کد خبر: ۳۰۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز سه‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۰

رنگ قرمز روی تابلو بورس ماندگار شد

در ساعات ابتدایی معاملات امروز سه‌شنبه ۱۰ فروردین‌ماه از بین ۳۰۱ نماد معامله شده در بورس، ۲۲۷ نماد روند نزولی به خود گرفته و تنها ۷۴ نماد با رنگ سبز به تابلو بورس آمده‌اند.

قلم‌نیوز:در ساعات ابتدایی معاملات امروز سه‌شنبه ۱۰ فروردین‌ماه از بین ۳۰۱ نماد معامله شده در بورس، ۲۲۷ نماد روند نزولی به خود گرفته و تنها ۷۴ نماد با رنگ سبز به تابلو بورس آمده‌اند. همچنین در بازار فرابورس از بین ۱۹۷ نماد معامله شده در ساعات اولیه، شاهد کاهش قیمت سهام در ۱۳۶ نماد هستیم و ۶۱ نماد با روند نزولی به استقبال سهامدارانشان آمده‌اند.

حجم صف‌های فروش به اندازه روز کاری گذشته بورس زیاد نیست، اما اینطور که پیداست، اغلب نماد‌ها روند نزولی دارند و نقشه بازار را به رنگ قرمز درآورده‌اند. بیشترین آماد معاملات مربوط به شرکت‌های پالایشگاهی است که در بینشان شپنا دچار صف فروش شده، شتران نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شود و شبندر و شبریز بیش از یک درصد ارزش سهام خود را از دست داده‌اند.

در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله، پالایش و دارا یکم با نوسان کم ظاهر شده، اما به هر صورت در مدار نزولی حرکت می‌کنند. دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز شرایط مشابهی دارند و به رنگ قرمز تیره درآمده‌اند. در گروه خودرو و ساخت قطعات، خساپا ۱.۶ درصد کاهش قیمت پیدا کرده، خگستر دچار صف فروش شده و خپارس نزدیک به قیمت روز گذشته معامله می‌شود.

در این گروه خرینگ تنها نمادی است که صف خرید دارد. گروه فلزات اساسی شرایط بهتری نسبت به روز کاری قبل دارد. هرچند فملی بیش از یک درصد کاهش قیمت پیدا کرده، اما فایرا، فولاد، فسپا، فخوز، فوکی و چند نماد دیگر با رنگ سبز به نقشه بازار آمده‌اند. محصولات شیمیایی هم شرایط مشابهی را تجربه می‌کنند و با وجود کاهش قیمت زاگرس، بوعلی، پترول، فارس و ...، شاهد افزایش قیمت سهام شگویا، شپترو، کلر، شجم، شپارس، شاروم و جم هستیم. هلدینگ‌ها، بزرگان گروه غذایی، ماشین آلات برقی، استخراج کانه‌های فلزی، هتل و رستوران و کاشی و سرامیک از جمله گروه‌های سبزرنگ هستند و در آن سو نماد‌های بانکی، دارویی، سرمایه‌گذاری‌ها، سیمانی‌ها، رایانه، حمل و نقل، بیمه، نهاد‌های مالی، محصولات کاغذی و مخابرات گروه‌های قرمزرنگ بازار هستند.

 صف فروش دست از سر نصف نماد‌ها بر نمی‌دارد

با وجود بهبود نسبی روند معاملات بعد از گذشت چند دقیقه از آغاز ساعت کاری بورس، همچنان شاهد تشکیل صف فروش برای نیمی از نماد‌های بازار سرمایه هستیم که تا ساعات پایانی محکم سر جایشان ایستاده‌اند. ارزش کل صف‌های فروش در ساعات پایانی معاملات امروز به حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. در آن سو حدود ۵۰ نماد یعنی هشت درصد بازار صف خرید دارند و ارزش این صف‌ها سر جمع حدود ۳۱۶ میلیارد تومان است.

 برکت؛ سنگین‌ترین صف فروش بازار

امروز حدود شش هزار سهامدار گروه دارویی برکت، ۳۵ میلیون سهام خود را به ارزش ۱۱۴ میلیارد تومان به فروش گذاشته و تا ساعات پایانی معاملات خریداری برای آن پیدا نشده است. موردی که باعث شده برکت عنوان سنگین‌ترین صف فروش بازار امروز را از آن خود کند. کاذر با صف فروش ۶۵ میلیاردی در رتبه دوم ایستاده و سنیر با صف فروش ۵۹ میلیاردی در مقام سوم قرار دارد. غصینو، سدور، خزر، تاصیکو، کلوند، کویر، ثنوسا، گدنا، غدام، کمرجان، خساپا، سبهان، خودرو، خنصیر و وامید از دیگر نماد‌های دارای صف فروش سنگین در بازار امروز هستند.

 ثرود؛ سنگین‌ترین صف خرید بازار

نماد شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود در صدر فهرست نه‌چندان طولانی سنگین‌ترین صف‌های خرید ایستاده است. ارزش صف خرید ثرود در ساعات پایانی معاملات حدود ۱۸ میلیارد تومان است که در مقایسه صف‌های فروش چندان قابل توجه نیست. شاروم با صف خرید ۱۷ میلیاردی در رتبه دوم و رافزا با صف خرید ۱۶ میلیاردی در رتبه سوم قرار دارند. وپست، شگویا، خرینگ، دلقما، بکام، نطرین و کماسه از دیگر نماد‌های دارای صف خرید در بازار  نسبتا قرمزرنگ امروز هستند.

نظرات بینندگان