کد خبر: ۳۰۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۱
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰

نقشه سراسر قرمزرنگ بورس با وجود خبر‌های مثبت برجامی

خبر‌های مثبت برجامی هم نتوانست یک شروع سبزرنگ برای معاملات بورس رقم بزند و امروز هم شاهد روند نزولی شاخص کل و تشکیل صف‌های فروش در ساعات ابتدایی معاملات هستیم.
قلم‌نیوز:طوری که تنها در ۳۰ دقیقه، شاخص کل بورس تهران ریزش پنج هزار و ۶۰۰ واحدی را پشت سر گذاشته و به محدوده یک میلیون و ۲۸۸ هزار واحد رسیده است. تا اینجای کار شاخص کل ۴۳ صدم درصد و شاخص هم‌وزن ۱۳ صدم درصد عقب‌نشینی کرده‌اند.

البته نه به این معنا که نماد‌های کوچک روند صعودی داشته باشند، بلکه این اختلاف به خاطر حجم معاملات ناچیز در نماد‌های کوچک است که مانع از تغییر قیمت پایانی به دلیل قانون حجم مبنا می‌شود. در ساعات ابتدایی معاملات امروز بیش از ۹۰ درصد نماد‌های روند نزولی دارند، اما در بینشان شستا، فملی، شپنا، فولاد، شتران، تاپیکو و فارس به ترتیب بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل گذاشته‌اند.

در ساعات ابتدایی معاملات امروز شنبه ۱۴ فروردین بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بازار سرمایه قرمزپوش شده و با روند نزولی کار خود را در دومین هفته کاری سال ۱۴۰۰ آغاز کرده‌اند. طوری که از مجموع ۲۸۸ نماد معامله شده در بورس، شاهد کاهش قیمت سهام در ۲۶۵ نماد و افزایش آن تنها در ۲۳ نماد هستیم. همچنین در بازار فرابورس از مجموع ۱۹۰ نماد معامله شده حدود ۱۴۹ نماد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند و ۴۱ نماد با رنگ سبز روی تابلو بورس ظاهر شده‌اند.

 از زمان اجرای دامنه نوسان غیرمتقارن بعید به نظر می‌رسد نقشه‌ای به قرمزی نقشه بازار امروز را تجربه کرده باشیم. امروز حتی یک گروه سبزرنگ هم در بازار پیدا نمی‌شود و همگی به طور هماهنگ روند نزولی در پیش گرفته‌اند. انگار که سهامدارانشان زیاد برای خبرهای سیاسی تره خرد نمی‌کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به دامنه نوسان بازتری که دارند شرایط سخت‌تری را نسبت به دیگر نمادها تجربه می‌کنند.

پالایش و دارا یکم هر کدام سه درصد ارزش خود را از دست داده‌اند و دیگر صندوق‌های سهامی هم عموما بالای یک درصد کاهش قیمت را تجربه می‌کنند.

دارویی‌ها امروز سراسر قرمزرنگ هستند. برکت در دقایق ابتدایی روند صعودی داشت اما در ادامه این نماد پرمعامله هم به جمع قرمزپوش‌ها پیوست. در گروه محصولات شیمیایی تنها شلعاب و شصدف رنگ سبز دارند و برای نمادهای شاخص‌ساز گروه از جمله تاپیکو، شپدیس، شگویا، آریا، پترول، نوری، فارس، شیران، شفن و شلرد صف فروش تشکیل شده. فلزات اساسی هم شرایط مشابهی دارند و فباهنر تنها نمادی است که از ریزش بازار در امان مانده.

فملی، کاوه، فخوز، فرزین، فرآور، ذوب، فولاد، فنورد، فوکا، فجر، فایرا، فاسمین، فولاژ و ... همگی صف فروش دارند. فرآورده‌های نفتی هم امروز یکدست صف فروش هستند و دو درصد ارزش خود را از دست داده‌اند. دیگر گروه‌های صنعت شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند و اگر صرفا به نمادهای سبز اشاره کنیم، زودتر می‌توان فهرست آنها را کامل کرد.

از جمله این نمادهایی که از ریزش بازار فرار کرده‌اند می‌توان به فاراک، وایرا، پلوله، خودکفا، غپاک، ثنور، رانفور، وارس، ولانا، خبازرس، ولساپا و مادیرا اشاره کرد.

منبع: فرارو

خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان