کد خبر: ۲۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۳ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹
بررسی وضعیت بورس آمریکا بعد از انتخابات ۲۰۲۰؛
کدام کاندیدای ریاست جمهوری برای بورس ایالات متحده بهتر خواهد بود؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور مستقر یا جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق؟
قلم‌نیوز:رسانه‌ها به حدس و گمان در مورد این پرداخته اند که کدام کاندیدای ریاست جمهوری برای بورس ایالات متحده بهتر خواهد بود؛ دونالد ترامپ رئیس جمهور مستقر یا جو بایدن معاون رئیس جمهور سابق. در این رابطه فوربز استدلال‌های دوطرف را ارائه و بررسی نموده است.

سایت مجله فوربز می‌نویسد: این نظرات ممکن است بر اساس تمایلات سیاسی افراد باشد، اما در حقیقت، نتیجه انتخابات ممکن است برای بازارها چندان مهم نباشد. در واقع، هر دو نامزد چشم‌اندازهای اقتصادی خود را برای آینده ارائه داده اند و هر دو نظرات واکنش مثبتی در مورد برنامه‌های خود دریافت کرده اند. فوربز استدلال‌های که طرفین دعوا ارائه می‌دهند را در مقاله‌ خود بیان می‌کند.
در ادامه چند نکته در مورد این‌که چگونه هر یک از نامزدهای انتخابات 2020 می‌توانند به طور بالقوه به حرکت سهام بورس آمریکا در سال 2021 و بعد از آن کمک کند آورده شده است؛

سه استدلال برای مطلوب‌تر بودن ترامپ

قانون مشاغل و کاهش مالیات  سال 2017 در دوران ترامپ دست نخورده باقی خواهد ماند؛ این قانون مالیات بر درآمد شرکت‌ها را تا حداکثر 21 درصد کاهش داد و شرکت های ایالات متحده را در صحنه جهانی رقابت پذیرتر کرد. این قانون همچنین اطمینان بیشتری را برای برنامه ریزی و سرمایه‌‌گذاری فراهم کرد.در دوره ترامپ، طرح نظارتی مطلوب چند سال گذشته ادامه خواهد داشت؛ مقررات کاهش یافته به معنای هزینه‌های کمتری برای شرکت ها است که میتواند به سود بیشتر شرکت ها کمک کند. از آنجا که در نهایت درآمد‌ها بزرگترین عامل محرکه قیمت سهام است، ممکن است برای کل بازار سهام مطلوب باشد.احتمال کمی وجود دارد که ترامپ تعطیلات گسترده‌ای به سبب شیوع کووید 19 اعلام کند؛ در حالی که ما منتظر یک واکسن قابل اجرا هستیم، و علی رغم فواید پزشکی آشکار قرنطینه، رئیس جمهور آمریکا نشان داده است که تمایل بیشتری به بازگشایی تجارت و باز نگه داشتن فعالیتهای اقتصادی دارد. این می تواند تأثیر مثبتی بر اقتصاد داشته باشد.

سه استدلال برای مطلوب‌تر بودن بایدن

بایدن عدم اطمینان و پیام های متناقض کمتری ارائه می دهد؛ یکی از مشخصه‌های برجسته دولت اوباما و بایدن این بود که آنها روی موضع خود باقی می ماندند. ارسال پیام واضح و سازگار بود. اگر بایدن انتخاب شود، بسیاری از همان مقامات اداری نقش برجسته ای را ایفا می کنند. زیرا بازار‌های تجاری به طور کلی عدم اطمینان را دوست ندارد. بایدن سیاست مطلوب تری در قبال چین ارائه می دهد؛ مطمئناً نشان داده شده است که چین تهدیدی اقتصادی  برای آمریکا است، اما واقعیت این است که آنها دومین اقتصاد بزرگ جهان هستند. به همین ترتیب، آمریکا با یک نیاز دو طرفه روبرو هست و بایدن بیشتر طرفدار چین بوده است.
ریاست جمهوری بایدن هزینه‌های بیشتر برای دولت در نظر می گیرد؛ دولت بایدن برای زیرساخت‌ها، پشتیبانی ایالتی و دولت‌های محلی، برنامه‌های انرژی سبز و سایر اقدامات بزرگ دولتی هزینه بیشتری خواهد کرد. این حداقل در کوتاه مدت باعث تحریک اقتصاد و افزایش رونق اقتصادی می شود.

سناریو انشعاب ریاست‌جمهوری و کنگره 

یک نتیجه انتخابات شاید این شود که سنا جمهوری خواه بماند و ریاست جمهوری به بایدن برسد. یا ترامپ ریاست جمهوری را حفظ کند، اما جمهوری خواهان سنا را از دست بدهند. در هر یک از این سناریوها که مجلس، سنا و ریاست جمهوری توسط یک حزب اداره نمی شوند ، احتمالاً بازار واکنش مثبتی نشان خواهد داد.

بنا به گزارش فوربز، اگرچه ممکن است وقتی دولت بین حزب‌ها تقسیم نمی‌شود، کارایی بیشتری داشته باشد، اما از برخی جهات، نظر پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا را بیشتر منعکس می کند یعنی دیدگاه‌های متنوع در مورد سیاست. و حداقل در تاریخ اخیر آمریکا، دولت تقسیم شده عملکرد خوبی در بازار داشته است.
نتایج بیل کلینتون و نیوت گینگریچ در دهه 1990، یا رونالد ریگان و تیپ اونیل در دهه 1980  بهترین مثال‌های تقسیم دولت به این شکل هستند.

منبع: اقتصاد نیوز
خبرهای مرتبط
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: