کد خبر: ۲۸۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۳ - ۲۹ دی ۱۳۹۹
رفتار حقوقی‌ها تعیین‌کننده مسیر اصلی معاملات بورس است
-یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران باید به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس فکر کنند زیرا با این رویکرد از خرید و فروش‌های هیجانی در بازار خودداری می‌کنند و دیگر بسیاری از اتفاقاتی که اکنون در معاملات بورس ایجاد شده است را شاهد نخواهیم بود.
قلم‌نیوز: «مهدی مومن‌زاده» روند نزولی شاخص بورس در بازار را ناشی از هیجان دانست و افزود: از ابتدای سال جاری شاهد دو روند هیجانی در بازار بودیم که باعث خروج بازار از مسیر اصلی معاملات خود شد.

وی ادامه داد: نخستین روند، ورود هیجانی سهامداران به بازار و خرید‌های هیجانی آن‌ها بود که در زمان روند صعودی بازار این اتفاق رخ داد.

مومن‌زاده اظهار داشت: هیجان دیگر در بازار در زمان روند افت شاخص بورس و ورود بازار به فاز هیجانی برای فروش بود که در هر دو حالت رفتار هیجانی سهامداران، معاملات بورس را دچار روند غیرمنطقی کرد، این امر باعث شد تا کلیت معاملات بورس مخدوش و بازار از حالت تعادل عرضه و تقاضا خارج شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: با توجه به قیمت‌های جهانی، ارزنده بودن قیمت سهام، پیش‌بینی سود و آینده شرکت‌ها و نیز رشد اقتصادی کشور، فروش بسیاری از سهم‌ها در وضعیت فعلی توجیهی ندارد و روندی که اکنون بازار در پیش گرفته است به هیچ عنوان منطقی به نظر نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه آمار‌های رسمی نشان‌دهنده وضعیتی مثبت در رشد اقتصادی کشور است، افزود: در تابستان رشد اقتصادی خوبی را شاهد بودیم و اثر کرونا در وضعیت اقتصادی کشور محدود بود که طبق آمار‌های رسمی، ایران در وضعیت کرونا بسیار بهتر از دیگر کشور‌ها عمل کرد.

مومن‌زاده با بیان اینکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌ها سود کمی را بین سهامداران تقسیم کرده‌اند و با توجه به قرار گرفتن بودجه در اختیار شرکت‌ها، پتانسیل رشد برای شرکت‌ها در سال آینده فراهم شده است، گفت: شرایط بنیادی در کشور و شرکت‌ها نشان‌دهنده رشد بازار و سهام شرکت‌ها است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مساله‌ای که اکنون بازار را تحت تاثیر قرار داده، اصلاح اخیر شاخص بورس است که سهامداران را نگران کرده است، بخش زیادی از این موضوع ناشی از رفتار‌های هیجانی است که سهامداران از خود نشان داده‌اند.

رفتار حقوقی‌ها تعیین‌کننده مسیر اصلی معاملات بورس

وی با بیان اینکه موضوع دیگر در اصلاح اخیر شاخص بورس رفتار حقوقی‌ها است که در دو ماه پایانی سال تعیین کننده مسیر اصلی معاملات بورس است، گفت: بسیاری از حقوقی‌ها هنوز اقدام به شناسایی سود نکردند، این در حالی است که در دو ماه پایانی سال ممکن است برای تامین بودجه لازم، میزان فروش خود را افزایش دهند، این موضوع در کنار دیگر عوامل باعث افزایش فشار فروش در بازار شده است.

مومن‌زاده با تاکید بر اینکه در صورت کنترل فروش حقوقی‌ها و رفتار هیجانی سهامداران، بازار در موقعیت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به اصلاح شدیدی که قیمت سهام شرکت‌ها در چند ماه اخیر تجربه کردند، سهامداران می‌توانند از اکنون برای پرتفوی سال آینده خود اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند، زیرا به طور حتم تا سال آینده بازار روند معقولی را به خود می‌گیرد و بازدهی خوبی در اختیار سهامداران قرار خواهد گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اگر در بازار و بین سهامداران دید میان‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاری جا بیوفتد دیگر شاهد ایجاد روند هیجانی و افت پرشتاب قیمت سهام شرکت‌ها در بازار نخواهیم بود، افزود: سهامداران باید به سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس فکر کنند، زیرا با این رویکرد از خرید و فروش‌های هیجانی در بازار خودداری می‌کنند و دیگر بسیاری از اتفاقاتی که اکنون در معاملات بورس ایجاد شده است را شاهد نخواهیم بود.

مومن زاده با بیان اینکه اکنون هیجان برای فروش باعث ایجاد چنین اصلاح عجیبی در بازار شده است، گفت: در بلندمدت بازار از روند هیجانی خارج می‌شود و سهامداران بدون دلیل و از روی هیجان اقدام به فروش سهام و خروج نقدینگی خود از بازار نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: تاثیر اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد در کوتاه مدت پررنگ است و همیشه اثر اتفاقات منفی و مثبت در بازار در بلندمدت خنثی خواهد شد.

مومن زاده با بیان اینکه روند اقتصادی در کشور نشان‌دهنده بهبود شرایط پولی و رونق بنگاه‌ها نسبت به سال‌های گذشته است، گفت: با توجه به حمایت و اقدامات مثبت دولت، وضعیت بهتری در کشور و شرکت‌ها حاکم شده است که به طور حتم تا چند وقت آینده اثرات مثبت تولید و افزایش سودآوری بنگاه‌ها را در بازار شاهد خواهیم بود.

مقایسه سرمایه‌گذاری بلندمدت در بورس با بازار‌های موازی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اثر مثبت سرمایه گذاری بلندمدت را می‌توان در سایر بازار‌های مالی دید، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران برخی از دارایی‌های خود را مانند مسکن به دلیل سخت بودن در خرید و فروش نسبت به سهام اقدام به نگهداری آن برای بلندمدت می‌کنند.
به گفته وی، اینگونه دارایی‌ها ممکن است در کوتاه‌مدت اصلاحی را تجربه کنند، اما به طور حتم در بلندمدت بازدهی بسیاری خوبی را برای سرمایه گذاران خواهند داشت.

مومن زاده به بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری اشاره کرد و افزود: بررسی بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طول پنج سال اخیر نشان می‌دهد که بازدهی این صندوق‌ها با همه مثبت و منفی‌هایی که در بازار شاهد بودیم، معقول بوده است و سود بسیار خوبی را نسبت به سایر گزینه‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه پیشنهاد ما به سهامداران سرمایه‌گذاری به صورت بلندمدت در بازار سرمایه است، گفت: رویکرد بلندمدت می‌تواند بازار را از این شرایط سخت نجات دهد و به مراتب رویکرد درست‌تری در سرمایه‌گذاری خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بورس اکنون به دارایی یا سرمایه ملی تبدیل شده است و نگاه همه باید به بازار سرمایه برای سرمایه گذاری نسبت به سایر بازار‌ها متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: وزن سیاسی بازار تغییر کرده است، به طور حتم زمانی که یک وزن سیاسی تغییر می‌کند هزینه‌های ایجاد شده در بازار را افزایش می‌یابد و در کنار آن اثر تصمیماتی که در مجلس یا سایر ارگان‌ها برای بازار اتخاذ می‌شود می‌تواند زیاد باشد.

مومن‌زاده با تاکید بر اینکه مصوبه‌ای که اخیرا وزات صمت برای فولاد داده است بازار را به شدت تحت تاثیر قرار داده است و منجر به ایجاد روند نزولی در این بازار شده است، افزود: بازار به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی پیدا کرده است، شرکت‌های بسیار خوبی به این بازار ورود کرده‌اند و جریان نقدینگی می‌تواند به سمت تولید ورود کند؛ بنابراین بازار سرمایه در وضعیت فعلی مکان بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری شده است.

منبع: ایرنا
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: