کد خبر: ۲۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹

سه سد در خراسان رضوی سرریز شد

مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی از سر ریز شدن سه سد در این استان به دنبال بارندگی های بهاری خبر داد.
سه سد در خراسان رضوی سرریز شد

محمدحسین جعفری روز دوشنبه گفت: این سه سد با نام های 'چهچه'، 'سر رود' (قره تیكان) و 'زاوین' در شهرستان كلات خراسان رضوی واقع شده اند. 
وی حجم آب ذخیره شده در هر یك از سدهای چهچه و قره تیكان را 12 میلیون مترمكعب و حجم آب سد زاوین را 2 میلیون و 700 هزار مترمكعب اعلام كرد.
وی اظهار كرد: علاوه بر این سدها، چند سد كوچك با حجم آبدهی كم نیز در برخی مناطق خراسان رضوی سرریز شد.
جعفری با بیان اینكه هم اكنون حدود 35 درصد ظرفیت سدهای خراسان رضوی آب دارد گفت: به دنبال بارندگی های اخیر، ورودی آب به سدهای خراسان رضوی بهبود یافته اما همچنان 65 درصد ظرفیت سدهای استان خالی است. 
وی افزود: از ابتدای سال آبی جاری تاكنون (از اول مهر94) 534 میلیون متر مكعب آب به سدهای خراسان رضوی وارد شده است. 
وی با اشاره به كاهش یك درصدی حجم ذخیره آب سدهای خراسان رضوی نسبت به سال گذشته اظهار كرد: میانگین حجم ذخیره آب سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته 36 درصد بود.
مدیر عامل شركت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: ظرفیت ذخیره سدهای بزرگ و در حال بهره برداری این استان در مجموع یك میلیارد و 549 میلیون متر مكعب است كه یك میلیارد و 211 میلیون متر مكعب از این مقدار مربوط به سد مشترك ایران و تركمنستان با عنوان 'سد دوستی' است. 
وی ادامه داد: هم اكنون 403 میلیون متر مكعب از ورودی آب سدهای خراسان رضوی مربوط به سد دوستی است كه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج درصد كاهش دارد. 
وی افزود: به جز سد دوستی میانگین حجم ورودی آب به سایر سدهای استان خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاكنون افزایش قابل توجهی داشته است.
جعفری با اشاره به افزایش 71 درصدی میانگین بارندگی در خراسان رضوی اظهار كرد: در سال زراعی جاری 284 میلی متر باران در مشهد باریده است كه این میزان نسبت به سال گذشته 50 درصد افزایش دارد.
وی گفت: میزان بارندگی در خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی جاری تاكنون به طور میانگین 171 میلی متر بوده است كه این میزان نسبت به سال گذشته 3.8 درصد و نسبت به دوره آماری بلند مدت شش درصد كاهش داشته است.
استان خراسان رضوی دارای 29 سد در حال بهره برداری است كه در شهرستان های تربت حیدریه، قوچان، مشهد، خواف، درگز، سبزوار، تایباد، تربت جام، چناران، كلات و فریمان واقع شده اند.
نظرات بینندگان