنگ هستند و با کاهش قیمت سهام روبرو شده‌اند.

 دو سوم بازار در صف فروش

با وجود جهش شاخص بورس و افزایش قیمت سهام در نماد‌های شاخص‌ساز، شرکت‌های کوچک راه خودشان را می‌روند و امروز هم شاهد تشکیل صف فروش برای ۴۱۲ نماد یعنی ۶۳ درصد بازار سرمایه هستیم.

ارزش کل صف‌های فروش نسبت به روز‌های قبل حدود ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته و به چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. در آن سوی بازار تنها ۲۷ نماد یعنی چهار درصد بازار صف خرید به ارزش مجموع ۲۷۰ میلیارد تومان دارند. 

منبع: فرارو

نظرات بینندگان